تبلیغ وام غیرمجاز بیخ دیوار بانک مرکزی+عکس

رشد شرکت های غیرمجاز مشاوره وام بانکی کار را به جایی رسانده که برخی از آنها روی دیوار بانک مرکزی به تبلیغ "پرداخت وام های ضروری" می پردازند.

عصر بانک؛ شرکت های مشاوره وام بانکی که کسب و کارشان در کسادی بازار و پیچ و خم دریافت وام از نظام بانکی مدتهاست رونق گرفته کماکان و بدون توجه به هشدارهای بانک مرکزی به فعالیت مشغولند.

ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی البته بارها به مردم هشدار داده که فعالیت شرکت‌های مشاوره وام بانکی به هیچ عنوان مورد تأیید بانک مرکزی نیست و مردم نباید فریب این شرکت‌ها را بخورند. اما با این وجود کماکان شرکت‌های مشاوره وام بانکی به فعالیت خود می‌پردازند و به‌راحتی در روزنامه‌های کثیرالانتشار و سطح شهر تبلیغ می‌کنند.

طی روزهای اخیر بانک مرکزی بار دیگر نسبت به در اختیار غیر قرار دادن اسناد ملکی به افراد سودجو به منظور اخذ وام به هموطنان هشدار داده و اعلام کرده “به منظور تأمین منابع مالی مورد نیاز به تمام اشخاص حقیقی و حقوقی اکیداً توصیه می‌شود فقط از طریق بانک‌ها و مؤسسات اعتباری دارای مجوز و تحت نظارت بانک مرکزی که اسامی آنها در پایگاه اطلاع‌رسانی این بانک به نشانی www.cbi.ir درج شده است، اقدام کرده و از معامله با غیر، پرهیز کنند.”

اما از آنجایی که فرایند بعضاً پیچیده و دشوار بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات به مردم بر کسی پوشیده نیست و همه به این اذعان دارند که اگر بخواهند از بانک وام بگیرند باید خوان‌های فراوانی را پشت سر بگذارند، کماکان فعالیت این قبیل شرکت ها در جامعه ادامه دارد.

پیچیدگی دریافت تسهیلات از نظام بانکی جدا از نرخ های سود بالا باعث شد تا مؤسسات و صندوق‌های غیرمجاز جایگزین بانک‌های دولتی وخصوصی نزد گروهی از مردم شوند چراکه انجام تمام مراحل دریافت تسهیلات از بانک‌های مجاز برای عده‌ای از مردم دشواری‌های خاصی را دارد.

البته این موضوع مورد نقد کارشناسان و فعالان اقتصادی است و بارها این تذکر داده شده که نباید نظام بانکی به‌گونه‌ای عمل کند که فضا برای فعالیت مؤسسات غیرمجاز فراهم شود ولی تا کنون این نقدها به جایی نرسیده است.

هرچند اعمال شرایط پیچیده برای پرداخت تسهیلات به مردم علاوه بر مؤسسات غیرمجاز به ذائقه عده‌ای دیگر از اشخاص حقیقی هم خوش آمده و موجب شده تا با راه اندازی شرکت‌های مشاوره وام بانکی به فعالیت‌های بانکی البته از نوع پرداخت تسهیلات روی بیاورند و در نهایت موجب ضرر و زیان گروهی از مردم شوند.

در همین کش و قوس  شاهد تبلیغات اشخاص حقیقی در سطح شهر هستیم که تلاش می‌کنند با درج آگهی‌های تبلیغاتی وسوسه انگیز توجه مردم را جلب کنند.

برخی از این آگهی ها که پیشتر در گزارش های تسنیم به آن پرداخته شده، این اشخاص از پرداخت وام به کارمندان و بازنشستگان ظرف یکساعت خبر میدهند و بعد از تماس با شماره اعلام شده در آکهی می گویند: تا سقف هفت میلیون تومان وام با سود 2.5درصدی به کارمندان دولت بدهد.

وی می‌گوید: این وام بنا به انتخاب مشتری می‌تواند در دوره‌های زمانی 12، 18 و 24ماهه باشد. همچنین نیازی به ضامن نیست و تنها داشتن دسته‌چک کفایت می‌کند.

بعد از پرداخت وام های یکساعته، تبلیغ وام های ضروری به مردم اولویت بعدی شرکت های مشاوره وام بانکی در آگهی هایشان است؛ اینبار تبلیغ این شرکت ها در محلی درج شده که دقیقاً زیر سایه مقام ناظر بازار پولی و بانکی کشور است.

آگهی پرداخت وام ضروری اینبار روی دیوار ورودی برج میرداماد بانک مرکزی درج شده است! عکسی که در پایین مشاهده می کنید دیوار ساختمان بانک مرکزی در خیابان میرداماد است.

/تسنیم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.