پشتیبانی بانکها از اقتصاد مقاومتی تسریع می شود

مدیر عامل بانک ملی ایران در خصوص نقش نظام بانکی در زمینه تحقق اقتصاد مقاومتی گفت: با توجه به تأکید مقام معظم رهبری بانک ها باید پشتیبان اقتصاد مقاومتی باشند و سیاست های خود را در راستای برنامه ریزی های دولت در این زمینه قرار دهند.

عصر بانک؛به گزارش روابط عمومی بانک ملی ایران، دکتر عبدالناصر همتی در برنامه در حوالی فردا شبکه تهران که به بررسی اقتصاد مقاومتی میپرداخت، تأکید کرد: الگو و استراتژی اقتصاد مقاومتی در بانک ها در هماهنگی با بانک مرکزی تدوین و طراحی میشود. البته اقدامات خوبی در بانک ها در این خصوص انجام شده است و مجموعه کاملی از برنامه ها برای پیگیری اقتصاد مقاومتی در نشست هماهنگی بانک ها نهایی خواهد شد که قطعا بزودی تحول خوبی را برای پشتیبانی از اقتصاد مقاومتی شاهد خواهیم بود.

 

 وی با اشاره به قابلیت های بالای سیستم بانکی ابراز امیدواری کرد با طراحی اقدامات و فرهنگ سازی در داخل بانکها ، سیستم بانکی بتواند نقش مؤثر خود را درجهت تحقق اقتصاد مقاومتی ایفا نماید. 

دکتر همتی با اشاره به تنگناهای سیستم بانکی برای ایفای نقش موثرتر در اقتصاد کشور ابراز داشت: میزان پایین نسبت کفایت سرمایه بانک ها در مقایسه با استانداردهای بین المللی بویژه در شرایط رفع تحریم و گسترش فعالیت های بین المللی بانک ها، مهمترین نارسایی سیستم بانکی است. 
وی گفت: در عین حال، 90 درصد تأمین مالی طرح های اقتصادی کشور توسط بانک ها صورت می گیرد که این نسبت بسیار بالایی است و باید بازار سرمایه نیز در این راستا به کمک سیستم بانکی بیاید و در این صورت بانک ها می توانند تمرکز بیشتری برای اهداف اقتصاد مقاومتی داشته باشند. 
رئیس شورای هماهنگی بانک ها در پاسخ به سوالی در خصوص نقش بانک ها در صادرات به عنوان یکی از جلوه های اقتصاد مقاومتی ابراز داشت: بانک  ها تاکنون نقش مهمی در پروژه های صادرات محور داشته اند و  منبعد نیز در چارچوب استراتژی اقتصاد مقاومتی نقش خود را گسترش می دهند.
 به گفته وی بانک ها درحوزه صادرات علاوه بر نفت و پتروشیمی، سرمایه گذاری های عظیمی در پارس جنوبی و منابع گازی انجام داده اند که به بهره برداری ذخایر مشترک و افزایش منابع ارزی کشور کمک مؤثری می کند. 

دکتر همتی با عنوان اینکه پروژه هایی به ارزش حدود 400 هزار میلیارد تومان صرف چند سال گذشته در کشور آغاز شده که درصد پیشرفت آنها بعضا خیلی پایین است و لذا سیستم بانکی و بازار سرمایه با همراهی بخش خصوصی به کمک هم باید این پروژه ها را فعال کنند و اقتصاد مقاومتی در واقع حفظ و ارتقای همین سرمایه های ملی درجهت درآمدزایی است.

 وی گفت: در سطح تسهیلات خرد نیز بانک ها تسهیلات خود راصرف سرمایه گذاری و تأمین مالی جمعی و تولید کالاهای ایرانی، توانمندسازی افراد و ایجاد اشتغال می کنند.

 دکتر همتی افزود: درحال حاضر چند بانک با کمیته امداد امام خمینی(ره) همکاری می کنند و تسهیلات برای ایجاد مشاغل کوچک و توانمندسازی مددجویان این نهاد را پرداخت می کنند. به طور مثال بانک ملی ایران ظرف چهار سال گذشته 130 هزار فعالیت را با اشتغال¬های 5 تا 30 نفره ایجاد کرده است و این نشان می دهد اگر تنها عامل تأمین کننده منابع مالی پروژه های کشور، بانک ها نباشند و بازار سرمایه نیز در این راستا نقش خود را انجام دهد سیستم بانکی می تواند فعالیت های خود را بیشتر به سمت و سوی اقتصاد مقاومتی و تقویت تولید ملی هدایت کند.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.