“بانکداری به عنوان پلتفرم” با قانون PSD2

"بانکداری به عنوان پلتفرم" آینده صنعت مالی خواهد بود.

عصر بانک؛فناوری در حال تغییر دنیای اطراف ماست و چگونگی زندگی کردن ما را تحت الشعاع قرار داده است. صنعت بانکداری با تاریخچه بلند و بالای خود به عنوان بخشی ماندگار از جامعه ، نیز از این موضوع مستثنی  نیست.

بانکداری به عنوان پلتفرم

فناوری های جدید، چالش های جدیدی برای انطباق آن فناوری در صنعت به همراه دارند تا همچنان نقش مهم خود را در صنایع و اقتصاد ایفا کنند. صنعت بانکداری با درک این موضوع، به استقبال  چالشها و فرصت های پیش رو رفته است.

 

به عنوان نمونه قانون جدیدی به نام دستورالعمل تجدید نظر در خدمات پرداخت، با نام اختصاری PSD2 در اروپا تدوین شده که در سال 2018 نتایج آن به ثمر می رسد. روند تکنولوژی و این قانون نشان می دهد که نقش بانکها در حال تغییر است و روند به سوی  “بانکداری باز” پیش می رود.

 

قانون PSD2  زمینه  ایجاد ” تک بازار گسترده” برای پرداخت را فراهم می سازد. بدین ترتیب مشتریان قادرند از طریق خدمات اشخاص ثالث به حسابهای بانکی خود دسترسی داشته باشند.

 

با قانون PSD2 بانک ها ضرورتاَ به پلتفرمی برای بانکداری تبدیل می شوند و به API ها اجازه دسترسی به اطلاعات را خواهند داد. مشتریان همچنان مالک  حسابهای بانکی خود هستند و بر آن مدیریت دارند ولی در عین حال می توانند به  اَپ ها، و شرکت های مختلفی که خدمات مالی می دهند، اجازه دسترسی دهند.

 

کارآفرینان می توانند با استفاده از قانون PSD2 به نوآوری و خلق خدمات جدید برای مشتریان پرداخته و از API های بانکی برای این امر استفاده کنند. برای مثال یک کارآفرین می تواند برای مشتری داشبوردی مرکزی ایجاد کند که همه اطلاعات مالی وی را بدون در نظر داشتن تعداد بانک ها و مؤسسات مالی که با آنها در ارتباط است،  را به صورت یکجا دربرداشته باشد. قابلیت ارتباط آسان با همه بانک ها و فراهم کردن گزینه های پرداخت مانند پرداخت از طریق تلفن همراه و یا اَپ ها یا خدمات پرداخت خودکار می تواند مثال دیگری از این دست باشد.

در اکوسیستم جدید بانکی این کارآفرینان نه به عنوان رقیب بلکه به عنوان همکار برای بانکها محسوب می شوند.

 

با نوآوری های جدید، قانون PSD2  و پیشرفت روزافزون فناوری، صنعت بانکداری به دنبال راه هایی است تا از فعالیت های دستی و وقت گیر دور شده و به سمت فعالیت های خودکارو سریع تر برود.

 

قانون PSD2 به نوآوران و کارآفرینان این اجازه را می دهد که به بازارهایی که در آنها سهمی نداشتند، راه پیدا کنند. زمانی که این نوآوری ها به کار گرفته شوند، فرصت های بیشتری برای تحریک نوآوری ها بعدی به وجود می آید و احتمالا روش بانکداری امروزی را به طور کامل تغییر می دهد.

 

ممکن است در حال حاضر قانون  PSD2  فقط برای دسترسی به داده های حساب های بانکی باشد اما در طول زمان شاهد استفاده از بانکداری به عنوان پلتفرم به منظور بستر نوآوری های جدید در زندگی روزمره خواهیم بود. چنین آینده ای هنوز نامشخص بوده و به قانون PSD2 و نوآوری های ایجاد شده از طریق آن بستگی دارد.

 

بانک هایی که به جای ادامه نقش سنتی خود به عنوان تامین کننده خدمات، به سمت پلتفرم شدن حرکت کنند، شانس بیشتری برای موفقیت دارند. این بانکها برای ارائه خدمات بهتر به مشتریان خود، با شرکت های فین تک  مشارکت می کنند.

 

بانکداری به عنوان پلتفرم، از یک سو گامی است به سوی استفاده از نوآوری در روان سازی، سرعت بخشی، وامنیت بیشتر بانکداری، و از سوی دیگر خدمات مالی و پرداخت را تحت کنترل بیشتر مشتریان در خواهد آورد.

 

/شرکت خدمات انفورماتیک

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.