هیچ چیز ارزشمندتر از زمان نیست

به هیچ عنوان وقت ارزشمندتان را برای رفت و آمد و حضور فیزیکی در جاهای مختلف هدر ندهید حتی اگر نیاز شد که پولی هم خرج کنید این کار را انجام دهید.

عصر بانک؛در دو قسمت قبل راجع به رابطه بین خودمدیریتی و مدیریت زمان نکاتی را بیان کردیم. در این قسمت نیز توصیه‌هایی برای استفاده بهینه و خودکار از زمان و ساعات کاری ارائه می‌شود.

 

برنامه زمانی روزانه داشته باشید

 

برنامه‌ریزی زمانی موثر و کارآمد بدون داشتن برنامه روزانه و زمان بندی دقیق کارهایی که در هر روز باید انجام شوند به نتایج مطلوب منجر نخواهد شد. ترکیب این برنامه‌های روزانه با هم به شکل‌گیری برنامه‌های هفتگی و ماهانه مفیدی منجر می‌شود که اجرای آنها گامی موثر در خودمدیریتی به حساب می‌آید.

 

برنامه‌ریزی راهبردی آخر هفته فراموش نشود

 

یکی از بهترین راه‌ها برای داشتن یک هفته رویایی برنامه‌ریزی برای آن پیش از آغاز هفته است و چه زمانی بهتر از تعطیلات آخر هفته برای این کار! بنابراین توصیه می‌شود یک ساعتی از روز آخر هفته خود (ترجیحا ساعات پایانی روز) را صرف برنامه‌ریزی راهبردی برای هفته پیش رو و آمادگی ذهنی‌تان کنید. بررسی قرارهای کاری هفته پیش رو، جلسات کاری و اندیشیدن به تصمیماتی که قرار است در هفته بعد اتخاذ کنید دارای اهمیت بالایی است.

 

موثرترین مسیرها برای رسیدن به خواسته هایتان را شناسایی کنید

 

با داشتن دیدی روشن نسبت به مسیرهای دستیابی به اهداف کاری‌تان قادر خواهید بود تا ضمن انتخاب بهترین شان با بالاترین سطح بهره‌وری به اهداف خود دست یابید. پس برای ورود به بهترین مسیر باید تمام راه‌های موجود را بررسی و بهترین گزینه را انتخاب و دنبال کنید و در نهایت نیز به موفقیت دست یابید.

 

وقت تان را صرف حضور فیزیکی بی‌مورد در جاهای مختلف نکنید

 

هنگامی که می‌توانید چیزی را ایمیل کنید یا به‌صورت تلفنی یا ویدئو کنفرانس گزارشی را ارائه دهید به هیچ عنوان وقت ارزشمندتان را برای رفت و آمد و حضور فیزیکی در جاهای مختلف هدر ندهید حتی اگر نیاز شد که پولی هم خرج کنید این کار را انجام دهید، چرا که هیچ چیز ارزشمندتر از زمان نیست و به قول معروف «وقت طلاست.»

 

انجام کارهای حاشیه‌ای را به دیگران تفویض کنید

 

بهترین استفاده‌ای که شما می‌توانید از زمان‌تان بکنید عبارت است از؛ انجام کارهایی که فقط شما از عهده انجام شان برمی‌آیید، بنابراین اگر در فهرست کارهایی که باید انجام دهید مواردی وجود دارد که خودتان قادر به انجامش نیستید یا اینکه دیگران می‌توانند بهتر آنها را انجام دهند، نسبت به واگذاری آن کارها به دیگران درنگ نکنید.

 

برنامه زمانی تان را با دیگران در میان بگذارید

 

وقتی که می‌بینید که اجرای برنامه زمانی‌تان به دیگران نیز ارتباط پیدا می‌کند و آنها باید در انجام بعضی از کارهایتان به شما کمک کنند پس حتما باید آنها را در جریان برنامه زمانی‌تان قرار دهید تا آنها نیز برنامه‌های کاری شان را براساس آن تنظیم کنند. این کار مزیت دیگری نیز دارد و آن اینکه درصورت وجود اشتباه یا تداخل در برنامه تنظیمی شما، دیگران می‌توانند آن را به شما گوشزد کرده و به این وسیله نواقص برنامه شما به حداقل می‌رسد.

 

منبع: کتاب Little things matter

مترجم: سیدحسین علوی لنگرودی

/دنیای اقتصاد

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.