بانکداری شرکتی چیست و مدیر حساب کیست؟ (+خدمات و وظایف)

بانکداری شرکتی عبارتست از مجموعه خدمات بانکی طراحی شده جهت برآوردن نیازهای ویژه مشتریان شرکتی با توجه به شرایط و مسائل خاص هر کسب و کار.

عصر بانک ، این گونه خدمات بانکی معمولاً حول نقش محوری مدیران حساب مشتریان و با تکیه بر روابط نزدیک بین شرکتها و مدیران حساب شکل گرفته، سعی در برآورده ساختن تمامی نیازهای مالی یک شرکت در اسرع وقت و با بهترین کیفیت ممکن دارد.

 

با بررسی عبارت فوق به نظر میرسد جهت روشن شدن مطلب بایستی در خصوص برخی واژگان به کار رفته در این تعریف توضیح بیشتری ارائه شود:

 

برآورده سازی تمامی نیازهای یک شرکت:

 

بانکها با ورود به عرصه بانکداری شرکتی، افزایش سهم بازار از طریق افزایش سهم از مشتری را مد نظر دارند. سهم از مشتری را می توان میزان نیازهای برآورده شده مشتری توسط بانک تعریف نمود.

 

مسلماً یک شرکت نیازمند دریافت خدمات مالی گوناگون و متنوعی  می باشد که معمولاً این خدمات را از طرق مختلف دریافت می کند،هدف نهایی واحد بانکداری شرکتی این است که مشتری همه خدمات مالی مورد نیاز خود را از طریق بانک دریافت کند و به این ترتیب به جای ارائه خدماتی محدود به مشتریانی پرتعداد که باعث افزایش هزینه های ارائه خدمات و مانع از شخصی سازی خدمات قابل ارائه می گردد خدماتی گسترده و خاص به مشتریانی بسیار ارزنده مد نظر قرار میگیرد که ضمن کاهش هزینه های عملیاتی باعث افزایش بلند مدت بهره وری بانک و مشتریان نیز خواهد گردید.

 

بانکداری شرکتی

 

مدیران حساب مشتریان:

 

مدیران حساب  حلقه واسط مشتری و سیستم بانکی می باشد. در واقع تمامی درخواستهای مشتری از طریق مدیر حساب بررسی شده و درصورت نیاز جهت تصمیم گیری به مقامات بالاتر ارجاع داده میشود. از سوی دیگر تمامی خدمات و امکانات بانک از طریق مدیر حساب به مشتری معرفی می گردد.

 

بایستی به این نکته اشاره کرد که مدیران حساب نقش بسیار مهمی در موفقیت یا عدم موفقیت یک سیستم بانکداری شرکتی دارند. این افراد به عنوان کارشناسان و مشاورین خبره بانکی تاثیر به سزایی در تسریع و تسهیل انجام فرایندهای سیستم دارند و رابطه تنگاتنگ این مدیران با صاحبان حسابهای تحت پوشش میتواند به افزایش چشمگیری در سطح رضایت مشتریان بیانجامد.

 

مدیر حساب بایستی فردی متبحر در امور بانکی و آشنا به تمامی رویه ها و آئین نامه های سیستم بانکی کشور باشد.  علاوه بر این احتیاج مبرمی به تخصص مدیر حساب در امر ایجاد ارتباط با شرکتهای بزرگ و  آشنایی کامل در حوزه تخصصی فعالیت و نوع محصول شرکتهای تحت پوشش آن مدیر وجود دارد. به همین دلیل و با توجه به اهمیت وجود مهارتهای برقراری ارتباط صحیح در نزد مدیران حساب از ایشان تحت عنوان مدیر ارتباط مشتریان (Relationship Manager) نیز نام برده می شود.

 

موارد زیر را می توان به عنوان وظایف مدیران حسابها عنوان نمود:

 

با نگاهی اجمالی به این جدول می توان دریافت که بخش عمده ای از وظایف فوق هم اکنون توسط مسئولین شعب  انجام می پذیرد، در واقع از جمله اهداف مهم بانکداری شرکتی افزایش سرعت ارائه خدمات به این بخش از  مشتریان از طریق کاهش مکاتبات و ارجاعات در سیستم اداری بانک می باشد؛ به این ترتیب می توان امیدوار بود که مسئولین شعب با فراغ بال بیشتری به مدیریت شعبه و پایش کیفیت خدمات ارائه شده بپردازند و مشتریان نیز با دریافت خدمات سریعتر از رضایتمندی بیشتری برخوردار گردند.

 

مجموعه خدمات: خدمات رایج در حوزه بانکداری شرکتی را عموماً می توان به 8 دسته تقسیم نمود: البته بایستی به این نکته توجه نمود که تمامی این خدمات از وزن یکسانی برخوردار نیستند.

 

خدمات بانکی به شرح زیر در واحدهای بانکداری شرکتی بانکهای بین المللی ارائه می گردد:

 

با نگاهی به جدول فوق می توان دریافت که ارائه این بازه وسیع و متنوع از خدمات تنها توسط یک فرد امکان پذیر نمی باشد، در بانکهای بزرگ دنیا جهت ارائه این خدمات از گروههای تخصصی مشاوره در هریک از حوزه های فوق استفاده می شود، بدین ترتیب که مدیر مشتری با شناختی کلی از  تمامی خدمات مورد اشاره و تشخیص نیازهای مشتری، متخصصین هر حوزه را به فعالیت جهت تامین نیازهای مشتری وا می دارد و با هماهنگ سازی مشتریان با این متخصصین سعی در برآورده سازی نیازهای خاص ایشان می نماید.

 

از آنجایی که هدف از راه اندازی واحد بانکداری شرکتی جذب مشتریان بسیار ارزنده و ارائه خدمات ویژه به ایشان است، خدمات بانکداری شرکتی به شکل مجموعه ای از خدمات انعطاف پذیر طراحی می شود و به صورتی اختصاصی بنا به خصوصیات و نیازهای هر شرکت و با توجه به امکانات بانک شخصی سازی می گردد. بدیهی   است بایستی رویکرد بانک در این زمینه ایجاد حداکثر کارایی و سهولت جهت مشتریان باشد. جهت دستیابی به این مهم، بانک بایستی همواره در توسعه و بهبود رویه های نرم و سخت سازمانی خود جهت دستیابی به بالاترین سطح رضایتمندی مشتری کوشا باشد.

1 نظر
  1. مارال می گوید

    سلام وظایف مدیران حساب ظاهرا جدولی داره که دراین مقاله ثبت نشده

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.