مزایای مراکز داده سیار نارین تک فرتاک نسبت به مراکز داده ثابت

بخش عمده ای از نگرانی های کارشناسان و مدیران IT به محدودیت های فضایی موجود در مراکز داده و همچنین میزان سرمایه و هزینه های عملیاتی و نگهداری مربوط به آن بر می گردد که فراهم آوردن مراکز داده سیار می تواند پاسخگوی بخش وسیعی از مشکلات موجود در راه اندازی مراکز داده باشد.

عصر بانک؛مراکز داده با کاربری تجاری یا عمومی مرکز داده، بسته به نوع کاربردی که برای آن تعریف شده است، می تواند به عنوان یک مرکز پردازشی، مرکز ذخیره داده، مرکز جمع آوری داده و یا تمامی این موارد عمل کند. مراکز داده بسیار عظیم و متنوعی در سرتاسر شبکه جهانی اینترنت در حال سرویس دهی هستند که برخی از این مراکز استفاده تجاری محدودیت درون سازمانی دارند و برخی دیگر در اینترنت به صورت تجاری و یا عمومی قابل استفاده هستند.

 

 

نیازهای جامعه فناوری اطلاعات همواره در حال تغییر است و سرعت رشد این صنعت چه در حوزه سخت افزار و چه نرم افزار بسیار بالاتر از دیگر صنایع است، در نتیجه برای پاسخگویی به این نیازها، باید با تغییر و پیشرفت در فناوری، همگام شد.

بخش عمده ای از نگرانی های کارشناسان و مدیران IT به محدودیت های فضایی موجود در مراکز داده و همچنین میزان سرمایه و هزینه های عملیاتی و نگهداری مربوط به آن بر می گردد که فراهم آوردن مراکز داده سیار می تواند پاسخگوی بخش وسیعی از مشکلات موجود در راه اندازی مراکز داده باشد.

مرکزداده سیار (Containerized Data Center) مجموعه ای از زیرساخت ها و تجهیزات است که از جمله مراکز داده ماژولار  (MDC) محسوب می شود و گاهی به همین نام نیز خوانده می شود. این نوع مرکز داده به نگهداری داده های یک سازمان در درون یک کانتینر می پردازد و می تواند جهت پاسخ به نیازهایی مانند کمبود فضای فیزیکی،محدودیت ها و هزینه های بالای ساخت مرکزداده ثابت، سرعت عمل در راه اندازی، امکان جا به جایی در کمترین زمان ممکن و بسیاری نیازهای دیگر، مورد استفاده قرار گیرد. از آنجا که این دسته محصولات عمدتا براساس نیاز مشتری سفارشی سازی می شوند و سفارشی سازی نیازمند تشکیل جلسات متعدد نیازسنجی و طراحی است، از این رو سفارش گذاری با شرکت های خارجی پرهزینه، مشکل و در بعضی موارد غیرممکن است.

یک مرکز داده سنتی از چند بخش اساسی شامل، سازه فیزیکی، رک ها، اتاق کنترل (NOC)، شبکه برق، اعلام و اطفای حریق، سرمایش، امنیت و مانیتورینگ و … تشکیل می شود، اما در مراکز داده ماژولار به عنوان رویکرد جدید طراحان تمامی اجزای اصلی تشکیل دهنده به صورت ماژول های متمایز شده در آمده است.

انواع مراکز داده ماژولار

مراکز داده ماژولار شامل دو نوع اصلی هستند. نوع رایج مراکز داده ماژولار، با عنوان مراکز داده کانتینری و یا مراکز داده ماژولار قابل حمل شناخته می شوند که شامل تجهیزات مراکز داده (سرورها، تجهیزات شبکه و ذخیره سازی) در داخل یک کانتینر استاندارد است. نوع دیگر مراکز داده ماژولار شامل مجموعه ای از بخش های از پیش ساخته شده اند که براساس حجم مورد نیاز در محل مورد نیاز نصب می شود. از ماژول های مهم مرکز داده می توان به موارد زیر اشاره کرد:

•  ماژول رک و ارتباطات

•  ماژول دسترسی و امنیتی

•  ماژول کنترل و نظارت

•  ماژول سرمایش

•  ماژول برق

 

دلایل ساخت مرکز داده سیار

•  نیاز به راه اندازی مرکز داده در کمترین زمان ممکن

•  کمبود فضای فیزیکی

•  محدودیت ساختمانی برای تاسیس مرکزداده ثابت

•  برنامه ریزی برای استمرار کسب و کار

•  امکان انتقال سریع مرکز داده در شرایط فورس ماژور

 

 

راهکار کانتینری برای دیتاسنتر سیار

دیتاسنتر کانتینری راهکاری مشتمل برتمامی اجزای زیرساخت فیزیکی مرکزداده در یک کانتینر است. سازمان های دولتی (برق، آب، گاز، نفت و …)، ارگان های نظامی، بانک ها، مراکز تحقیقاتی و پژوهشی، شهرداری ها و مراکز مدیریت بحران و … با استفاده از مزایای این راهکار می توانند زیرساخت فیزیکی موردنیاز را متناسب با منابع پردازشی و ذخیره سازی، پیاده سازی نمایند. همچنین در زمان بروز حوادث غیرمترقبه مانند جنگ، زلزله و … با استفاده از راهکار مذکور می توان خطر از دست دادن اطلاعات و زمان عدم ارایه سرویس را به حداقل رساند.

ساختار بخش پذیر(Modularity)

شامل بخش های اصلی مرکز داده مانند اتاق سرور، اتاق مانیتورینگ و اتاق های مکانیکی-الکتریکی است و بسته به نوع کاربری و تعداد رک، تغییر در چیدمان و اندازه فضاهای فوق امکان پذیر می گردد.

قابلیت گسترش( Scalability)

در صورت نیاز به افزایش منابع ذخیره سازی و پردازشی با اضافه کردن هر تجهیز، می توان به راحتی زیرساخت فیزیکی مناسب جهت فاز گسترش را فراهم ساخت.

 

قابلیت انتقال(Portability)

در صورت نیاز به تغییر در مکان سایت، توسط تریلر و یا بالگرد، به راحتی قابل انتقال به مکان های صعب العبور است و می توان در مکان جدید و با کمترین زمان Down Time، سرویس های مورد نیاز مشتری یا کارکنان رادر زمان بحران ارایه نمود.

تسهیلات( High Facility)

راهکارهای مورد نیاز در هر یک از بخش های الکتریکی، تاسیساتی و مخابراتی مشتمل بر تابلوی برق، سیستم های اعلام و اطفای حریق، UPS ، سیستم های مدیریت هوشمند، ارتباطات دیتا، برق، مخابرات، امنیت فیزیکی و سایر بخش های استاندارد 942-   TIA را در داخل iBOX به صورت یکپارچه می توان فراهم آورد.

مقرون به صرفه (Cost Affectivity)

راهکار مرکز داده سیار با توجه به حذف بخش قابل توجهی از هزینه های ساختمانی، یک راه حل مقرون به صرفه را در مقایسه با مرکز داده سنتی، به دست می دهد و ویژگی های بخش پذیری، توسعه پذیری و قابلیت انتقال را به همراه دارد. همچنین با توجه به راه اندازی سریع و مهیا نمودن بستر مناسب برای تصمیم گیری و هدایت به موقع در شرایط بحرانی، از خسارت های مالی و جانی و اتلاف وقت جلوگیری می نماید.

 

شرکت نارین تک فرتاک  طراح و تولید کننده تخصصی محصولات بانکی خودپرداز سیار ، خودرو پولرسان ، کانتینر دیتا سنتر ماژولار است که با هدف ارائه سرویسهای بانکی خارج از شعبه و مکانهایی که امکان احداث شعبه فراهم نمی ­باشد مشغول فعالیت است. کانتینرهای  ماژولار به‌عنوان ایده جدیدی که در شرکت نارین تک فرتاک طراحی و اجراشده، این امکان را به مشتریان می‌دهد که بر اساس نیاز فعلی، طول کانتینر را انتخاب نمایند.برای اطلاعات بیشتر با دیتاسنترهای این شرکت اینجا کلیک کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.