“اجماع” کاهش نرخ سود در‌ دست‌انداز “اجرا”

دور جدید اظهارات "سودی" مردان اقتصادی کابینه یازدهم درحالی آغاز شده که با وجود اجماع نظر همه مسئولان و دولتی ها بر کاهش نرخ سود بانکی هنوز اقدامی در این راستا انجام نشده و این موضوع فقط نقل محافل رسمی است.

عصر بانک؛"کاهش نرخ سود بانکی" بار دیگر طی روزهای اخیر نقل محافل رسمی دولتی ها شده و از رئیس جمهور تا معاونان بانک مرکزی بر ضرورت کاهش نرخ سود همزمان با کاهش تورم تأکی دارند ولی در عمل گامی در این راستا برداشته نمی شود.

 

حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهوری ابتدای هفته با حضور در جمع بانکی ها باردیگر از کاهش تورم به عنوان یکی از دستاوردهای اقتصادی دولت یازدهم نام برد و در ادامه گریزی به وضعیت سود بانکی زد؛‌ روحانی یک بار دیگر به کاهش نرخ سود بانکی به عنوان یکی از ضروریت های اقتصادی همزمان با کاهش تورم اشاره کرد.

 

روحانی بازهم ضرورت کاهش سود بانکی را مورد تأکید قرار داد و گفت: وقتی دولتی تورم را مهار و تک رقمی می‌کند، سود بانکی بالا نادرست است و به اقتصاد لطمه می‌زند.

 

البته رئیس جمهور تأکید دارد که نباید نرخ سود دستوری تغییر کند و به همین خاطر به سیف و بانکی ها گفته: اقتصاد با دستور درست نمی‌شود و باید با ابزار اقتصادی، سود بانکی، تسهیلات و سپرده‌ها را کاهش داد.

 

بنابراین رئیس کل بانک مرکزی و معاونانش در برج میرداماد باید در فکر تهیه و تدوین ابزاری برای کاهش نرخ سود سپرده و تسهیلات بانکی باشند. این مهم یکی از دستورات روحانی به سیف است.

 

اما بعد از رئیس جمهوری، مرد اول اقتصاد نیز وارد میدان شد و به ضرورت کاهش نرخ سود بانکی همزمان با تورم تأکید کرد؛ به اعتقاد علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و داریی نرخ سود در حال حاضر باید 12-13 درصد باشد.

 

وزیر اقتصاد روز گذشته و در جمع بورسی ها درباره نرخ سود بانکی گفته: خود بانکها تمایلی به نرخ سود بالا نیز ندارند و این نرخها کارایی لازم را در سیستم بانکی ندارد.

 

وی با اشاره به اینکه بانکها باید نرخ سود خود را کم کنند و در این مورد حرفی نیست ، گفت : نرخ سود بانکی باید با فاصله 2 تا 3 درصدی در بانکها اعمال شود و با توجه به اینکه نرخ تورم نقطه به نقطه در آذرماه به زیر 10 درصد رسیده است نرخ سود بانکی هم باید کاهش پیدا کند.

 

ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی نیز در مجمع عمومی این بانک در حضور رئیس جمهوری گفته: با توجه به افت رشد اقتصادی در فصل چهارم سال 1393 و بروز برخی شواهد مبنی بر تداوم این وضعیت در سال جاری و نیز تشدید مشکل تنگنای اعتباری شبکه بانکی که به صورت چسبندگی نرخ‌های سود بانکی نمایان شده است، جهت‌گیری بانک مرکزی در زمینه اصلاح سیاست های پولی بر کاهش غیردستوری و تدریجی نرخ سود بانکی که از پایداری بیشتری برخوردار است متمرکز شد.

 

اما اظهارات سودی بانکی ها که اتفاقاٌ بعد از دستور رئیس جمهور به بانک مرکزی وارد دور جدیدی شده به همین جا ختم نمی شود چراکه علاوه بر سیف، اکبر کمیجانی، قائم مقام بانک مرکزی دربرنامه تیترامشب شبکه خبر گفت: با تمهیدات و اقدامات ماه های اخیر بانک مرکزی، بزودی خبرهای خوبی درباره کاهش نرخ سود سپرده ها و تسهیلات خواهید شنید.

 

کمیجانی در پاسخ به این سوال که به طور مشخص، چه زمانی برای کاهش این نرخ در نظر گرفته شده، تصریح کرد: نرخ سود بانکی، نرخ ارز و نرخ تورم ارتباط تنگاتنگی با هم دارند و با برقراری انضباط مالی و کاهش تورم تا حدود 13 درصد، انتظار این بوده که نرخ سود بانکی نیز همراه با تورم کاهش یابد.

 

قائم مقام بانک مرکزی ادامه داد: اگرچه این کار و رفع تعهدات قبلی برای بانک ها زمان می برد، اما یک سال و نیم و دو سالی که سپری شده، کافی است و ما امیدواریم بزودی علائم اقدامات چندماه اخیر را مشاهده کنیم.

 

کمیجانی در پاسخ به تاکید مجری برنامه تیتر امشب بر اینکه چه زمانی برای کاهش نرخ سود بانکی در نظر گرفته شده، تصریح کرد: این اقدام (کاهش نرخ سود بانکی) کار مشکلی است و تعیین زمان برای آن کار درستی نیست، اما روند کاهش نرخ سود بانکی آغاز شده و در شش ماه آینده ما نتیجه اقدامات را خواهیم دید.

 

قائم مقام بانک مرکزی در پاسخ به این سوال که آیا طبق گزارش برخی رسانه ها تا پایان سال جاری نرخ سود بانکی کاهش می یابد، اظهار داشت: این موضوع بارها در جلسات شورای پول و اعتبار مطرح شده و ما تا پایان سال خبرهای خوبی در این باره خواهیم داشت. ما منتظریم که بانک ها دیر یا زود اقدامات اصلاحی را صورت دهند و قدم های درستی در این راه بردارند.

 

پیمان قربانی معاون اقتصادی بانک مرکزی نیز در ارتباط زنده با بخش خبری 21 شبکه یک سیما درباره نرخ سود بانکی اینطور گفته که با اقدامات موثر بانک مرکزی نرخ سود بانکی متعادل تر از پیش خواهد شد.

 

به اعتقاد مدیران ارشد بانک مرکزی کاهش نرخ سپرده بین بانکی و تامین نقدینگی مورد نیاز بانک ها از جمله اقدامات این بانک در مسیرکاهش نرخ سود بانکی است.

 

ولی همانطور که در بالا آمد اظهارات سودی دولتی ها و مقامات بانک مرکزی درحالی بعد از اظهارات اخیر رئیس جمهور شدت گرفت که پیش از این نیز بارها همین افراد از کاهش نرخ سود بعنوان مهمترین هدف دولت و بانک مرکزی نام برده اند.

 

اما با وجود تأکید فراوان تمام افراد دخیل در سیاست های پولی و بانکی هنوز اقدامی عملی برای کاهش نرخ سود بانکی صورت نگرفته است و بنظر نمی رسد در مدت باقی مانده تا پایان سال هم رسماً تغییری در نرخ سود بانکی صورت گیرد. این احتمال از آنجا قوت می گیرد که رئیس جمهور تأکید کرده کاهش نرخ سود نباید دستوری باشد و مدیران ارشد بانک مرکزی نیز بر همین عقیده هستند.

 

کاهش سقف نرخ سود سپرده‌های بانکی از 22 درصد به 20 درصد،‌ کاهش نرخ سود تسهیلات عقود غیرمشارکتی از 22 درصد به 21 درصد، تعیین سقف نرخ سود مورد انتظار برای تسهیلات عقود مشارکتی در سطح 24 درصد، کاهش نسبت سپرده قانونی بانک های تجاری از 13.5  درصد به 13.0درصد، سپرده‌گذاری در بازار بین‌بانکی و ساماندهی بدهی بانک ها به بانک مرکزی، از مهمترین تصمیم های شورای پول و اعتبار در زمینه کاهش نرخ سود بانکی در سالجاری است.

 

با توجه به دور جدید اظهارات سودی دولت و بانک مرکزی باید منتظر ماند و دید که آیا در جلسات شورای پول و اعتبار در هفته های آتی تصمیمی برای کاهش غیردستوری نرخ سود اتخاذ خواهد شد یا خیر.

 

 

/تسنیم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.