چگونه دلیل وقفه شغلی‌مان را توضیح دهیم؟

وقتی نسبت به گذشته خودت احساس خوبی داشته باشی، اعتماد به نفس‌ تو به اطرافیانت منتقل خواهد شد. هر کسی از تو بپرسد که «چرا در کارت وقفه پیش آمده»، از نحوه پاسخ دادن تو خواهد فهمید که تو نسبت به تصمیم‌هایت احساس خوبی داری.

عصر بانک؛حدود سه ماه است که در جست‌وجوی کار هستم. کاملا به پیشرفت‌های خودم واقفم چون در مصاحبه‌های اول، آن‌قدر عصبی می‌شدم که تقریبا خودم را می‌باختم. موقع جواب دادن به سوالات مصاحبه، لکنت زبان می‌گرفتم. وقتی از جلسه مصاحبه بیرون می‌آمدم احساس آزادی می‌کردم و اصلا برایم مهم نبود که قبول یا رد شوم، اما حالا عملکردم در مصاحبه‌ها بهتر شده و اعتماد به نفس بیشتری دارم. دوستانم در شرکت خرده‌فروشی می‌گویند: «دوست نداریم از اینجا بروی. تو فوق‌العاده‌ هستی.»همکارانم فوق‌العاده‌اند و من هم از اینکه آنها را ترک می‌کنم، ناراحتم. به همین خاطر هم در انتخاب شغل بعدی‌ام وسواس به خرج می‌دهم. در حال حاضر مدیر داخلی شرکت هستم، اما هنوز یک سوال مصاحبه هست که با شنیدن آن دست و پای خودم را گم می‌کنم و نمی‌دانم چه جوابی به آن بدهم.

 

آن سوال این است: «چرا در سوابق کاری شما یک وقفه وجود دارد؟» بله. این وقفه مربوط به بین سال‌های 2012 تا 2014 است.من در این دو سال از پدر و مادرم پرستاری می‌کردم. آن روزها والدینم هنوز در خانه خودشان زندگی می‌کردند، اما وضعیت سلامتی پدرم مساعد نبود. از سال 2015 والدینم را به یک مرکز مراقبت‌های خانگی سپردم. هر دوی آنها مدتی بعد از دنیا رفتند. در مارس 2015 دوباره به‌کار بازگشتم و در یک شرکت بیمه مشغول به‌کار شدم. مدیر این شرکت پس از مدتی بازنشسته شد و تصمیم گرفت شرکت را تعطیل کند و من دوباره بیکار شدم. چطور می‌توانم بدون دستپاچگی و با آرامش، به این سوال که «چرا در کار شما وقفه ایجاد شده» پاسخ دهم؟

 

پاسخ:

 

دوست عزیز، برای آنکه بتوانی با اعتماد به نفس به این سوال پاسخ‌دهی، باید ابتدا از خودت بپرسی که: «چه اتفاقات و تصمیماتی باعث شد برای مدتی کار خود را ترک کنم؟» بنشین و به این اتفاقات عمیقا فکر کن تا نسبت به هر آنچه که در گذشته اتفاق افتاده است اعتماد به نفس پیدا کنی. نیازی نیست که از مسوول مصاحبه به خاطر وقفه‌ شغلی‌ات معذرت‌خواهی کنی، اما به‌دلیل جَو استرس‌زای جلسه مصاحبه، ممکن است این موضوع را به راحتی فراموش کنی و با دستپاچگی شرایط را به ضرر خودت تمام کنی.

 

به این فکر کن که چرا باید بابت اتفاقات و تصمیمات زندگی‌ات از کسی عذرخواهی کنی؟ هر انسان منطقی و با احساس دیگری جای تو بود، همین تصمیم را می‌گرفت. تو از مشغله‌های بی‌پایان خود دست کشیدی تا به پدر و مادر خود که به تو نیاز داشتند کمک کنی. اینکه اتفاق بدی نیست. ما همیشه درباره رویاهایمان صحبت می‌کنیم اما این رویاها چیستند؟ رویای هر انسانی موفقیت است. تو توانستی مدتی از کار خود فاصله بگیری و خودت را وقف اعضای خانواده‌ات کنی که به کمک تو نیاز داشتند. برای موفقیت، چه تعریفی بهتر از این وجود دارد؟

 

هر وقت توانستی نسبت به این اتفاقات احساس خوبی پیدا کنی و آن را یک رویداد مثبت قلمداد کنی، هرگز از شنیدن این سوال که «چرا در کار شما وقفه ایجاد شده» هراسی نخواهی داشت. می‌توانی موقعیت را به این شکل مدیریت کنی:

 

• مسوول مصاحبه: چرا در سوابق شغلی شما یک وقفه وجود دارد؟

 

• تو: در سال 2012 مرخصی استعلاجی گرفتم تا به پدر و مادرم که وضعیت سلامتی آنها نامناسب بود، کمک کنم. از اینکه توانستم اوقاتم را در کنار آنها بگذرانم و به آنها خدمت کنم، خوشحالم. به هر حال آنها در گذشته همیشه حامی من بودند. در سال 2015، وقتی آنها را به خانه سالمندان فرستادم، به دنیای کار بازگشتم و در یک شرکت بیمه مشغول به‌کار شدم. اخیرا از این شرکت بیرون آمدم. در اینجا گفت‏وگوی شما پایان می‏یابد. دلایل قانع‌کننده بسیاری وجود دارند که باعث می‌شوند کسی تصمیم بگیرد برای مدتی کار نکند. بسیاری از کارمندان به میل خودشان کار را رها نمی‌کنند. شرایط، آنها را مجبور می‌کند که دست به چنین کاری بزنند. هیچ‌کس دوست ندارد در سوابق کاری‌اش یک وقفه بزرگ وجود داشته باشد. روش‌های دیگر برای پاسخ به این سوال از این قرارند:

 

• مسوول مصاحبه: چرا در رزومه شما یک وقفه وجود دارد؟

 

• آدلین: مدتی مرخصی گرفتم تا در کنار کودک خردسالم باشم. وقتی آمادگی پیدا کرد او را به کودکستان فرستادم و حالا او خوشحال است و من هم از اینکه می‌توانم به شرکت‌هایی مثل شرکت شما در تهیه گزارش‌های مالی کمک کنم، هیجان‌زده‌ام.

 

• مایکل: وقتی به آلاباما نقل مکان کردم، مدتی طول کشید تا کار پیدا کنم. در آن مدت سعی کردم روابطم را گسترش دهم و در دوره‌های آموزشی آنلاین ثبت نام کنم. این مثل یک سرمایه‌گذاری فوق‌العاده بود چون زمان و انرژی‌ام را صرف کردم و در عوض مهارت‌هایی مفید به‌دست آوردم.

 

• استیو: مدتی به خودم فرصت دادم تا درباره زندگی شغلی‌ام تجدید نظر کنم و درباره شغل آینده‌ام تصمیم بگیرم. سابقا با یک مشاور شغلی همکاری می‌کردم. همچنین به صورت داوطلبانه به جویندگان کار مشاوره می‌دادم. هر دو تجربه برایم سودمند بودند. طی فرآیند بازبینی، دریافتم که عاشق نویسندگی و ویراستاری هستم و از عهده این دو کار برمی‌آیم و از همان زمان روی این دو زمینه تمرکز کردم.

 

• مارک: وقتی فارغ‌التحصیل شدم، شرایط بازار کار به شدت بحرانی بود. به همین علت ناچار بودم کمی خلاقیت به خرج دهم. به برادر همسرم کمک کردم تا یک کسب‌وکار در زمینه بازسازی و طراحی داخلی راه‌اندازی کند. از فعالیت در این کسب‌وکار درس‌های زیادی گرفتم.

 

وقتی نسبت به گذشته خودت احساس خوبی داشته باشی، اعتماد به نفس‌ تو به اطرافیانت منتقل خواهد شد. هر کسی از تو بپرسد که «چرا در کارت وقفه پیش آمده»، از نحوه پاسخ دادن تو خواهد فهمید که تو نسبت به تصمیم‌هایت احساس خوبی داری. و دیگر نسبت به تو ذهنیت منفی نخواهد داشت. شما با پاسخ آرام و توام با اعتماد به نفس‌تان، یک چارچوب و فضای جدید ایجاد می‌کنید که مسوول استخدام را تحت تاثیر قرار خواهد داد، اما اگر ذهنیت آنها نسبت به تو تغییر نکرد چه؟ ایرادی ندارد. اگر به نظر آنها تصمیمات تو و پایبندی‌ات به ارزش‌ها اشتباه بوده است، می‌توانند فرد دیگری را استخدام کنند. تو به تایید چنین اشخاصی نیاز نداری.

 

/دنیای اقتصاد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.