دستورالعمل PSD2 کاتالیزی برای بانکداری باز در اروپا

بانک‌های اروپایی می‌باید تا ژانویه 2018 با دستورالعمل PSD2 منطبق شوند. قوانین جدید که بر مبنای PSD1 وضع شده‌اند، در پی این هستند که پرداخت مشتریان را امن‌تر کرده و بهرگیری از نوآوری‌های آنلاین و همچنین قابلیت‌های پرداخت موبایلی را افزایش دهند. در این راه انطباق سریع، توسعه راهکارهای فنی و ایجاد APIها امری حیاتی است.

عصر بانک؛ این مقاله که از سوی کپ جمینی منتشر شده است به معرفی راهکار بانکداری باز این شرکت پرداخته و همچنین فرصت‌های پیش روی بانک‌های اروپایی در انطباق با دستورالعمل PSD2 را روشن می‌سازد.

 

بهره گیری از  API های باز برای دست یابی به فرصت های تجاری جدید

 

دومین دستورالعمل خدمات پرداخت اتحادیه اروپا (PSD2) و همچنین سایر قوانین بانکداری اروپا را نباید فقط یک عمل انطباقی ببینیم. بانک‌های آینده‌نگر باید این قوانین را به عنوان کاتالیزری برای رشد تجاری ببینند. دستورالعمل PSD2 به عنوان سیاستی اصلی در پی استانداردسازی بیشتر پرداخت‌های کارتی، موبایلی و اینترنتی است. همچنین به طور خاص موانع پیش روی پرداخت‌های اینترنتی و کارتی را کاهش می‌دهد.

 

بانک‌های اروپایی می‌باید تا ژانویه 2018 با دستورالعمل PSD2 منطبق شوند. قوانین جدید که بر مبنای PSD1 وضع شده‌اند، در پی این هستند که پرداخت مشتریان را امن‌تر کرده و بهرگیری از نوآوری‌های آنلاین و همچنین قابلیت‌های پرداخت موبایلی را افزایش دهند. در این راه انطباق سریع، توسعه راهکارهای فنی و ایجاد  APIها امری حیاتی است.

 

به نظر می‌رسد دستورالعمل PSD2 اثرات وسیعی بر اکوسیستم بانکداری دارد. این اکوسیستم تا حدود زیادی توسط ارائه‌دهنده‌های شخص ثالث (TPP) اداره شده که به حساب‌های پرداخت دسترسی دارند. به همین دلیل این اکوسیستم مستلزم تشخیص هویت قوی و قوانین ارتباطی امن می‌باشد. این امر واسطه‌زدایی (برداشت منابع مالی از بانک‌های پس انداز و استفاده مستقیم از آن‌ها در سرمایه‌گذاری کوتاه مدت با عملکرد بالا) را سرعت می‌بخشد و همچنین ممکن است ترکیب کانال کنونی بانکداری را تحت تاثیر قرار دهد. به نظر می‌رسد بعضی از مدل‌های تجاری موجود مانند طرح‌های گرفتن کارت، تحت فشار قرار گرفته‌اند تا دسترسی و فرصت‌های جدیدی را برای ارائه‌دهنده‌های شخص ثالث فراهم کنند.

 

بانک‌ها برای رقابتی ماندن بایددستورالعمل PSD2 را به جای یک مسئولیت انطباقی به عنوان یک فرصت خلق ارزش ببینند. همانند گزینه‌های استراتژیک، همکاری و API ها نیز بخش‌های مهمی به حساب می‌آیند.

 

راهکار API منعطف و قابل توسعه از Capgemini

 

راهکار کپ جمینی (Capgemini)، بانک‌ها و ارائه‌دهنده‌های سرویس پرداخت را قادر می‌سازد تا قابلیت‌های دستورالعمل PSD2 را به شیوه‌ای ساختار یافته، کنترل شده و سریع بدست آورند و از مقررات به عنوان فرصتی برای بهره‌مندی از مدل‌های تجاری جدید استفاده کنند.

 

از دید استراتژیک، این راهکار رقابت بخش‌هایی از زنجیره ارزش که با مشتری رو در رو است را به صورت اساسی تحت تاثیر قرار می‌دهد. پس بانک‌ها باید پیشنهادات خود را با شیوه‌های جدید پرداخت هماهنگ کنند. کپ جمینی می‌تواند به بانک‌ها در زمینه ارائه خدمات ارزش افزوده (مثلا حساب‌های مجازی، کیف پول‌های مجازی و …) کمک کند تا مزیت رقابتی خود را بر واسطه‌های ارائه‌دهنده سرویس‌های پرداخت حفظ کنند و بتوانند جایگاه استراتژیک مناسبی در بازار بدست آورند.

 

از منظر ارزیابی انطباقی، کپ جمینی می‌تواند به بانک‌ها در تحلیل و بررسی نیاز‌های انطباقی دستورالعمل PSD2  و هماهنگ کردن آن نیازها با قوانین انطباقی کشور عضو کمک کند. راهکار کپ جمینی به تکمیل تمام فعالیت‌های سنتی مورد نیاز برای انطباق موثر کمک می‌کند و می‌تواند به اعمال تغییرات بیشتر که برای قوانین جدید مورد نیاز است، کمک کند.

 

کپ جمینی یک پلتفرم کاملا یکپارجه را برای آغاز اجرای فعالیت‌های انطباقی شما پیشنهاد می‌دهد تا ریسک را کاهش داده و هزینه انطباق را تا پنجاه درصد کم کند. پلتفرم تست شده این شرکت شامل اجزایی در چهار بُعد به صورت زیر است:

 

  1. برنامه API باز
  2. استانداردهای صنعت
  3. انطباق و امنیت
  4. نوآوری

 

برنامه  API های باز

 

برنامه  APIهای کپ جمینی شامل استراتژی API، حمایت از درآمدزایی و تحلیل‌های  API می‌باشد. راهکار این شرکت منعطف و مقیاس‌پذیر است تا زمینه انتشار سریع API ها رافراهم کند و هزینه‌های متغیر نقدی و فوری برای ایجاد API را کاهش دهد.

 

استانداردهای صنعت

 

راهکارهای آماده و به شدت منعطف کپ جمینی با استانداردهای صنعت همخوانی دارد و شامل مدل‌های دامنه شبکه ساختاری صنعت بانکداری (BIAN)، استانداردهای پیام رسانی ISO 20022، ساختار خدمات میکرو مبتنی بر میان افزارها، دسترسی به ابزارهای  DevOps end-to-end و تکمیل تامین خودکار می‌باشد.

 

انطباق و امنیت

 

راهکار انطباقی کپ جمینی برای دستورالعمل PSD2 رویکردی قابل اطمینان به ارائه‌دهنده سرویس اطلاعات حساب ( AISP) و PSP  عرضه می‌کند تا با استفاده از APIهای از پیش تعریف شده به قابلیت‌های حساب  دسترسی پیدا کنند. APIهای پیش ساخته PSD2  به گونه‌ای ایجاد شده‌اند که امکان انطباق سریع و مطمئن را فراهم می‌کنند.

 

راهکار کپ جمینی از گزینه‌های امنیتی چندگانه برای اجرا حمایت می‌کند و دربردارنده حفاظت DDOS، رمزنگاری end-to-end، اعتماد دیجیتالی دوگانه و رضایت آشکار مشتری می‌شود. این شرکت راهکار امنیتی خود را بر اساس “استانداردهای فنی سازمان تنظیم مقررات بانکداری اروپا” طراحی کرده است تا تایید هویت مشتریان مطمئن‌تر و ارتباطات امن‌تر شود. راهکار ما با اهداف اصلی دستورالعمل PSD2 یعنی بهبود حمایت از مصرف کننده، همخوانی دارد.

 

نوآوری

 

راهکارهای نوآورانه کپ جمینی به بانک‌ها کمک می‌کند تا به سمت اقتصاد API باز پیش رفته و یک اکوسیستم نوآوری باز را مدیریت کنند. همچنین یک پرتال یکپارچه و جعبه API فراهم می‌کند که تهیه‌کننده‌ها و توسعه‌دهنده‌های شخص ثالث را قادر می‌سازد API های باز نوآورانه بسازند. بانک‌ها می‌توانند از طریق پلتفرم تبادل نوآوری کاربردی، به اکوسیستم نوآوری کپ جمینی- طیف وسیعی از فین‌تک‌ها و شرکای مشترک دسترسی داشته باشند.

راهکار بانکداری باز PSD2 سه مدل توسعه‌ای مختلف را پیشنهاد می‌دهد تا برای مشتریان انعطاف و طیف قیمتی بالا را به همراه داشته باشد:

 

  1. یک مدل که به صورت سرویس کاملا مدیریت شده بر روی یک فضای ابری شخصی قابل دسترسی می‌باشد (قیمت بر اساس استفاده از API).
  2. یک مدل توسعه یافته که بر روی فضای ابری شخصی قرار دارد و سپس عملیات‌ها را به بانک منتقل می‌کند.
  3. یک مدل که در مرکز داده بانک به صورت فرضی بر فضای ابری شخصی نصب می‌شود.

 

کپ جمینی از تکنولوژی‌های بهبود یافته و مخصوص مانند آمازون، Web Servicet Mulesoft, Token, Splunk, Ping Identity و AppDynamics استفاده و حمایت می‌کند. مبنای انتخاب تکنولوژی‌های شریک این شرکت بر اساس چشم‌انداز شرکت، ویژگی‌های محصول، همراستایی با تکنولوژی و بهترین روش‌های معماری، انعطاف و میزان تحمل خطای بالا و اولویت استفاده در صنعت خدمات مالی می‌باشد. هر چند که راهکارهای آماده کپ جمینی از تکنولوژی‌های بالا بهره می‌گیرد، ولی  قابلیت انعطاف برای استفاده مجدد از تکنولوژی‌های موجود مشتری نیز ایجاد شده است. معماری پلتفرم منعطف کپ جمینی امکان “تبادل(جابه جایی)” هر گونه محصول خاص در صورت نیاز را دارد.

خلق فرصت از دستورالعمل PSD2

 

کپ جمینی به عنوان یک رهبر تحول دیجیتالی خدمات مالی، دانش عمیق و گسترده‌ای در زمینه کارت‌های بانکی و پرداخت دارد. این شرکت از متخصصان بیش از 1500 زمینه و همچنین تجربه بیش از 30 سال خدمات پرداخت استفاده می‌کند تا به مشتریان طیف وسیعی از دانش‌ها را ارائه دهد. این شرکت همچنین تجربه وسیعی در به کار گیری موارد مربوط به PSD دارد و بیش از ده قرارداد انطباقی برای PSD1 در سرتاسر اروپا داشته است.

 

علاوه بر این کپ جمینی یکی از ارائه‌دهندگان انگشت شمار با تجربه‌ای است که برنامه‌های API را در مقیاس بزرگ انجام می‌دهد. کپ جمینی به یکی از مشتریان 86 نقطه نهایی (endpoints) با 20 میلیون مصرف‌کننده مجزا را ارائه داده است که 1٫5 میلیارد GBP(پوند استرلینگ بریتانیا) درآمد داشت. این شرکت برای یکی دیگر از مشتریان بانکی، یک نقشه راه درآمد زایی API تعریف کرده است که به صورت مرحله‌ای شامل ساخت بیش از هزار API می‌شود.
زمان آن رسیده که بانک‌ها سرمایه‌گذاری برای انطباق با مقرارت PSD2 را با هدف ایجاد تمایز در رقابت آغاز کنند. راهکار جامع و یکپارچه کپ جمینی برای دستورالعمل PSD2 کنترل را حداکثر کرده، ریسک را کاهش می‌دهد و راهکار  برای کسب فرصت‌ها ارائه می‌دهد.

/توسن بوم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.