مسترکارت گره از مشکلات تجار ایرانی باز کند

یکی از خبرهایی که در روزهای پساتحریم فعالان اقتصادی ایران را به آینده تجارت خود امیدوار کرده است، شنیدن زمزمه‌هایی از ورود "مسترکارت" به کشور است؛ کارت‌هایی که مشاور بانکی اتاق بازرگانی ایران از احتمال توافق بانک‌ها برای صدور آن در آینده نزدیک خبر داده است.

عصر بانک؛ محمد مهدی رییس‌زاده – مشاور بانکی اتاق بازرگانی ایران – در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار امیدواری کرد که با لغو تحریم‌ها و مذاکراتی که در حال انجام است، به زودی مسترکارت گره از مشکلات تجار ایرانی باز کند و موجب تسهیل کار وارد‌کنندگان شود.

 

وی درباره‌ احتمال ورود مسترکارت به ایران ضمن اظهار امیدواری نسبت به این موضوع ادامه داد: ورود مسترکارت به ایران مانند سیستم سوئیفت مقداری زمان می‌برد. دیدیم که در چند هفته اخیر قرار بود سیستم سوئیفت برقرار شود البته هنوز هم کامل برقرار نشده است اما با گذشت زمان، گره از این مسائل به صورت کامل باز خواهد شد.

 

رییس‌زاده با اشاره به دوره‌ پساتحریم اظهار کرد: صدور مسترکارت با توجه به لغو تحریم‌ها و توافقات باید هرچه زودتر انجام شود. همین الان نیز با بعضی از کشورهای اروپایی و حوزه خلیج فارس سیستم سوئیفت برقرار است و نقل و انتقالات به طور محدود انجام می‌گیرد.

 

عضو سابق اتاق بازرگانی تهران اضافه کرد: هنوز با همه کشورهای حوزه خلیج فارس ارتباط نداریم و یک کشور خاص این خدمات را می‌دهد. در اروپا هم با کشور آلمان ارتباط‌مان برقرار شده و اخیرا ایتالیایی‌ها آمده‌اند و به نظر من این گره‌ها باز خواهد شد.

 

رییس‌زاده اظهار امیدواری کرد بانک‌هایی که قبل از دوران تحریم خدماتی مانند امور مربوط به مسترکارت را انجام می‌دادند، بتوانند به توافقاتی برسند و با شرایطی این تسهیلات را به مشتریان برسانند، چرا که در آن صورت از نظر منافع ملی به نفع کشور است.

 

وی خاطر نشان کرد: چند تا از بانک‌های ایران از قبل مجاز بودند که برای مشتری‌های خود مسترکارت ارائه دهند و در حال حاضر با لغو تحریم‌ها این بانک‌ها وارد مذاکرات خواهند شد.

 

عضو سابق هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران توضیح داد: یکی از مواردی که به تسهیل تجارت کمک می‌کند و ورود و خروج ارز را کنترل خواهد کرد، استفاده از مسترکارت است. این کارت‌ها برای وارد‌کنندگان و تولید‌کنندگان مثمرثمر است.

 

مشاور بانکی اتاق بازرگانی ایران یادآور شد: تولید‌کنندگان و وارد‌کنندگان به این کارت‌ها نیاز دارند. اگر سیستم بانکی ما بتواند در مورد گرفتن مسترکارت به توافق برسد که به نظر من به زودی حاصل خواهد شد تا حدود زیادی منابع ارزی به سیستم بانکی ما سوق پیدا می‌کند که یک امر مثبت خواهد بود و بسیاری از شرکت‌ها که به خاطر نبود مسترکارت از بانک‌های خارجی استفاده می‌کنند، نیازی به هزینه‌های اضافی و رفتن به آن کشورها برای اخذ این کارت‌ها نخواهند داشت.

 

مسترکارت از سال 2006 به یک شرکت عمومی چند ملیتی تبدیل شد و قبل از ارائه‌ عمومی آن در سراسر جهان، مسترکارت به صورت یک شرکت تعاونی چند ملیتی عمل می‌کرد که متعلق به بیش از 25 هزار موسسه مالی بود که برند مسترکارت بر روی کارت‌های اعتباری این موسسات درج می‌شد.

 

در روزهای گذشته اخبارهایی شنیده شد که یکی از معتبرترین موسسه‌های بین‌المللی دنیا قصد دارد با «مسترکارت» وارد بازار ایران شود، اما مسوولان مستقیم امر تجارت خارجی از عرضه‌ کارت‌های اعتباری و مالی بین‌المللی اظهار بی‌اطلاعی کرده‌اند.

 

به گفته معاون سازمان توسعه تجارت، مسترکارت به عنوان یک کارت اعتباری برای عموم مردم صادر می‌شود تا بتوانند خریدهای خرد خود را از سایت‌های اینترنتی و با استفاده از خدمات بین المللی انجام دهند. البته این موضوع چندان مورد حساسیت جهت پیگیری این سازمان در خصوص عرضه این کارت در کشور نیست.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.