کلاهبرداری میلیونی با فروش ارز الکترونیکی در فضای مجازی

رئیس اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا به شهروندان در خصوص کلاهبرداری 200 میلیون تومانی با فروش ارز الکترونیکی در فضای مجازی هشدار داد.

عصر بانک؛به نقل از پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا (www.cyberpolice.ir)، ایجاد سایت های فروشگاهی در فضای مجازی چندی است که رشد چشمگیری داشته و با سرعت در حال گسترش است.

 

این سایتها علاوه بر کاهش هدر رفت زمان و هزینه، تنوع و مقایسه محصولات مختلف را در هنگام خرید فراهم می کند که با استقبال هموطنان همراه بوده است.

 

رئیس اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا گفت: گسترش سایت های فروشگاهی به شکلی بوده است که امروز شاهد راه اندازی سایت های خرید و فروش ارز به صورت الکترونیکی هستیم و سایت های زیادی در این زمینه مشغول فعالیت بوده که اغلب فاقد مجوزهای لازم است.

 

سرهنگ علیرضا آذردرخش رئیس اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا با اشاره به یکی از جدیدترین پرونده های تشکیل شده در پلیس فتا افزود: برخی از افراد سودجو با راه اندازی سایت های خرید و فروش ارز اقدام به تبلیغ در فضای واقعی و جذب متقاضیان خرید ارز در سطح جامعه نموده اند.

 

وی ادامه داد: این افراد با جلب اعتماد مشتری مبنی بر بازدید از سایت خرید ارز الکترونیکی، بعد از پرداخت وجوه مورد درخواست دیگر پاسخگوی مشتری نبوده و هیچ گونه ارزی تحویل مشتری داده نمی شد.

 

سرهنگ آذردرخش گفت: متاسفانه این افراد با استفاده از این شگرد توانسته اند اخیراً در یک پرونده بیش از 200 میلیون تومان به سرقت ببرند.

 

این مقام مسئول با بیان اینکه مرکز توسعه تجارت الکترونیکی متولی اعطای نماد اعتماد الکترونیکی به سایت های فروشگاهی مجاز است، ادامه داد: بنابراین هموطنان دقت داشته باشند برای جلوگیری از سوءاستفاده سودجویان سایبری تا حد امکان از سایت های فروشگاهی که دارای نماد اعتماد الکترونیک(enamad) هستند خرید اینترنتی انجام دهند.

 

سرهنگ آذردرخش تاکید کرد: بر اساس تبصره ماده 28 دستورالعمل اجرایی تأسیس، فعالیت و نظارت بر صرافی ها، انجام هرگونه عملیات صرافی در فضای اینترنتی یا مجازی توسط صرافی ممنوع است.

 

رئیس اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ادامه داد: کاربران فضای مجازی بدانند هرگونه مبادله ارزی فقط باید در صرافی صورت گیرد و این مبادله نمی‌تواند آنلاین باشد به این معنا که شما ارز را به حساب صراف واریز نمایید و صرافی به شما وجه درخواستی را تحویل دهد.

 

وی ادامه داد: برخی از صرافی‌های فضای مجازی که مجوزی نیز ندارند با تعیین شروط خاصی برای کاربران مثل ثبت‌نام در سایت و وارد نمودن اطلاعات کامل فرد به همراه شماره حساب به دنبال سرقت اطلاعات توریست ها هستند.

 

رئیس اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا افزود: طبق ماده 33 دستور العمل اجرایی تاسیس، فعالیت و نظارت بر صرافی‌ها، صرافی ملزم به ارائه رسید و فاکتور معتبر با امضاء مجاز و ممهور به مهر صرافی و به نام و امضای مشتری است.

 

وی ادامه داد: صرافی‌های دارای مجوز از بانک مرکزی تخلف نمی‌کنند اما در صورت تخلف با مراجعه به بانک مرکزی و ارائه رسید و فاکتور خرید می‌توان از آنها شکایت نمود.

 

سرهنگ آذردرخش اظهار داشت: هموطنان در صورت مواجهه با موارد مشکوک می توانند آن را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.ir بخش ثبت گزارش مردمی با ما در میان بگذارند.

 

 

/فارس

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.