5 شخصیتی که مانع کار کردن شما می‌شوند

حفظ تمرکز در محل کار، بسیار دشوار است اما اگر بتوانیم راهی برای رهایی از دست این عوامل برهم زننده تمرکز پیدا کنیم، راندمان کاری بالایی خواهیم داشت

عصر بانک؛تمرکز داشتن به خصوص در محیط‌های کاری شلوغ، بسیار دشوار است چراکه ده‌ها و صدها عامل برهم زننده تمرکز در اطراف وجود دارد که می‌تواند به راحتی حواس شما را پرت کند و اگر نتوانید راهی برای حل آن پیدا کنید، موجب بی نظمی و کاهش کارآیی شما خواهد شد.

 

حتی اگر تمام تلاش خود را به کار گیرید، براحتی ممکن است تحت تاثیر برخی عوامل تمرکز خود را از دست داده و زمان با ارزش خود را هدر دهید. گرچه بعضی وقت‌ها این خود ما هستیم که حواسمان دائما به مسایل دیگر پرت می‌شود، اما در بسیاری از موارد، بدترین دشمن تمرکز، خود ما نیستیم بلکه اطرافیان ما هستند که در این گزارش به 5 نمونه از این افراد مخلّ کار و برهم زننده تمرکز در محل کار اشاره می‌کنیم.

افراد تلفنی

همه ما قطعا کسی را می‌شناسیم که از دست تماس‌هایش در امان نیستیم. این فرد می‌تواند مشتری، فروشنده یا حتی یکی از اعضای خانواده باشد. یک راه برای رهایی از دست چنین اشخاصی این است که محکم باشید و مکالماتی را که طولانی می‌شوند، قطع کنید. 

«دیان بارث»، روانشناس می‌گوید: اگر به فردی خیلی رک بگویید زمان کافی برای ادامه مکالمه ندارید، بلکه بعد از اتمام کار با او صحبت خواهید کرد و سپس از او عذرخواهی کنید، رفتار زننده‌ای نکرده‌اید. راه دیگر این است که قبل از پاسخ دادن به تماس، به صفحه نمایش تلفن خود دقت کنید و حواستان باشد جواب افرادی که تلاش می‌کنند شما را گروگان تلفنی خود قرار دهند، ندهید زیرا اگر وسط انجام یک پروژه مهم باشید، تمرکز دوباره بسیار دشوار خواهد بود.

همکار حراف

رهایی از شر افراد حراف اندکی از نوع تلفنی آنها دشوارتر است؛ بنابراین در مواجهه با آنها باید اندکی خلاقیت به خرج داد. اگر زل زدن در چشم آنها و استفاده از زبان بدن تدافعی جواب نداد، راه‌های دیگری برای رهایی از دست همکاران حراف وجود دارد. اول نگاهی به اتاق و دور و اطراف خود بیندازید و ببینید آیا در آن چیز جذابی هست که باعث می‌شود همکارتان بیش از حد معمول در اتاق شما بماند و از جایش تکان نخورد؟ اگر روی میز خود خوراکی‌های خوشمزه دارید، آنها را از روی میز بردارید. آیا در اتاق خود صندلی اضافی دارید؟ یک دسته کتاب یا کیف خود را روی آن صندلی قرار دهید. شاید این کار فرد حراف را از سر زدن دائم به شما و خوردن مخ‌ و اتلاف وقت با ارزشتان ناامید کند. خدا را چه دیدید شاید او متوجه این علایم شد و کمتر شما را به حرف گرفت اما اگر باز هم مشاهده کردید که او متوجه پیام‌های شما نمی شود، این بار خودتان به یک بهانه از اتاق خارج شوید.

کسی که با ایمیل شما را بمباران می‌کند

در نقطه مقابل، افرادی هستند که تمایلی به صحبت تلفنی و رو در رو با شما ندارند اما در عوض جور دیگری جبران می‌کنند! آنها از ایمیل به عنوان ابزار تمام مکالمات خود استفاده می‌کنند حتی اگر در میز کناری شما نشسته باشند. بنابراین، سعی کنید ساعت و زمان خاصی را برای کنترل کردن ایمیل‌های خود معین کنید تا این کار نیمی از زمان مفید روزانه شما را نخورد.

کسی که دائما جلسه برگزار می‌کند

برخی مدیران احساس می‌کنند که دائما باید تشکیل جلسه بدهند. آنها برای هرکاری جلسه پشت جلسه برگزار می‌کنند. اگر در شرایطی کار می‌کنید که نظر شما برای کسی خریدار دارد، پیشنهاد دهید از حجم جلسات کم کنند. 

به‌طور مثال، کارمندان آمریکایی هفته‌ای 9 ساعت از وقت خود را برای شرکت در جلسات کاری می‌گذرانند که اغلب آنها فقط وقت تلف کردن است.

شایعه‌سازان اداری

فراموش نکنید فرد شایعه پراکن، پس از آنکه شایعه‌پراکنی‌ها و سمپاشی‌هایش راجع به همکارتان تمام شد، سراغ فرد دیگری می‌رود و با او درباره شما غیبت و شایعه پراکنی می‌کند. اگر با چنین فردی مواجه شدید، نهایت تلاش خود را بکنید تا با حفظ ادب، از او فاصله بگیرید اما اگر موضوع حرف‌های او بحث درباره مسایل کاری بود، شاید ارزشش را داشته باشد به حرف‌های او گوش دهید ولی سعی کنید هرگز در بحث‌های او مشارکت و همراهی نکنید و صرفا شنونده باشید.

افراد شایعه پراکن، تمام تلاش خود را می‌کنند تا به مسایل شخصی اطرافیان خود دسترسی پیدا کنند. هرچن شنیدن این شایعات در برخی موارد اهمیت دارد اما باید حد و مرز آن را نیز رعایت کرد. مشکل اصلی شایعات دو بعدی بودن آنهاست که هم دروغ و هم راست را همراه خود دارد که هرکس به فراخور نیاز خود آن قسمت از داستان را انتخاب می‌کند. 

 

 

/اقتصادنیوز

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.