تکنولوژی جهان را می‌بلعد!

بررسی پنج شرکت برتر جهان از نظر میزان سرمایه بازار تا پایان فصل اول سال جاری میلادی نشان می‌دهد که همه آنها شرکت‌های تکنولوژی هستند.

عصر بانک؛ چند سال پیش «مارک اندرسین» یکی از برجسته‌ترین کارآفرینان و مدیران دره تکنولوژی اعلام کرد که نرم‌افزارها در حال بلعیدن جهان هستند. کارشناسان زیادی این نظریه را تایید و بعضی دیگر هم رد کردند. با این وجود اما حالا شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد دنیای تکنولوژی آنقدر بزرگ شده است که در آینده‌ای نه چندان دور تمام جهان را دربر می‌گیرد.  شاید چنین ادعایی در ابتدا کمی عجیب به‌نظر برسد، اما بررسی پنج شرکت برتر جهان از نظر میزان سرمایه بازار تا پایان فصل اول سال جاری میلادی نشان می‌دهد که همه آنها شرکت‌های تکنولوژی هستند. حالا وقتی این بررسی در میان شرکت‌های برتر جهان با بیشترین میزان سرمایه بازار در 11 سال پیش انجام شود، خواهیم دید که در آن زمان تنها یک شرکت از پنج شرکت برتر در حوزه تکنولوژی فعال بوده است.  در حقیقت تا پایان فصل اول سال 2006 تنها مایکروسافت در فهرست پنج شرکت برتر جهان از نظر میزان سرمایه بازار بوده است. چهار شرکت دیگر در این فهرست از بخش‌های مختلفی مانند خدمات مالی، صنایع و تولیدکنندگان نفت بوده‌اند.

 

رشد 10 هزار درصدی!

 

جالب اینکه در رتبه‌بندی امسال بعد از پنج شرکت برتر که همه شرکت‌های تکنولوژی هستند، ششمین شرکت ExxonMobil با سرمایه بازار 347 میلیارد دلار است که نسبت به شرکت پنجم یعنی فیس‌بوک تنها 15 درصد سرمایه کمتری دارد. این در حالی است که شرکت ExxonMobil در سال 2006 برترین شرکت از نظر میزان سرمایه بازار بوده است. بد نیست بدانید که کارشناسان و تحلیلگران انتظار دارند این رتبه‌بندی در فصل‌های بعدی هم همچنان ثابت و بدون تغییر باقی بماند.  بنابراین باید دید که چطور چنین اتفاقی افتاده است. وقتی دقیق‌تر به اعداد و ارقام نگاه می‌کنیم متوجه خواهیم شد که شرکت‌های غیر تکنولوژی با اختلاف کمی تقریبا در همان سطح از سرمایه بازار باقی مانده‌اند، در حالی که شرکت‌های تکنولوژی در این سال‌ها رشد قابل توجهی در میزان سرمایه بازار خود را تجربه کرده‌اند. شرکت‌های اپل، گوگل و مایکروسافت حالا سه شرکت برتر هستند و بعد از آنها به ترتیب آمازون و فیس‌بوک قرار دارند. فیس‌بوک که در سال 2006 سرمایه بازار 4 میلیارد دلاری داشت، حالا این رقم را به 9/ 410 میلیارد دلار رسانده است؛ این میزان برابر است با رشد 10هزار درصدی در طول 11 سال! سرمایه بازار آمازون هم در این دوره زمانی رشد 3 هزار درصدی داشته است. چنین میزان رشدی برای شرکتی با این ارزش و جایگاه تا حالا بی‌سابقه بوده است.

 

نفوذ انقلاب تکنولوژی

 

در این میان بعضی‌ها معتقدند از آنجایی که این اعداد و ارقام به طرز عجیبی دور از انتظار بوده است، احتمالا این جریان یک حباب را ایجاد کرده است. در مقابل اما بسیاری از کارشناسان معتقدند که شرکت‌های تکنولوژی درآمد واقعی تولید می‌کنند و بنابراین سود حاصل از درآمدشان هم حقیقی و مشهود است. از طرفی اغلب خدمات این شرکت‌ها هم به طرزی نه‌چندان ملموس درآمدزا هستند. با این اوصاف بعید به نظر می‌رسد، حالا شرایط فعلی حاصل ایجاد یک حباب موقتی باشد. به این ترتیب به نظر می‌رسد که ما حالا در میانه یک انقلاب و تحول قرار داشته باشیم. موج‌های بعدی اتوماسیون و اپلیکیشن‌های آینده در نتیجه آنچه امروز تکنولوژی در حال به‌دست آوردن و ارائه کردن آن است، ایجاد خواهند شد. تکنولوژی با ارائه خودروهای بدون راننده حتی صنعت حمل و نقل را هم در آستانه تغییر قرار داده است.  صنعت ساخت و ساز هم با تکنولوژی‌های جدیدی که امکان ساخت سریع‌تر، بهتر و ارزان‌تر را فراهم می‌آورند، متحول خواهد شد. در داخل خانه‌های آینده شاهد ارتباط تجهیزات هوشمند در همه جا خواهیم بود. با این اوصاف احتمالا باید منتظر دیدن بزرگان بخش‌های حمل و نقل، ساخت و ساز و حتی گردشگری در میان شرکت‌های برتر جهان از نظر میزان سرمایه بازار تا دهه آینده باشیم.

 

یک نمونه ملموس و جالب

 

در این میان شاید بررسی شرکت تسلا به‌عنوان نمونه‌ای از یک شرکت خودروساز موفق که با رویکرد تکنولوژیک خودش توانسته به خوبی رقبای سنتی و قدیمی این عرصه را پشت سر بگذارد، جالب باشد.  در حقیقت بهره‌گیری مناسب و به موقع شرکت تسلا از تکنولوژی‌های مدرن این شرکت را به یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین فعالان دنیای تکنولوژی تبدیل کرده است. درست به همین دلیل هم حالا تسلا رقبایی جدی در هر دو بخش‌ تکنولوژی و خودروسازی پیش روی خودش دارد. بنابراین چندان هم عجیب به نظر نمی‌رسد که حالا قیمت سهام شرکت تسلا آنقدر افزایش پیدا کرده که سرمایه بازار آن از سرمایه بازار شرکت خودروسازی قدیمی و شناخته شده فورد هم پیشی گرفته است. بر اساس گزارش CNBC، قیمت سهام شرکت تسلا در روز یکشنبه گذشته به بیشترین میزان خودش رسیده و حتی از پیش‌بینی تحلیلگران بازار هم فراتر رفته است.

 

به این ترتیب هر سهم شرکت تسلا در روز یکشنبه با قیمت 15/ 294 دلار معامله شد تا سرمایه بازار این شرکت را به حدود 8/ 47 میلیارد دلار برساند. این در حالی است که سرمایه بازار شرکت فورد در حال حاضر حدود 8/ 44 میلیارد دلار است. با این اوصاف حالا شرکت سازنده خودروهای الکتریکی و هوشمند تسلا توانسته شرکت خودروساز قدیمی فورد را در بازار سرمایه پشت سر بگذارد. جالب است بدانید که حالا تسلا فاصله بسیار کمی با شرکت بزرگ جنرال موتورز با سرمایه بازار 9/ 50 میلیارد دلاری دارد. بررسی‌های آماری نشان می‌دهد که شرکت تسلا در سال 2016 بیش از 76 هزار خودرو فروخته، در حالی که شرکت فورد در این سال 7/ 6 میلیون خودرو به فروش رسانده است. حالا کارشناسان و تحلیلگران بازار سرمایه پیش‌بینی می‌کنند که قیمت سهام تسلا در نیمه اول سال 2017 همچنان افزایش پیدا کند. آنها معتقدند با توسعه فعالیت‌های تسلا و جلب توجه سرمایه‌گذاران به خودروی مدل 3 این شرکت، باید منتظر سرمایه‌گذاری‌های بیشتر در این شرکت باشیم. به این ترتیب است که کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند تا پایان نیمه اول سال 2017 قیمت هر سهم شرکت تسلا تا 300 یا حتی 320 دلار هم افزایش پیدا کند.

/دنیای اقتصاد
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.