شرط افتتاح نمایندگی بانک‌های خارجی در ایران

مدیر کل روابط بین‌الملل بانک مرکزی اعلام کرد که موضع ایران در ایجاد روابط و افتتاح نمایندگی بانک‌های خارجی سختگیرانه بوده و بر اساس رفتار آن‌ها با شبکه بانکی داخلی در زمان تحریم برخورد خواهد شد.

عصر بانک؛به گزارش ایسنا، حسین یعقوبی امروز در  کنفرانس ملی اقتصاد مقاومتی و برجام به چالش‌های نظام بانکی در زمان تحریم‌ها و تغییر رویه در پسا برجام اشاره داشت.

 

وی با اشاره به افت شدید روابط کارگزاری بانک‌ها در دوران تحریم گفت: اما طی مذاکرات شکل گرفته در فضای پسا برجام در حال حاضر تعداد روابط کارگزاری تا ٦٨٦ مورد افزایش یافته و بانکها توانسته‌اند با ٢٣٨بانک خارجی روابط خود را برقرار کنند.

 

وی البته به ایجاد شرایط برای ایجاد نمایندگی بانک‌های خارجی در ایران نیز اشاره کرد و افزود: گرچه در دوران تحریم طرف‌های خارجی با ما برخورد مناسبی نداشته و حتی نمایندگی‌های بانکهای ایرانی را کشورهایشان بستند، اما اکنون اوضاع ما مناسب و البته سختگیرانه است.

 

یعقوبی ادامه داد: ایران در تصمیم گیری برای افتتاح نمایندگی بانک‌های خارجی نوع برخورد آن‌ها در زمان تحریم‌ها و شرایط سختی که با آن مواجه بودیم را مدنظر قرار خواهد داد.

 

موانع در نقل و انتقالات ارزی بازار را به نوسان کشید

 

مدیر کل روابط بین الملل بانک مرکزی در ادامه به تاثیر تحریم‌ها و لغو آن بر حوزه‌های بانکی اشاره و درباره  آن توضیحاتی ارائه کرد.

 

وی به سختی نقل و انتقالات ارزی در زمان تحریم اشاره داشت و گفت: بر اساس تحریم‌های لغو شده توسط آمریکا در دوران تحریم کشورهای واردکننده نفت مکلف بودند عواید حاصل از فروش نفت ایران را در بانک‌های خود بلوکه کرده و حتی انتقال آن به کشورهای ثالث با محدودیت مواجه بود.در نتیجه درآمدهای نفتی صرفا به حساب باز شده در یک بانک داخلی در کشور واردکننده نفت از ایران وارد شده و فقط برای تسهیل تجارت مجاز بین ایران و طرف مقابل به کار می‌رفت، بنابراین درآمدهای ارزی در کشورهای مقابل رسوب کرده و امکان استفاده نداشت.

 

یعقوبی ادامه داد: عدم امکان انتقال ارز موجب ایجاد نوسانات شدید و لحظه‌ای نرخ ارز را فراهم می‌آورد که در این رابطه مدیریت نادرست بازار نیز در آن زمان قابل توجه است و در مجموع موجب ایجاد صدمات شدید به تولید و صنایع ایران شد.

 

اما مدیر کل روابط بین الملل بانک مرکزی توضیح داد که با لغو تحریم‌ها امکان انتقال درآمدهای ارزی به داخل و یا خارج به راحتی فراهم شد و بانک مرکزی به ذخائر و دارایی‌های خود دسترسی پیدا کرد.

 

وی اظهار کرد: در نتیجه تاثیر برجام بالغ بر 16.4 میلیارد دلار از منابع مسدود شده شامل معوقات نفتی از امارات، انگلیس، هند، یونان، نروژ و ایتالیا دریافت و از سویی دیگر 12 میلیارد دلار از وجوه مسدود شده بانک مرکزی پس از توافقات اولیه به صورت اقساط از ژاپن، کره و هند گرفته شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.