تضاد بین نرخ سود دریافتی و پرداختی چه بر سر صنعت می‌آورد؟

یک کارشناس گفت: تضاد بین نرخ سود دریافتی و پرداختی در کشورهای دیگر وجود ندارد و صنایع مختلف با حمایت ویژه از سوی دولت کمترین نرخ سود تسهیلات بانکی را پرداخت می کنند.

عصر بانک؛ کیومرث آریا کارشناس بانکی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت:کاهش نرخ سود بانکی توجیه اقتصادی دارد و بعد از سالها شاهد تک رقمی شدن نرخ تورم هستیم واگر دولت بتواند ازافزایش رکود جلوگیری کند شاهد کاهش نرخ تورم به 8 درصد خواهیم بود.

 

وی افزود:با توجه به کاهش نرخ تورم اگر نرخ سود بانکی بالا باشد با افزایش رکود تورمی مواجه می شویم که به دنبال آن سرمایه در نظام بانکی راکد مانده و تاثیر منفی در تولید و صنعت کشور خواهد گذاشت.

 

این کارشناس بانکی با اشاره به اینکه به دنبال کاهش نرخ سود بانکی احتمال خروج سرمایه های مردم از بانک ها وجود دارد تصریح کرد: با کاهش نرخ سود بانکی بازارهای غیر مولد رشد می کنند که به مراتب باعث نوسانات نرخ ارز در بارز خواهد شد.

 

وی با اشاره به اختلاف نرخ سود تسهیلات و سود بانکی گفت :این تضاد بین نرخ سود دریافتی و پرداختی در کشورهای دیگر وجود ندارد و صنایع مختلف با حمایت ویژه از سوی دولت کمترین نرخ سود تسهیلات بانکی را پرداخت می کنند.

 

وی اضافه کرد :با توجه به بالا بودن نرخ سود بانکی در چند سال گذشته مردم سرمایه های خود را به سمت بانک ها سوق داده اند اما به دلیل اینکه بانک های کشور سرمایه گذاری مناسبی در این زمینه نداشته اند،نظام بانکداری در کشور تضعیف شده است.

 

آریا افزود :زمانی که نرخ سود بانکی کاهش می یابد انتظار می رود به طور طبیعی نرخ تسهیلات بانکینیز کاهش یابد.

 

وی در پایان اظهار داشت :بانک مرکزی با جلوگیری از کاهش نقدینگی و اعتباری برای بانک‌ها می‌تواند ازجابه‌جایی سپرده ها به شکل کلان جلوگیری کند و با ارائه تسهیلات ودریافت کمترین نرخ سود بانکی به متقاضایان حقیقی مانند بنگاهها و صنایع کمک بسزایی در راستای بهبود نظام بانکداری داشته باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.