مردم نگران اسکناس نو شب عید نباشند

رئیس کل بانک مرکزی گفت: امسال با برنامه‌ریزی به موقعی که انجام شده است و با توجه به تجربه موفقی که طی دو سال گذشته در این زمینه داشته‌ایم، جای هیچ نگرانی در مورد اسکناس برای سال نو وجود ندارد.

عصر بانک؛ولی الله سیف امروز سه‌شنبه 28 بهمن در حاشیه جلسه هیأت دولت در پاسخ به پرسش ایسنا مبنی بر برنامه بانک مرکزی در مورد نحوه توزیع اسکناس نو در کشور به مناسبت سال جدید، اظهار کرد: بانک مرکزی عموماً توزیع اسکناس‌های نو را از دهه دوم اسفندماه آغاز می‌کند و مشتریان بانک‌ها می‌توانند با مراجعه به بانک‌ها این اسکناس‌ها را تهیه کنند.

 

وی با تأکید بر اینکه هیچ دلیلی برای خرید و فروش پول‌های نو در بازار وجود ندارد، خاطرنشان کرد: برخی از مردم از اینکه بانک‌ها به راحتی و بدون هیچ هزینه اضافی پول نو را در اختیار آنها قرار می‌دهند، اطلاع ندارند. در همین راستا بانک مرکزی حتماً اطلاع رسانی خواهد کرد که مردم برای نو کردن پول‌های خود به بانک‌ها مراجعه کنند.

 

او در مورد تمایل بانک‌های خارجی برای حضور در ایران، اظهار کرد: بانک‌های بین‌المللی اقبال خوبی برای حضور در ایران نشان داده‌اند و تا به این لحظه تقاضاهای بسیاری برای راه‌اندازی دفتر نمایندگی و ایجاد شعبه از کشورهای اروپایی، کشورهای همسایه و نیز کشور چین مطرح شده است که بانک مرکزی در حال بررسی و پیگیری آنها است.

 

وی با بیان اینکه بر اساس قانون حضور بانک خارجی در کشور در سه سطح دفتر نمایندگی، شعبه و سهامداری یک بانک ایرانی پیش‌بینی شده است، ‌اظهار کرد: در دوره تحریم دفتر نمایندگی برخی از بانک‌های خارجی در کشور دایر بود.

 

وی با تأکید بر اینکه دفتر نمایندگی بانک‌های خارجی عملیات بانکی انجام نمی‌دهند و صرفاً پیگیر مسائل آن بانک‌ با بانک‌های داخلی هستند، خاطرنشان کرد: بانک‌های خارجی که تمایل به ایجاد شعبه در ایران دارند می‌توانند با ارائه مشخصات و مستندات خود به بانک مرکزی پس از بررسی‌های لازم مجوز ایجاد شعبه در ایران را اخذ کنند.

 

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به نحوه همکاری و مشارکت بانک‌های خارجی و بانک‌های داخلی نیز گفت: خرید سهام بانک‌های داخلی نوع سوم حضور یک بانک خارجی در کشور است. سازوکار این نوع همکاری نیز اینگونه است که خارجی‌ها می‌توانند حداکثر 40 درصد یک بانک داخلی را خریداری کنند و با آن بانک شریک شوند. البته در مورد مناطق آزاد چنین شرطی وجود ندارد و یک بانک خارجی می‌تواند در 100درصد سهام یک بانک مشارکت داشته باشد.

 

وی به تأکیدات رئیس جمهور مبنی بر لزوم تعیین تکلیف موسسات غیرمجاز مالی اشاره و اظهار کرد: بانک مرکزی مکلف به جلوگیری از فعالیت موسسات غیرمجاز است. در همین راستا یکی از دغدغه های اصلی این نهاد در اجرای مسئولیت خود توجه به منافع سپرده‌گذارانی است که در این موسسات اقدام به سپرده‌گذاری کرده‌اند.

 

سیف با بیان اینکه به دنبال اتخاذ راهکاری هستیم که کمترین لطمه به سپرده‌گذاران این موسسات وارد شود، افزود: در حال حاضر با شرایطی که پیش آمده و همکاری‌ها و حمایت‌هایی که نیروی انتظامی و قوه قضائیه با بانک مرکزی انجام می‌دهند امیدواریم اصولاً چنین موسساتی دیگر شکل نگیرند و مطمئن هستیم که در ‌آینده اصلاً شاهد چنین پدیده‌ای نخواهیم بود.

 

 

/ایسنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.