جایگاه شرکتهای رقیب و آخرین محصولات شرکت خدمات انفورماتیک در گفتگو با دکتر فرهاد فائز

معاون بازاریابی و فروش شرکت خدمات انفورماتیک : وجود شرکتهای بزرگ برای نظام بانکی و شرکت خدمات انفورماتیک قطعاً مفید هستند؛ چون باعث رقابت سالم و سازنده بین شرکتها می شوند و از ناکارایی جلوگیری می کنند.

عصر بانک؛در حاشیه ششمین نمایشگاه بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت فرصتی شد که با آقای دکتر فرهاد فائز معاون بازاریابی و فروش شرکت خدمات انفورماتیک گفتگو کنیم:

 

در ابتدا از فائز درباره روابط بین شرکت خدمات انفورماتیک و شرکتهای رقیب پرسیدیم:

فائز در جواب به این سوال گفت: وجود شرکتهای بزرگ برای نظام بانکی و شرکت خدمات انفورماتیک قطعاً مفید هستند؛ چون باعث رقابت سالم و سازنده بین شرکتها می شوند و از ناکارایی جلوگیری می کنند. البته این شرایط در صنایع دیگر هم وجود دارد. ما دوستان زیادی در شرکتهای مختلف ارائه کننده سرویس های بانکی داریم؛ در عین حال، برای ارائه سرویس های مناسب به مشتریان خود، با هم رقابت هم می کنیم.

از فائز پرسیدیم آیا بانک مرکزی بر بانک ها و موسسات فشاری می آورد که با شرکت خدمات انفورماتیک همکاری کنند؟

 

وی گفت: تا جائیکه اینجانب اطلاع دارم، بانک مرکزی به هیچ بانکی جهت همکاری با شرکتهای دیگر برای دریافت سرویس های رقابتی، توصیه ای نمی کند؛ علاوه بر این بانکها تابع ضوابطی هستند که پذیرش همکاری بدون طی تشریفات قانونی مناقصه و امثالهم را هم نمی دهد. وجود مناقصه های متعدد که برخی از آنها مرتبط با بانکهای دولتی است؛ مصداق این ادعاست.

البته یک سری سیستم ها و سامانه های حاکمیتی هم وجود دارند که صرفاً توسط شرکت خدمات انفورماتیک به شبکه بانکی ارائه می شوند. طبیعی است که این سامانه ها، از شمول رویه صدرالاشاره خارج هستند.

در ادامه با توجه به پنل تخصصی امضای همراه و نظام جامع هویت دیجیتالی دکتر فائز از ایشان خواستیم کمی درباره امضای همراه صحبت کنند:

معاون بازاریابی و فروش شرکت خدمات انفورماتیک در این باره گفت: امضای همراه از حدود  سال 2000 معمول شده و  حسب اطلاعات موجود آلمان اولین کشوری است که از آن استفاده کرده است. اگر بخواهیم از دیگر کشورهایی که در این زمینه شرایطی کما بیش مشابه شرایط کشور ما را دارند، نام ببریم؛ به کشور ترکیه می توان اشاره کرد که از سال 2007 شروع به بهره برداری از امضاء همراه کرده است.

فائز با ذکر این نکته که روز به روز به کاربردهای متنوع امضای همراه افزوده می شود،  گفت: سرویس های بانکی جزو اولین سرویسهای مورد توجه هکرها برای نفوذ و سوء استفاده هستند. به همین خاطر، استفاده از امضاء همراه با سرعت بیشتری در حوزه های بانکی در حال گسترش است.

در ایران نیز امضای همراه مدتی است در کانون توجه قرار گرفته و ما در شرکت خدمات انفورماتیک، بیش از یکسال است که با همکاری اپراتور همراه اول، بر روی امضاء همراه مبتنی بر قرار دادن امضاء خصوصی در Secure Element کار می کنیم. توفیقات خوبی  در این زمینه حاصل شده و در یکی از بانکهای تحت پوشش سرویس های بانکی شرکت خدمات انفورماتیک، پایلوت هم شده است. در صدد هستیم تا به زودی این طرح را تجاری سازی نموده و امکان استفاده همه شبکه بانکی از آن را به صورت Security as a service فراهم سازیم.

شرکت خدمات انفورماتیک به جز امضای همراه در بحث  احراز هویت دیجیتال چه محصولات و خدماتی دارد؟

فائز در جواب این سوال گفت :  شرکت خدمات انفورماتیک روش های احراز هویت مختلفی را پیاده سازی کرده است که از آن جمله می توان به روش احراز هویت مبتنی بر رمزهای یکبار مصرف یا همان OTP اشاره کرد که هم بر بستر توکنهای سخت افزاری قابل استفاده هستند و هم بر روی موبایل و از طریق دریافت SMS یا استفاده از کدهای USSD.

تحقیقات خوبی هم بر روی Deviceهای احراز هویت بیومتریک و نیز روشهای ترکیبی داشته ایم که در صورت تمایل بانکها، قابل ارائه می باشد.

وی در آخر درباره آخرین محصولات رقابتی شرکت  گفت: ما در شرکت خدمات انفورماتیک بدنبال تسهیل کارها در داخل شعبه هستیم و در همین راستا بر روی چندین پروژه کار می کنیم که به عنوان نمونه، یکی از این پروژه ها، اپلیکیشنی است که برای صرفه جویی در وقت مشتری در حین مراجعه به شعبه تهیه شده است. روش کار به این ترتیب است که مشتری درخواست یا درخواست های بانکی خود را قبل از مراجعه به شعبه در اپلیکیشن ثبت می کند.

 

بارکد دو بعدی مرتبط با درخواست مشتری که بوسیله اپلیکیشن ساخته می شود، توسط اسکنر شعبه شناسائی و تحویلدار فرم کاغذی درخواست مشتری را چاپ و برای امضاء به وی ارائه می کند. به این ترتیب، در وقت مشتری صرفه جوئی قابل توجهی رخ می دهد. همینطور از منابع زمانی شعبه به نحو احسن استفاده می شود.

پروژه دیگر، واگذاری الکترونیکی چک به حساب است که البته در مراحل اولیه قرار دارد. این طرح کمک می کند مشتری چک را از طریق اسکن با موبایل و بدون رفتن به شعبه به حساب واگذار کند. این طرح ملاحظات امنیتی و حقوقی دارد که در حال نهائی کردن آنها هستیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.