ارزش سکه‌های بیت‌کوین 2 هزار دلار شد

بیت‌کوین برای اولین‌بار در سال 2013 به 1000 دلار رسید اما به دلیل یک‌سری از عوامل، از آن به بعد با رکود مواجه شد.

عصر بانک؛هر واحد از محبوب‌ترین ارز مجازی دنیا (ارز مجازی رمزدار یا Cryptocurrency، واسط مبادله‌ای است که از رمزنگاری برای ایمنی‌بخشی به تراکنش‌ها و کنترل تولید واحدهای جدید استفاده می‌کند) حالا ارزشی بیش از 2 هزار دلار دارد که به دلیل طیف وسیع مبادلات بیت‌کوین توسط شرکت‌هایی همچون Coinbase و Kraken صورت گرفته است. این افزایش، حجم سرمایه کلی بازار بیت‌کوین (تعداد سکه‌های در گردش) را به 92/ 32 میلیارد دلار می‌رساند. ارزش ارز بیت‌کوین برای اولین‌بار در سال 2013 به 1000 دلار رسید اما به دلیل یک‌سری از عوامل، از آن به بعد با رکود مواجه شد. بیت‌کوین و سرویس‌های مبتنی بر زنجیره بلوکی (زنجیره بلوکی یا زنجیره بستک، یک مدل از پایگاه داده توزیع شده است که در ایجاد بیت‌کوین به جهان معرفی شد) با پشتیبانی موسسات مالی و همچنین به دلیل وضع قوانین جدید در کشور چین، به ثبات بیشتری رسید و تا پایان سال گذشته، دوباره به ارزش 1000 دلار رسید. از آن به بعد، بیت‌کوین به‌طور مداوم رشد داشته است. سه هفته پیش، بیت‌کوین ارزشی معادل 1343 دلار داشت و طی این مدت زمان کم با افزایش 50 درصدی به قیمت کنونی رسید. بیت‌کوین فقط در هفته گذشته،12 درصد رشد را تجربه کرده است.

 

بیت‌کوین تنها ارز مرز پایه‌ای نبوده که اخیرا رشد داشته است. ارزش Ripple، ارز متمرکزی که قرار است به پروتکل دائمی بانک‌های بزرگ تبدیل شود، در ماه اخیر بیش از 10برابر افزایش داشته و اکنون دومین ارز مرز پایه باارزش در دنیاست. Ethereum نیز نوع دیگری از ارز مرز پایه است که در پلت‌فرم پردازش مبتنی بر زنجیره بلوکی (Blockchain-based Coputing Platform) برای استفاده توسط برنامه‌نویسان طراحی شده است. Ethereum حالا با ارزش هر واحد 130 دلار معامله می‌شود و ارزش سرمایه کل بازار آن کمتر از 12 میلیارد دلار است. ارزش این ارز طی ماه اخیر بیش از 2 برابر افزایش داشته است.با بررسی این ارقام به این نتیجه می‌رسیم که در حال‌حاضر در دنیای ارزهای مرز پایه، تنها بیت‌کوین حرف اول و آخر را نمی‌زند. امروز، ارزش سرمایه بازار بیت‌کوین تنها 47 درصد از کل بازار ارزهای مرزپایه است اما این رقم تا چند ماه پیش بیش از 80 درصد بوده است.

 

برخی می‌گویند که افزایش چشمگیر بیت‌کوین نشان از «حباب» دارد. از آنجایی که ارزهای مرزپایه عملکرد متفاوتی دارند، هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید که ارزش واقعی آنها چقدر باید باشد. برخلاف شرکت‌ها، در مورد ارزهای مرزپایه هیچ دارایی یا درآمدی وجود ندارد که بتوان ارزش احتمالی آنها را پیش‌بینی کرد. به همین دلیل با توجه به اینکه هیچ ارزش ملموسی پشت بازار ارزهای مرزپایه نیست، ارزش بازار 70 میلیارد دلار منطقی به‌نظر نمی‌رسد. برخی از کارشناسان معتقدند اگر مشکلات کنونی این ارز برطرف شود و سرمایه‌گذاران با اطمینان از زیرساخت‌های بیت‌کوین، از آن پشتیبانی بیشتری به‌عمل آورند، این ارز می‌تواند به ارزش هر واحد 10هزار دلار نیز برسد.

 

/دنیای اقتصاد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.