پرداخت یواشکی سود بالای 20 درصد از سوی بانکها

با اجرایی شدن کاهش نرخ سود بانکی برخی بانک ها به تکاپو افتادند تا با ارائه خدمات وی آی پی مشتری های خود را حفظ کنند تا قلک هایشان خالی نشود.

عصر بانک؛ بالاخره حباب کاهش نرخ سود بانکی شکسته شد و در 27 بهمن ماه سالجاری، شورای پول و اعتبار نرخ سود سپرده یکساله را  18 درصد اعلام کرد و بانک ها موظف شدند از اول اسفند ماه این تصمیم را اجرایی کنند.

 
بنا بر این تصمیم نرخ سود تسهیلات عقود مبادله ای با یک درصد کاهش به 20 درصد و نرخ سود تسهیلات عقود مشارکتی با دو درصد کاهش به22  درصد رسید؛ همچنین نرخ سود سپرده سه ماهه حداکثر 10 درصد تعیین شد اما شورای پول اعتبارتصمیمی برای نرخ سود سپرده های روز شمار نگرفت!!
 
بحث کاهش نرخ سود بانکی و تناسب آن با نرخ تورم مدتهاست که از سوی مسولان مطرح شده و با هربار اعلام آن تن عده ای از سپرده گذاران لرزیده و بانک ها را هم به تامل وا داشته است، بانک هایی که هرجا منافعشان به خطر می افتاد و مطیع بانک مرکزی هم نبوده  و ساز خود را کوک می کردند این بار یک هفته زودتر به استقبال این مصوبه رفتند و سودها را کاهش داد، البته در ظاهر.
 
گزارش میدانی نیز حاکی از آن است که بانک ها مشتریان خود ملزم به تغییر حساب شان به سپرده یک ساله کرده و البته ما به تفاوت آن را دور از چشم بانک مرکزی به حساب مشتریان خود واریز کرده  تا آنها  را راضی نگه دارند.
 
در این خصوص یک کارمند بانک می گوید با این شیوه بانک به نوعی خدمات Vip به مشتریان خود می دهد چرا که با این تصمیم جدید مردم ترجیح می دهند پول خود را از بانک ها برداشته و در جای دیگر سرمایه گذاری کنند.
 
این در حالی است که ولی الله سیف در مورد تصمیم جدید شورای پول و اعتبار مبنی بر کاهش نرخ سود بانکی گفت: یکی از ضرروت‌های تحقق اقتصاد مقاومتی در سیستم بانکی ایجاد انضباط و نظم است. برهمین اساس اقداماتی در سیستم بانکی انجام شده تا معضل نرخ سود بانکی در شرف حل شدن باشد.
 
وی با بیان اینکه اقدامات مناسبی در طول شش ماه گذشته برای کاهش نرخ سود بانکی انجام شده است، افزود: بازارهای مختلف امروز در آرامش قرار دارند و برای حفظ این موضوع باید از تصمیمات دستوری پرهیز کنیم. در مورد نرخ سود بانکی نیز در طول شش ماه گذشته بستر لازم برای کاهش آن انجام شد و خوشبختانه شاخص‌های بانکی نیز در بازار بین بانکی شاهد کاهش نرخ‌ها از بالای 29 درصد به 19 درصد است.
 
رییس کل بانک مرکزی با اشاره به تخلف احتمالی بانک ها از این تصمیم گفت: بازرسین بانک مرکزی کنترل‌های خود را برای اجرایی شدن این تصمیم در سیستم بانکی آغاز خواهند کرد و امیدواریم تصمیم شورای پول و اعتبار در کاهش نرخ سود بانکی بدون تخلفی اجرایی شود اما مسلماً اگر بانکی در این رابطه تخلف کرد هیئت انتظامی بانک‌ها این تخلفات را رسیدگی و برحسب نوع تخلف و میزان آن برخورد لازم را انجام خواهد داد.
 
سیف به این نکته نیز اشاره کرد که سپرده‌های قبلی تا رسید با همان نرخ‌ها محاسبه خواهد شد اما به محض سررسید نرخ سود آنها اصلاح خواهد شد.
 
این طور که به نظر می رسد این بار نیز بانک ها برای تبعیت نکردن از دستور بانک مرکزی راه جدیدی را در پیش گرفته اند و شواهد نشان می دهد بانک ها تصمیم ندارند به این راحتی قلک های خود را خالی کنند.   
 
 
/باشگاه خبرنگاران
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.