تعیین تکلیف 99درصد حسابهای ثامن

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از تعیین تکلیف 99 درصد حساب ها و 75 درصد کل مبلغ سپرده های مشتریان تعاونی اعتباری منحل شده ثامن الحجج و آغاز مرحله بعدی رسیدگی به مطالبات از بیست و سوم اسفندماه خبر داد.

عصر بانک؛به گزارش ایرنا، تعاونی اعتبار ثامن الحجج سال 1394 در گرداب بحران مالی و ناتوانی در بازپرداخت وجوه سپرده گذاران گرفتار شد.

 

موضوع ساماندهی این تعاونی در نشست های شورای پول و اعتبار مطرح و تودیع سپرده های مردمی با نظارت بانک مرکزی و همکاری قوه قضاییه و سایر نهادهای نظارتی از سیزدهم بهمن ماه پارسال توسط بانک عامل (پارسیان)، آغاز شد.

به گزارش پنجشنبه تارنمای بانک مرکزی، اکنون از یک میلیون و 257 هزار حساب به مبلغ 128 هزار میلیارد ریال، فقط 13 هزار حساب با ارزش 32 هزار میلیارد ریال بلاتکلیف باقی مانده و 99 درصد حساب ها و 75 درصد کل مبلغ سپرده های مشتریان در 2 مرحله نخست تعیین تکلیف شده است.

تاکنون 2 مرحله بازپرداخت وجوه سرمایه گذاران تعاونی در قالب یک برنامه زمانی انجام شده است و سومین مرحله از بیست و سوم اسفندماه کلید می خورد.

در این مرحله حساب های سپرده‌گذاران با هر نصابی تا سقف مبلغ قابل انتقال، تعیین تکلیف می شود؛ به این معنا که هر مشتری می تواند در صورت تمایل، حساب های تعیین تکلیف نشده خود را بدون توجه به مبلغ، حداکثر تا سه میلیارد ریال (در مجموع سه مرحله تاکنون) همانند فرایند اجرایی مرحله دوم تعیین تکلیف کرده و 350 میلیون ریال دریافت کند.

مشتریان باید تعهد کنند باقی وجوه تعیین تکلیف شده تا سقف مقرر حساب های خود را در مدت معین شده از بانک عامل مطالبه نکنند تا فرصت کافی برای تبدیل دارایی های تعاونی در اختیار قرار گیرد. به این ترتیب با اجرای نحستین گام از مرحله سوم طرح، مبالغ قابل انتقال و قابل پرداخت حساب های تعاونی اعتبار ثامن الحجج به همه سپرده گذاران تعلق می گیرد.

بانک مرکزی همچنین اعلام کرد: ارزیابی املاک و دارایی های تعاونی آغاز شده است و مزایده عمومی اموال منقول در آینده ای نزدیک و مزایده عمومی املاک و شرکت ها نیز بتدریج برگزار می شود.

فرایند تبدیل دارایی ها به وجه نقد با توجه به ارزیابی های غیرواقعی ارزش آنها توسط تعاونی و مشکلات و ابهام در اسناد مالکیت تعاونی و همچنین رکود بازار املاک با دشواری های فراوان روبرو شده و زمانبر است.

به گزارش ایرنا، رییس کل بانک مرکزی نیز دهم بهمن ماه درباره وصل مطالبات سپرده گذاران تعاونی اعتبار منحل شده ثامن الحجج گفت: امکان کاهش مدت زمان عودت سپرده ها به سرعت فروش اموال بستگی دارد.

«ولی الله سیف» به سپرده گذاران اطمینان داد در روند رسیدگی به هیچ عنوان، استثنایی وجود ندارد و این فرایند بر اساس ضوابط موجود و با دقت کنترل می شود.

تعاونی اعتبار ثامن الحجج دانش آموختگان سبزوار در سال 1380 پیش از قانون تنظیم بازار غیر متشکل پولی و بدون مجوز بانک مرکزی به ثبت رسید و از سال 1386 با عنوان خودخوانده تعاونی اعتبار آزاد، به گسترش شعبه ها و جذب سپرده های مردم اقدام کرد.

بانک مرکزی «مدیریت ناکارآمد منابع از جمله سرمایه گذاری در املاک و مستغلات و رکود طولانی این بخش از یک سو و پرداخت سودهای بالا حتی در مواردی بیش از 45 درصد به سپرده های جذب شده از سوی دیگر را مهمترین دلیل بحران مالی این تعاونی اعلام کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.