افزایش پرداخت‌های اینترنتی: لزوم تکامل شبکه‌های پرداخت

در عصری که مالکیت دستگاه‌های متصل به نت سر به فلک می‌زند، بانک‌ها، شبکه‌های کارت و دیگران این فرصت را دارند که مالک پرداخت‌های اینترنتی باشند.

به گزارش گروه تحقیق و ترجمه عصر بانک؛ روند رشد دستگاه‌های متصل‌به‌هم که امروزه بیشتر تحت عنوان اینترنت اشیا شناخته می‌شود، با سرعتی غیرقابل‌باور حرکت می‌کند و این امر منجر به گسترش پرداخت‌های اینترنتی شده است.

 

به نقل از «مایکل موسر» مدیر پرداخت‌های جولینز تا سال 2020 بیش از 50 میلیارد دستگاه متصل  به اینترنت  (6/6 دستگاه به ازای هر نفر روی کره زمین) وجود خواهد داشت. در سال 2016 این رقم کمتر از 23 میلیارد دستگاه بود. تنوع دستگاه‌ها و کاری که آن‌ها برای ما انجام می‌دهند نیز رشد خواهد کرد.

شاید مهم‌ترین قابلیتی که این دستگاه‌های متصل به اینترنت از آن استفاده می‌کنند خرید از جانب ما است. پدیده دستگاه‌های متصل به نت، به‌سرعت به پرداخت‌های اینترنتی منتهی می‌شود.

ما تاکنون شاهد به‌کارگیری دستگاه‌های دارای قابلیت پرداخت اینترنتی ازجمله Amazon Dash Buttons و ماشین‌های لباسشویی هوشمند سامسونگ که هنگام اتمام ماده شوینده خودشان آن را سفارش می‌دهند بوده‌ایم.

برخی از این دستگاه‌ها (مانند الکسا آمازون) قابلیت آموزش دارند  و برخی دیگر در پس‌زمینه کار می‌کنند (مثلاً یک اتومبیل متصل که وقتی شما سرکار هستید سوخت سفارش می‌دهد و آن را دریافت می‌کند). در آینده نزدیک شاهد خودروهای بدون راننده خواهیم بود که خود را به سمت تعمیرگاه هدایت می‌کنند، هزینه آن را می‌پردازند و به خانه برمی‌گردند.

تقویت پرداخت‌ها در دستگاه‌های متصل  به نت از طریق شبکه‌های پرداخت دیجیتال مانند کارت‌های اعتباری یا دفتر تهاتر خودکار صورت می‌گیرد.

پیامد: شبکه‌های پرداخت باید تکامل پیدا کنند و از خدمات توکن (Token) خود استفاده کنند.

از آنجایی‌که مشتریان در آینده تعداد بیشتری دستگاه‌ها با قابلیت خرید را در اختیار خواهند داشت ، زیرساخت‌های پرداخت باید تکامل یابد تا با داده‌ها و قابلیت‌های مدیریتی که لازمه پرداخت اینترنتی است همگام شوند. مشتریان و کسب‌وکارها از سامانه‌های پرداخت، خواه ویزا باشد یا پی پل، Chase، مستر کارد یا Alipay، انتظار دارند به سؤالاتی مانند این‌که «فلان خرید را کدام دستگاه انجام داده است؟» پاسخ دهند.

خدمات توکنیزاسیون (tokenization) شبکه‌های کارت‌ها می‌تواند از طریق ایجاد توکن های مخصوص دستگاه‌ها به‌عنوان پاسخ این سؤالات، این مسئله را حل کنند. شبکه‌ها باید بتوانند خریدهای مختلف را به یک دستگاه خاص متصل کنند و نیز آن‌ها را مدیریت کنند.

مثلاً شبکه باید دو دستگاه که سعی می‌کنند یک خرید یکسان را انجام دهند شناسایی کند. خریدار، شبکه یا نهاد مالی باید این روند را مدیریت کند. با توجه به خدمات توکنیزاسیون که شبکه‌ها ارائه می‌دهند، این حوزه قطعاً برای آن‌ها فرصت خوبی است.

چند پیشنهاد:

 شبکه‌ها و سامانه‌های پرداخت برای مدیریت پرداخت‌های اینترنتی، باید قابلیت‌های جدیدی داشته باشند. درست همان‌طور که بانک‌ها و شبکه‌های کارت‌ها خدمات خود را برای پرداخت‌های تکراری به‌روز کرده‌اند، آن‌ها نیز باید از خدمات توکنیزاسیون خود برای کمک به مشتریان در راستای تکامل پرداخت‌های اینترنتی بهره بگیرند. بانک‌ها و شبکه‌های پرداخت باید دستگاه پرداخت اینترنتی را به نحوی مدیریت کنند که بتوانند از خدمات توکنیزاسیون که برای شناسایی دستگاه‌ها، مدیریت و گزارش دادن استفاده از آن‌ها ارائه می‌دهند بهره بگیرند. خدمات مدیریت باید تکامل پیدا کند و از صرف حل تعارض (دو دستگاهی که در تلاش هستند یک خرید یکسان را انجام دهند) فراتر بروند و برای مشتری پیش‌بینی کنند که چه زمانی دستگاه خرید را انجام می‌دهد و توانایی متوقف کردن خریدهای آتی را در صورت تمایل مشتری فراهم کنند.

 هر چه زودتر وارد عمل شوند بهتر است

در عصری که مالکیت دستگاه‌های متصل به نت سر به فلک می‌زند، بانک‌ها، شبکه‌های کارت و دیگران این فرصت را دارند که مالک پرداخت‌های اینترنتی باشند. ازآنجایی‌که تا دو یا سه سال آینده، داشتن چند دستگاه متصل با قابلیت پرداخت اینترنتی رایج می‌شود، سازمانی که افسار مدیریت پرداخت‌های متصل آن‌ها را در دست بگیرد می‌تواند از مزایای جریان پرداخت‌های اینترنتی نیز بهره‌مند شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.