صنعت بیمه به ابزارهای جدید سرمایه‌گذاری نیاز دارد

صنعت بیمه ایران از رئیس‌جمهوری آینده انتظار دارد تا اثرگذاری این صنعت را در بین مدیران دولتی پیگیری و تقویت کند؛ زیرا متاسفانه برخی از مدیران اعتقادی به بیمه ندارند.

عصر بانک؛مجید صفدری، مدیرعامل بیمه «ما» در گفت‌وگو با دنیای‌اقتصاد با اعلام این مطلب گفت: مردم نیازمند آگاهی و اطلاع‌رسانی از خدمات بیمه هستند و حتی در شرایط رکود هم می‌شود بیمه‌نامه عمر و سرمایه‌گذاری فروخت، اما به شرط اینکه ما خود را به علم روز دنیا مجهز کرده و بتوانیم با فرهنگ‌سازی درست مردم را تشویق کنیم تا از این نوع بیمه‌نامه‌ها استفاده کنند.

 

صفدری در پاسخ به پرسش دنیای‌اقتصاد مبنی‌ بر اینکه بیمه‌ها با توجه به شرایط کنونی سخت پیش‌روی بانک‌ها که سهامداران عمده و یکی از مهم‌ترین بخش‌های حفظ منابع صنعت بیمه هستند چه برنامه‌ای دارد، گفت: صنعت بیمه به ابزارهای جدید سرمایه‌گذاری نیاز دارد و اگر قرار است سود بانکی کاهش یابد و حساب‌های بیمه‌های عمر از غیر عمر در شرکت‌های بیمه تفکیک شود، باید شرایطی ایجاد شود تا شرکت‌های بیمه بتوانند منابع مالی خود را در جاهای مختلف سرمایه‌گذاری کنند. صفدری با بیان اینکه طبق آیین‌نامه سرمایه‌گذاری مصوب شورای عالی بیمه، شرکت‌های بیمه موظفند حداقل 40 درصد منابع ابتدای سال مالی خود را در بانک‌ها سپرده‌گذاری کنند، گفت: درحالی‌که دولت اعتقاد به کاهش سود بانکی دارد، انتخاب در بازار سرمایه نیز کم است و بیمه‌گران متعهد به پرداخت دو نوع سود تضمین شده و مشارکت در منافع به بیمه‌گذاران عمر هستند؛ بنابراین منابع شرکت‌ها باید کجا و چگونه سرمایه‌گذاری شوند؟

 

مدیرعامل بیمه «ما» از بازار بدهی و مشتقات پولی به‌عنوان ابزارهای جدید برای سرمایه‌گذاری شرکت‌های بیمه نام برد و افزود: اکنون سهم بازار بدهی در اقتصاد کشور ما تنها 5درصد است؛ درحالی‌که این عدد در کشورهای توسعه یافته به 75درصد هم رسیده است. او یادآور شد: ایران برای خلاص شدن از وضعیت موجود، چاره‌ای جز انتشار اوراق مشارکت، صکوک، اوراق مرابحه و استفاده حداکثری از بازار بدهی ندارد. البته صفدری این را هم گفت که انتشار اوراق مشارکت دستوری با نرخ ثابت اعلام شده از سوی بانک مرکزی، عملیاتی کردن بازار بدهی نیست و مشکلی از کشور حل نمی‌کند.

 

وی با اشاره به اینکه بازدهی صنعت بیمه 8 درصد است و این عدد نمی‌تواند مردم را به سرمایه‌گذاری تشویق کند، ادامه داد: بازار بدهی، ملزومات و ابزار و شاخصه‌هایی لازم دارد؛ اولی آن رتبه‌بندی مورد نیاز بورس، فرابورس و بانک‌ها است؛ یعنی باید تمامی شرکت‌ها و سازمان‌ها در اثر بررسی‌های لازمه طبقه‌بندی شود. صفدری گفت: الزام دوم آن سودی است که قرار است از طریق این اوراق بدهی در بازار سرمایه کشور توزیع شود. باید تاکید کرد این سود باید سود رقابتی باشد نه دستوری. تجربه سال‌های گذشته نشان می‌دهد سود دستوری مورد استقبال هیچ یک از ذی‌نفعان نیست.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.