توافق بانک‌ها برای کاهش نرخ سود، تبانی نیست

به نقل از عبدالناصر همتی :سیستم بانکی علیه کسی تبانی نکرده است. اگر اقدام مشترک برای کاهش نرخ تسهیلات و جلوگیری از رکود کسب و کار در کشور و تلاش مشترک برای کمک به رونق گرفتن اقتصاد را تبانی بنامیم، اشکالی ندارد.

عصر بانک؛عبدالناصر همتی در مراسم افتتاحیه دومین همایش ملی نظام پیشنهادها در شبکه بانکی کشور، اظهار کرد: وقتی حاکمیت کشور در بخش پول یعنی شورای پول و اعتبار آن را تنفیذ و تاکید کرد، نشانه تصمیم درست بانک‌ها برای اقتصاد کشور است.

 

همتی گفت: واقعیت این است که با نرخ‌های بالای تسهیلات، تولید در کشور راه نمی‌افتد. وقتی نرخ تورم 13 درصد است و بسیاری از کالاها روی دست تولیدکنندگان مانده است و تولید کنندگان و فعالین بجای تولید سپرده کردن منابع خود در نزد بانک ها را ترجیح می دهند لذا این توافق در جهت رونق کسب و کار در جامعه است.

 

وی افزود: همه بانک‌ها لازم است این توافق را رعایت کنند. دولت، بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار مصمم هستند با بانک هایی که تخلف کنند و این توافق را رعایت نکنند، مطابق مقررات برخورد کنند. 

 

وی اضافه کرد: فرصت تاریخی برای ایجاد رونق در کسب و کار و اصلاح امور اقتصادی کشور ایجاد شده است و واقعیت این است که هر بانکی بخواهد نرخ سودهای بالاتر از توافق پرداخت کند، مطمئنا وضعیت ترازنامه ای خوبی ندارد.

 

وی به تبیین اهمیت نظام پیشنهادها در پیشبرد کار بانک ها پرداخت و اظهار کرد: برای موثر بودن نظام پیشنهادها در بانک ها باید ابتدا استراتژی‌های حرکتی بانک‌ها برای کارکنان تبیین شود تا آنها نیز بتوانند پیشنهادهای مفید و موثری برای بهبود امور بانک‌ها ارائه کنند.

 

همتی گفت: همکاران سیستم بانکی باید از استراتژی‌ها، سیاست‌ها، برنامه‌ها و وضعیت ترازنامه‌ای بانک‌ها مطلع باشند تا پیشنهادهای آنها نیز موثر باشد. 

 

وی افزود: در کنار بررسی مسائل مبتلا به نظام پیشنهادها و نحوه ارتقای آن، باید ابتدا مسائل و مشکلات بانک ها به همکاران توضیح داده شود تا شناخت مناسبی از شرایط امروز بانک های خود داشته باشند و دراین صورت قطعاً پیشنهادهای خوبی برای اصلاح امور بانک ها ارائه خواهند کرد. 

 

او در بخش دیگری از این همایش با اشاره به سالروز ابلاغ خطوط اصلی اقتصاد مقاومتی توسط مقام معظم رهبری اظهار کرد: نظام بانکی در این زمینه کارهای اساسی را مدنظر دارد و در روز شنبه آینده در جلسه مشترک شورای هماهنگی بانک های دولتی و کانون بانک‌های خصوصی، برنامه‌های عملیاتی بانک‌ها برای تحقق اقتصاد مقاومتی با حضور رئیس کل بانک مرکزی رونمایی خواهد شد.

 

همتی گفت: برنامه‌های خوبی در این راستا پیش بینی شده‌است که قطعاً مسیر حرکت بانک‌ها متفاوت‌تر از گذشته و همراه با تحول خواهدشد. 

 

وی خواستار قرارگرفتن اقتصاد مقاومتی به عنوان یک اولویت در موضوعات مورد بررسی دبیرخانه همایش ملی نظام پیشنهادها در شبکه بانکی کشور شد.

 

 

/خبرآنلاین

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.