تاسیس «بانک آسیا» به منظور رفع موانع بین‌المللی بانکی

همایش تجاری مشترک ایران و چین با حضور هیات تجاری- صنعتی استان شانسی این کشور و جمعی از فعالان اقتصادی ایران از سوی اتاق مشترک ایران و چین برگزار شد.

عصر بانک؛ اعضای این هیات از بخش‌های مسکن، کشاورزی، سرمایه‌گذاری، دکوراسیون، اینترنت و نرم‌افزار بوده و بر سرمایه‌گذاری‌های مشترک اقتصادی تاکید دارند.

 

در این همایش، اسدالله عسگراولادی، رئیس اتاق مشترک ایران و چین با اشاره به عضویت اتاق مشترک در هیات‌مدیره شورای جاده ابریشم، تصریح کرد: با انتخاب شعار «یک‌کمربند، یک جاده» از سوی رئیس‌جمهوری چین برای اهمیت دادن به جایگاه و نقش جاده ابریشم در گسترش مناسبات کشورهای منطقه، زمینه‌های همکاری جدیدی بین ایران و چین شکل گرفت. وی ادامه داد: کارآفرینان ایرانی آمادگی دارند مناسبات خود را با فعالان اقتصادی چین گسترش دهند. هرچند در این وادی برخی موانع وجود دارد. در مرحله اول دریافت روادید چین توسط کارآفرینان ایرانی به‌سختی انجام می‌شود. پیشنهاد ما صدور روادید مولتی سالیانه برای کارآفرینان و فعالان اقتصادی ایرانی است.

 

این فعال اقتصادی مانع بعدی بر سر راه تجارت با چین را عدم شفافیت در روابط بانکی دانست و تاکید کرد: خریدوفروش کالاهای اقتصادی در توفان‌های سیاسی آسیب می‌بیند، بنابراین تنها راهکار ایجاد ثبات در روابط اقتصادی بین دو کشور سرمایه‌گذاری و همکاری‌های مشترک است.رئیس اتاق مشترک ایران و چین تولید با تکنولوژی چین، با سرمایه ایران و صادرات مازاد آن به کشورهای منطقه را سازوکار مناسبی در ایجاد تعاملات پایدار اقتصادی دانست. عسگراولادی از فعالان اقتصادی چین خواست تا برای ارتباط با دیگر شعب اتاق ایران در سراسر کشور هماهنگی‌های لازم را با اتاق مشترک داشته باشند تا بتوانند از مذاکرات خود بهترین نتایج را به‌دست آورند.

 

فنگ یوجو، معاون کنفرانس مشورتی استان شانسی چین برگزاری نشست‌های اقتصادی بین دو کشور را برای منطقه آسیا مهم ارزیابی کرد و با اشاره به نظریه یک‌کمربند- یک جاده، تاکید کرد: این عنوان می‌تواند در توسعه روابط بین چین با سایر کشورها اثرگذار باشد. در همین ارتباط استان شانسی سرمایه‌گذاری‌های خوبی در قزاقستان و قرقیزستان انجام داده است.وی در مورد موانعی که رئیس اتاق مشترک از وجود آنها انتقاد کرد، گفت: مشکلات بانکی با تاسیس بانک آسیا که به تازگی اتفاق افتاده است، برطرف خواهد شد. در مورد روادید نیز در همین سفر طی جلسه‌ای با سفیر چین در ایران مقرر شد به‌زودی موانع برداشته شود. معاون کنفرانس مشورتی استان شانسی در پایان از وجود منابع غنی معدنی در این استان سخن گفت و به مشکلات آن اشاره کرد. به اعتقاد وی ایران به دلیل تجربه بالا در حوزه معدن می‌تواند الگوی خوبی برای این بخش به‌‌شمار آید.

 

/دنیای اقتصاد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.