حرکت به سمت دیتاسنترهای سیار ماژولار نارین تک فرتاک

با توجه به اینکه دیتاسنترهای کانتینری به صورت ثابت 20 و 40 فوتی تولید می شد، برای یک سری از سازمان ها که از فضاهای محدودی برخوردار بودند، این دیتا سنترها قابل استفاده نبود به همین دلیل شرکت نارین تک فرتاک داخلی اقدام به تولید دیتاسنتر از نوع کانتینری ماژولاری کرد.

عصر بانک؛”دیتاسنتر یا مراکز داده مجموعه ای از تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری است با زیرساخت های امنیتی/ اطلاعاتی که برای نگه داری و پشتیبانی از سرویس های تحت شبکه اینترنت/ اینترانت/ اکسترانت استفاده می‌شود. دیتاسنتر یا مرکز داده در حقیقت محل نگه داری داده های تحت وب است. شرکت های ارائه دهنده خدمات تحت وب با اجاره قسمتی از مراکز داده یا همان دیتاسنتر به صورت مستقیم یا غیرمستقیم، قسمتی از دیتاسنتر را با نام سرور تهیه می‌کنند و اقداماتی در جهت بهینه سازی سرور تهیه شده انجام می‌دهند و با اتصال سرور به اینترنت امکان میزبانی وب سایت ها بر روی این فضا فراهم می‌شود.

بنابراین دیتاسنتر محلی است که صدها و یا هزاران سرور را در رک ها ( rack )، کیج ها ( Cage ) و اتاق های مختلف جای می دهد. ساختمان دیتاسنتر از بخش های مختلفی مانند اتاق کنترل، اتاق سرور، ژانراتورها، تاسیسات خنک سازی، انبار سخت افزار، اتاق UPS و Battery backup ، اتاق نگه داری از وسایل اطفای حریق، اتاق مدیریت شبکه تشکیل می شود، هرچند که با توجه به نیازها، طراحی و امکانات و زیرساخت برای هر مرکز داده کاملا می تواند متفاوت باشد. در حقیقت دیتاسنتر محلی است که در آن سرور ها نگه داری می‌شود.

مراکز داده را با توجه به اندازه و کارکرد به دسته‌های شبکه‌های سازمانی، تجاری و یا دانشگاهی  (Campus)، شبکه‌های خصوصی (WAN)، فراهم کننده‌های سرویس (SP)، مراکز داده اینترنتی  (IDC)، مراکز داده فراسازمانی (Extranet) و مراکز داده محلی ( Intranet) تقسیم می‌کنند.

از آنجا که بیش از 50 درصد هزینه ها و زمان ساخت و بهره برداری از یک مرکز داده، متعلق به تامین و یا ساخت تجهیزات زیرساختی آن است. مراکز داده سیار در برخین موارد جایگزین مراکز داده ثابت می‌شوند که این مراکز علاوه بر برخورداری از مزایای بسیار مانند جا به جایی و نصب آسان، توسعه پذیری بالا و قابلیت استفاده در شرایط گوناگون و متنوع، هزینه های ایجاد و بهره برداری از یک مرکزداده را در مقایسه با مراکزداده سنتی کاهش می دهند.

از سوی دیگر آنچه امروزه به عنوان نوع مدرن و کاربردی مراکز داده مورد استفاده است، مراکز داده ماژولار است. دیتاسنتر ماژولار در اصل، روش، مفهوم و راهکاری است که طی آن یک دیتاسنتر با بکارگیری مکرر ماژول های پیش ساخته، آماده طراحی و اجرا می شود. این مفهوم در طراحی دیتاسنترها اولین بار با استفاده از کانتینرهای استانداردی که برای حمل و نقل استفاده می‎شوند پیاده سازی شد و به همین دلیل برخی افراد اشتباهاً دیتاسنتر ماژولار را با کانتینردیتاسنتر یکسان می‌دانند.

اما ویژگی ماژولاریتی یکی از ویژگی های خاص برای هر دستگاهی می‌باشد دلیل آن هم این است که زمانی که یک ماژول نیاز به تعمیر پیدا کرد می‌توان آن را به صورت HOT Swap تعویض و جایگزین کرد و به عبارت دیگر در سیستم ماژولار می‌توان توسعه پذیری و مقیاس پذیری را ساده تر پیاده سازی کرد.

اما کانتینردیتاسنتر یک محصول است که در آن سیستم الکتریکی، سیستم خنک کننده، رک و … تعبیه می شود؛ حال آنکه دیتاسنتر ماژولار، روش و راهکاری است که برای طراحی دیتاسنترها مورد استفاده قرار می گیرد. در این روش، تعداد زیادی از اجزاء پی -ساخته برای مونتاژ کردن دیتاسنتر بکار گرفته می شود.

بر این اساس می توان نتیجه گرفت که کانتینردیتاسنتر می تواند جزئی از یک دیتاسنتر ماژولار باشد، اما منظور از دیتاسنتر ماژولار لزوماً بکارگیری راهکار دیتاسنترهای کانتینری نیست. ممکن است یک دیتاسنتر ماژولار به طور کلی با استفاده از کانتینر دیتاسنتر پیاده سازی شده باشد و دیتاسنتر ماژولار دیگری برای پیاده سازی زیرساخت الکتریکی و مکانیکی خود به جای بکارگیری کانتینر دیتاسنتر از UPSها، تابلوهای برق و چیلرهای ماژولار استفاده کند.

در این راستا شرکت توانمند داخلی نارین تک فرتاک نسبت به طراحی و تولید “دیتاسنتر سیار ماژولار” اقدام کرده است. دیتاسنتر شرکت نارین تک فرتاک، مشابه داخلی ندارد و با توجه به ماژولار بودن آن در دنیا نیز نمونه ای با این قابلیت های ویژه و منحصر به فرد وجود ندارد.

با توجه به اینکه دیتاسنترهای کانتینری به صورت ثابت 20 و 40 فوتی تولید می شد، برای یک سری از سازمان ها که از فضاهای محدودی برخوردار بودند قابل استفاده نبود به همین دلیل این شرکت داخلی اقدام به تولید دیتاسنتر از نوع کانتینری ماژولاری کرد. با توجه به بررسی های صورت گرفته این دیتاسنترها در دنیا نمونه نسل 2 هستند که نسل یک از زیرساخت آب استفاده می کنند، اما در نسل دوم از FREE-COOLING استفاده شد که مصرف انرژی را نیز بهینه کرد و بهره بری را نیز بالا برد. تابلو برق ماژولار از جمله قابلیت های منحصر به فرد این محصول است که در هنگام بروز اشکال در کلیدهای اصلی و فرعی نیاز به خاموش کردن تجهیزات نداشته و کلیدها در حالت آنلاین قابل تعویض هستند.

 

با توجه به ویژگی ماژولار بودن این کانتینر در صورتی که بهره بردار در زمان آینده نیاز به توسعه دیتاسنترمذکور داشته باشد این امکان برایش وجود دارد و از آنجایی که قابل مونتاژ است در محل هایی که امکان جابه جایی به صورت یکجا وجود نداشته باشد می توان با قابلیت ماژولاری آن، این مشکل را نیز حل کرد.

از آنجا که دیتاسنترهای سیار گزینه‌ای مطلوب‌ برای حفاظت از اطلاعات سازمان‌ها به شمار می روند و  تجهیز مراکز داده کشور به دیتاسنترهای سیار تا سال 2020 ضروری به نظر می رسد.

 

 

/ماهنامه نسل چهارم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.