موج هزینه‌ای خانوار در آستانه نوروز/ شب عید چقدر خرج می‌شود؟

نمایندگان کارگران می‌گویندباحقوق‌های 712 هزار تا نهایتا 1.2میلیون تومانی امکان تامین مخارج شب عید وجود ندارد.برهمین اساس، خانوارهای کارگری دراسفندماه یکبار دیگر مزه افت قدرت خرید را می‌چشند.

عصر بانک؛اسفند ماه از راه رسید و بازارها به‌زودی رنگ و بوی نوروزی به خود خواهند گرفت. مردم طبق روال هر سال برای خرید به بازار مراجعه می‌کنند و در این ماه برخی بیشترین میزان خریدهای سالیانه خود را نسبت به ماه های قبل از آن انجام می دهند.

 

خریدهای نوروزی شامل مایحتاج خانوار، لباس و مواردی از این دست می شود ولی شرط تحقق هر اقدامی را که در نظر باشید، پول و نقدینگی است. برخی خوشبختانه در ماه پایانی سال امکان درآمدی مناسبی برای تامین نیازهای خود و خانوار دارند و برخی گروه ها نیز چنین امکانی را نخواهند داشت.

 

خانوارهای کم درآمد کارگری به ویژه حداقل بگیران را باید از اقشاری دانست که در روزهای پیش از سال نو، چالش جدی برای تامین هزینه ها و مخارج خود خواهند داشت. پایین بودن درآمدها و شکاف بزرگ بین میزان درآمد ماهیانه و مخارج کارگران باعث شده تا میلیون ها کارگر مشمول قانون کار امروز در وضعیت ضعیف معیشتی قرار داشته باشند.

 

ماه پُرخرج کارگران و چالش خریدها

 

آنها مرتبا مسائل مربوط به دخل و خرج دارند و با میزان درآمدی که عایدشان می شود، عملا شرایط دشواری را برای تامین مخارج خود خواهند داشت. در بسیاری از موارد کارگران مجبور به اولویت بندی و حذف بسیاری از اقلام مورد مصرف خانوارهای پُردرآمد می شوند و این راهکاری است که در بین گروه های کم درآمد جامعه رایج و آشنا است.

 

نمایندگان کارگری می گویند نه تنها در ایام پایان سال، بلکه در تمامی روزهای سال کارگران کم درآمد مجبور به اولویت بندی هزینه های خود می شوند. بیشترین بخش های هزینه ای خانوار کارگری در حال حاضر شامل هزینه رهن و اجاره مسکن، خوراک، پوشاک، هزینه های حمل و نقل، تحصیل فرزندان و درمان می شود.

 

بنابراین در بسیاری از موارد کارگران مجبور هستند تا اموری مانند تفریحات و سرگرمی، سفرها، خرید مبلمان، اتومبیل و موارد آن را یا به آینده موکول کنند و یا کلا از لیست نیازهای خود خارج نمایند. طبق گزارشات مکرری که از سوی نمایندگان کارگری کشور ارائه شده، مخارج یک خانوار 4 نفره کارگری در سال جاری به بیش از 3 میلیون و 200 هزارتومان بالغ شده است در حالی که طبق اعلام مقامات وزارت کار درآمد امسال مشمولان قانون کار به یک و نیم میلیون تومان هم نمی رسد.

 

چند میلیون نفر مشمول قانون کار کشور تنها 712 هزار تومان دریافتی دارند که از آن حق بیمه نیز کسر می شود. در سایر موارد، متوسط دریافتی امسال کارگران رقمی بین یک میلیون تا یک میلیون و 200 هزار تومان در ماه از سوی وزارت کار اعلام شده که این ارقام به خوبی نمایانگر شکاف عمیق بین مخارج و درآمد خانوارهای کارگری کشور است.

 

کارگران منتظر تصمیمات مهم دستمزدی

 

حال در چنین شرایط درآمدی، خریدهای نوروزی برای بسیاری از خانوارهای کارگری کشور یک چالش بزرگ و جدی تلقی می شود. اگر به این چالش عدم دریافت عیدی پایان سال به دلیل اجرا نکردن قانون توسط کارفرما و یا وعده پرداخت آن در سال آینده را نیز اضافه نماییم، شرایط کارگران برای خریدهای نوروزی بسیار بدتر هم خواهد شد.

 

بنابراین باید گفت در اسفندماه و در آستانه نوروز، خانوارهای کم درآمد کارگری کشور یکبار دیگر مزه افت قدرت خرید خود را خواهند چشید. به بیان ساده تر، به دلیل افزایش مخارج نوروزی خانوار و نیاز به صرف مبالغ بیشتری برای تامین مایحتاج کارگران در شب عید، آنها دوباره با افت قدرت خرید مواجه می شوند.

 

در هفته های گذشته مذاکرات جدیدی در شورای عالی کار به منظور افزایش میان دریافتی مشمولان قانون کار در سال آینده انجام شده است و شورای عالی کار در روزهای آینده تصمیمات مهمی را درباره بسته حقوق و دستمزد سال آینده بیش از 13 میلیون کارگر مشمول قانون کار اتخاذ خواهد کرد.

 

نمایندگان کارگری می گویند در تلاش هستند تا از طریق رایزنی با نمایندگان کارفرمایان و دولت در شورای عالی کار، میزان افزایش های بهتری را برای سال 95 برای خانوارهای کم درآمد کارگری کشور داشته باشند. آنها می گویند میزان دریافتی هر خانوار کارگری در سال آینده دستکم باید به بالای دو میلیون تومان برسد در حالی که این رقم در مورد بسیاری ممکن است در سال جاری نهایتا یک میلیون و 500 هزارتومان باشد.

 

 

/مهر

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.