رتبه‌بندی مالی برنامه تازه شبکه بانکی

رئیس جمهور خواستار رتبه بندی بانکها و موسسات اعتباری و اعلام آن به مردم شده است. مهمی که مورد تایید بانک مرکزی نیز است، اما زمان مشخصی برای آن وجود ندارد.

عصر بانک؛ساماندهی موسسات اعتباری و نظارت جدی تر در شبکه بانکی از خواسته های رئیس جمهور در جلسه روز گذشته -شنبه- وی در جمع مدیران بانک مرکزی و در جریان برگزاری مجمع عمومی این بانک بود. روحانی، مسایل نظارتی بانک مرکزی که از قطب های مهم آن است را مورد توجه قرار داد و خواست تا نظارت بر بانک‌ها و موسسات اعتباری و فعالان در بازار پول را با جدیت دنبال و از اعتماد مردم به بانک، حفاظت و حراست کند.

 

وی البته موضوع مهم دیگری را نیز مطرح کرد که مربوط به رتبه بندی بانکها و موسسات اعتباری بود.

 

رئیس جمهور، رتبه بندی بانک‌ها را یک ضرورت عنوان و تاکید کرد که بانک مرکزی باید در این زمینه تلاش کند در عین حال که روحانی وعده داد که دولت نیز در این مسیر کمک‌های لازم را انجام دهد.

 

اظهارات روحانی در حالی مطرح شد که قائم مقام بانک مرکزی نیز با تایید این موضوع توضیح داد که تاکید رییس جمهور به این بر می گردد که به هر حال کلیه بانکها و موسسات تحت نظارت بانک مرکزی اندازه های مختلف، دارای سهمی متفاوت در بازار هستند و باید رتبه بندی شده و درجه اعتباری آنها مشخص شود. رتبه بندی نیز به مردم اطلاع رسانی شود تا بدانند در جریان سپرده گذاری ، منابع خود را در چه بانکی و با چه جایگاه اعتبار قرار می دهند.

 

کمیجانی با بیان اینکه با رتبه بندی مالی بانکها و موسسات اعتباری مشخص خواهد شد چه ریسک احتمالی ممکن است به عنوان خطر بالقوه برای سپرده گذار وجود داشته باشد، گفت: هر چند که اگر نظارت بانک مرکزی جدی تر از گذشته دنبال شود قاعدتا نباید خطری سپرده مردم را تهدید کند.

 

به هر حال گرچه اولین واکنش بانک مرکزی در مقابل تاکید رئیس جمهور برای رتبه بندی بانکها و موسسات اعتباری بیانگر احتمال اجرایی شدن این مساله است، اما مشخص نیست که بانک مرکزی چه برنامه‌ای در این رابطه داشته و قرار است از چه زمانی نسبت به این موضوع رسما اقدام کند. این در حالی است که اکنون هم شرکت‌هایی برای اعتبار سنجی بانک‌ها و موسسات اعتباری فعالیت می‌کنند اما هیچ گاه گزارش عملکرد آنها رسما اعلام نشده و آمار گاها منتشره آنها از کانال بانک مرکزی نبوده است.

 

 

/ایسنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.