کاهش هزینه های نظام بانکی گره گشای تولید

کارشناس اقتصادی گفت: باید نظام بانکی همگام با دیگر ارگانهای کشور هزینه های تأمین مالی را کاهش دهند تا بتوانند گره گشای تولید و تولیدکننده باشند.

عصر بانک؛ کامران ندری کارشناس اقتصادی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درخصوص راهکارهای مؤثر برای حمایت از تولید ملی گفت: رقابت بهترین حمایتی است که می توان از تولید بعمل آورد به شرط آنکه بازار را برای تولیدکنندگان رقابتی کنیم.

 

وی افزود: میان بنگاه های تولیدی باید رقابت شدیدی را ایجاد کرد تا با بالا بردن بهره وری و کیفیت محصولاتشان بتوانند سهم بالایی از بازار را به نفع خود اختصاص دهند و بدانند که درصورت کاهش ندادن هزینه هایشان بازار را از دست خواهند داد.

 

ندری در ادامه گفت: یکی دیگر از راههای حمایت از تولید ایجاد بازار برای جاهایی است که بازار وجود ندارد در همین راستا ایجاد بازار می تواند از کسانی که در آن بازار ها به فعالیت مشغولند حمایت نماید و به این صورت بازار پویایی را شاهد خواهیم بود.

 

این کارشناس اقتصادی در ادامه اظهار داشت: بدترین نوع حمایت از تولید حمایت مستقیم نام دارد که عبارتند از پرداخت یارانه و افزایش تعرفه های گمرکی که در بلندمدت به تولید صدمات قابل توجهی را وارد خواهد کرد و متأسفانه این نوع حمایت در کشور ما بسیار به چشم می خورد.

 

وی در ادامه بیان کرد: باید برای تولید کننده بسترهای مناسبی را برای فعالیتهای اقتصادیش فراهم کرد تا موانع بروکراتیکی را که در اقتصاد بوجودآمده برطرف شود و فسادی را که در سیستم اقتصادی ایجاد شده است از بین برود.

 

ندری تصریح کرد: با توجه به اینکه حمایت های مستقیم می تواند اثرات مخربی را برای اقتصاد کشور به همراه داشته باشد و حمایت های غیرمستقیم نیز به اصلاح و مهیا کردن بستر فعالیت اقتصادی برای تولیدکننده منجر می شود باید تلاش کنیم تا با استفاده از حمایت های غیرمستقیم هزینه های مبادلاتی را کاهش دهیم و به نفع اقتصاد کشور گام برداریم.

 

این کارشناس اقتصادی در ادامه در خصوص نقش بانکها در حمایت از تولید اظهار داشت: بانکها نقش بسیار مهمی را در حمایت از تولید ایفا می کنند بنابراین برای حصول نتیجه باید بانکداری به سمتی برود تا در اعطای تسهیلات و جذب سپرده به نفع تولید کننده بانکها با هم به رقابت پردازند.

 

ندری تأکید کرد: متأسفانه در بانکهای کشور رقابت بر اساس جذب سپرده صورت می گیرد و تولیدکنندگان برای دریافت تسهیلات باید مدتهای طولانی را در انتظار باشند که این موضوع منجر به افزایش هزینه های تولیدکنندگان می شود.

 

وی در پایان گفت: برای حمایت از تولیدکننده باید نظام بانکی همگام با دیگر ارگانهای کشور همچون سازمان امور مالیاتی و سازمان تأمین اجتماعی فضای کسب و کار را بهبود بخشند و هزینه های تأمین مالی را کاهش دهند تا بتوانند گرهگشای تولید و تولیدکننده باشند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.