چرا بانک ها و موسسات مالی باید از مراکز داده سیار استفاده کنند؟

بیش از50 درصد هزینه ها و زمان ساخت و بهره برداری از یک مرکز داده، متعلق به تامین و یا ساخت تجهیزات زیرساختی آن است. مراکز داده سیار علاوه بر برخورداری از مزایای بسیار مانند جا به جایی و نصب آسان، توسعه پذیری بالا و قابلیت استفاده در شرایط گوناگون و متنوع، هزینه های ایجاد و بهره برداری از یک مرکزداده را در مقایسه با مراکزداده سنتی کاهش می دهند.

عصر بانک؛از اوایل دهه 90 میلادی با به وجود آمدن مفهوم وب در اینترنت و پروتکل HTTP که به سادگی امکان به اشتراک گذاشتن مستندات در اینترنت را برای کاربران فراهم می کرد، روز به روز بر تعداد کاربران اینترنت افزوده شد. همچنین با زیاد شدن کاربران، بالا رفتن حجم مستندات و سادگی انتشار اطلاعات در اینترنت، مفاهیم تجاری نیز وارد عرصه اینترنت شدند. در چنین شرایطی هر شرکت یا سازمانی تصمیم به راه اندازی سایت های اینترنتی و یا به صورت فراتر، پایگاه داده ای تحت وب گرفت تا به کمک آن، اغلب خدمات خود را از طریق اینترنت و بدون نیاز به حضور آنها در محل شرکت یا سازمان مورد نظر ارائه نماید. از طرفی راه اندازی چنین سرویسی نیازمند تامین تجهیزات گران قیمت، استخدام نفرات متخصص و صرف هزینه بالاست. راه حل این مشکل، راه اندازی مراکز خاصی تحت عنوان دیتاسنتر  یا مرکز داده می باشد. دیتاسنترها با در اختیار داشتن خطوط پر سرعت اینترنت ، سرورهای قوی و متعدد، تجهیزات پیشرفته تامین برق ، تهویه مطبوع و متخصصین مجرب، امکان راه اندازی سرورهای وب را برای عموم مردم ممکن ساخته اند. شرکت های تجاری ، سازمان ها و عموم مردم می توانند با اجاره کردن فضای محدودی در این دیتاسنترها، وب سایت های  خود را در معرض دید عموم قرار داده و با صرف حداقل هزینه بهترین سرویس ممکن را بدست آورند. برخی شرکت های بزرگ نیز با توجه به نیاز خود، اقدام به اجاره کردن یک سرور در دیتاسنتر می نمایند و آن را از راه دور (Remote) با ابزارهای خاص کنترل می کنند. اکنون با توجه به رشد سریع اینترنت، روز به روز به تعداد Data Center ها اضافه می شود به طوری که در حال حاضر در اکثر کشورهای پیشرفته این مراکز وجود دارند.

 

مزایای مراکز داده سیار نسبت به مراکز داده ثابت

 

بیش از50 درصد  هزینه ها و زمان ساخت و بهره برداری از یک مرکز داده، متعلق به تامین و یا ساخت تجهیزات زیرساختی آن است. مراکز داده سیار علاوه بر برخورداری از مزایای بسیار مانند جا به جایی و نصب آسان، توسعه پذیری بالا و قابلیت استفاده در شرایط گوناگون و متنوع، هزینه های ایجاد و بهره برداری از یک مرکزداده را در مقایسه با مراکزداده سنتی کاهش می دهند. مراکز داده سنتی معمولا با مصالح ساختمانی ساخته می شوند و موارد زیر برخی از مزایای مرکزداده سیار هستند.

 

کاهش سرمایه گذاری اولیه:

از آنجایی که در انتخاب ساختمان یک مرکزداده و همچنین سایر سیستم های زیرساختی آن، باید جهت گسترش های آتی پیش بینی های لازم را انجام داد، هزینه سرمایه گذاری اولیه، زیاد خواهد شد که تغییرات سریع تکنولوژیکی و لزوم سازگاری با آن ها، چنین سرمایه گذاری اولیه ای را به سختی توجیه می کند. راه حل ماژولار یک روش هوشمندانه برای کاهش هزینه های سرمایه اولیه و همگامی با نیازهای تکنولوژیکی و تغییرات بسیار سریع در حوزه آی تی است.

 

راه اندازی سریع:

در راه اندازی یک مرکزداده ثابت، کارفرما درگیر مراحل نصب تجهیزات در محل خود و هماهنگی های مربوطه، مدیریت و هماهنگی پیمانکاران مختلف جهت زیرساخت های متفاوت که گام به گام در محل اجرا می شود و در زمانبندی های مختلف رجوع می کنند است، در حالی که این درگیری ها طی فرآیند ساخت مرکزداده سیار به حداقل می رسد. به عنوان یک راه حل مهندسی و استاندارد، ماژول مرکزداده به راحتی در کارخانه ساخته شده و تنها فرآیند باقیمانده، راه اندازی آن در سایت مورد نظر است. با توجه به اینکه امکانات ساخت مرکزداده در محل کارخانه بسیار بهتر و در دسترس تر از سایت است، در نتیجه هزینه راه اندازی بسیار کاهش پیدا می کند.

بهینه سازی مصرف انرژی:

در راه حل ماژولار، فضا به طور موثر مورد استفاده قرار می گیرد و اجازه مدیریت دقیق جریان هوا را فراهم می سازد. بنابراین درجه اثربخشی استفاده از انرژی در این ماژول ها بسیار بهبود می یابد.

مدیریت پذیری:

بی شک مدیریت یک مجموعه همسان و ماژولار، بسیار ساده تر از یک مجموعه ناهمگون و گسترده است و این مزیت ذاتی مراکزداده ماژولار است.

سرعت آرایش پذیری:

راه حل ماژولار به صورتی غیرقابل تصور سرعت جانمایی تاسیسات و تجهیزات زیرساختی را در مراکز داده افزایش می دهد.

صرفه جویی در زمان:

زمان ایجاد یک مرکزداده سنتی از طراحی اولیه تا راه اندازی می تواند تا دو سال به طول انجامد. سرعت اجرا و پیاده سازی در یک کسب و کار عنصری حیاتی و هزینه زمان از اهمیت بالایی برخوردار است. این زمان برای مرکزداده ماژولار می تواند به کمتر از نصف کاهش یابد.

 

شرکت نارین تک فرتاک  طراح و تولید کننده تخصصی محصولات بانکی خودپرداز سیار ، خودرو پولرسان ، کانتینر دیتا سنتر ماژولار است . کانتینرهای  ماژولار به‌عنوان ایده جدیدی که در شرکت نارین تک فرتاک طراحی و اجراشده، این امکان را به مشتریان می‌دهد که بر اساس نیاز فعلی، طول کانتینر را انتخاب نمایند.برای اطلاعات بیشتر با دیتاسنترهای این شرکت اینجا کلیک کنید.

 

ویژگی های کلیدی مرکزداده سیار شرکت نارین تک فرتاک عبارتند از:

•  تجمیع کلیه تجهیزات زیرساخت فیزیکی (مانند رک، سیستم های ارتباطات شبکه، سیستم سرمایش، سیستم توزیع برق، سیستم های امنیت فیزیکی، سیستم های پایش و مدیریت و…) در یک کانتینر

•  اتصال به شبکه توزیع برق و شبکه داده به صورت  Plug in

•  استفاده از سیستم سرمایش In Room ،   In Rackیا SAF براساس سفارش مشتری

•  استفاده از عایق هایی با مقاومت حرارتی بالا و مقاوم در برابر انواع خوردگی و امکان به کارگیری در شرایط مختلف آب و هوایی

•  امکان استقرار در فضاهای بسته و باز

•  قابلیت طراحی و ساخت در اندازه های مختلف  10 تا 40 فوت

•  امکان استقرار 2 تا 14 رک براساس سفارش مشتری

•  امکان استقرار تجهیزات فعال مرکزداده با توان 20 تا 140 کیلووات

•  امکان دستیابی به سطوح مختلف دسترسی براساس استانداردهای معتبر جهانی ماندد  942-ANSI/TIA و 002-ANSI/BICSI

•  قابلیت سفارشی سازی مشخصات فنی محصول (تکنولوژی سرمایش، سیستم تولید و توزیع برق، سیستم اعلام و اطفای حریق و …) بنابر درخواست مشتری

•  امکان استفاده از عایق های مختلف در ساخت سازه، جهت رسیدن به خواص مکانیکی متفاوت بر اساس شرایط کاری

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.