کسب و کار اینترنتی و رابطه E-Business و E-Commerce

اگر تجارت الکترونیکی را به صورت زنجیره ای از فعالیت ها در نظر بگیریم ، پرداخت الکترونیکی حلقه ای ابتدایی ، میانی و یا نهایی از این زنجیره است .

عصر بانک؛ در لغت ، تجارت به معنی ارتباطات تجاری یک بنگاه با دنیای بیرون از بنگاه ، با هدف کسب منفعت است . تجارت به ارتباطات و روابط درون بنگاه اقتصادی توجهی ندارد و جا به جایی پول جزو لاینفک تجارت است. اما عبارت Business دارای مفهومی گسترده تر از تجارت بوده و دربردارنده سه جزء زیر است :

 

• تجارت

• ارتباطات و تعاملات اجزای داخلی بنگاه با یکدیگر

• ارتباطات غیرمالی بنگاه با بیرون از بنگاه

با توجه به این تعاریف اصطلاح E-Commerece اشاره به ارتباط الکترونیکی بین یک بنگاه اقتصادی با دیگران دارد.

اصطلاح E-Business نیز اشاره به جمع سه عامل الکترونیکی زیر دارد:

• تجارت الکترونیکی

• ارتباطات و تعاملات اجزای داخلی بنگاه با یکدیگر به صورت الکترونیکی

• ارتباطات غیرمالی بنگاه با بیرون از بنگاه

اصطلاح E-Business برای اولین بار در سال 1993 توسط IBM ارائه شده و این شرکت اقدام به ارائه خدمات به دیگر کسب و کارها و شرکت ها جهت تحقق E-Business در آن ها نمود. دقت شود که تحقق E-Business مستلزم تحقق هر سه قسمت به صورت الکترونیکی است .

 

رابطه تجارت الکترونیکی و پرداخت الکترونیکی

پرداخت بخشی از تجارت و پرداخت الکترونیکی بخشی از تجارت الکترونیکی است .

اگر تجارت الکترونیکی را به صورت زنجیره ای از فعالیت ها در نظر بگیریم ، پرداخت الکترونیکی حلقه ای ابتدایی ، میانی و یا نهایی از این زنجیره است .

تجارت الکترونیکی فقط به نقطه خرید و فروش محدود نمی شود و سایر فعالیت های تجاری مانند مدیریت تهیه تولید محصول ، جا به جایی محصول ، ارائه محصول و خدمات پس از فروش را نیز شامل می شود .

روش های پرداخت الکترونیکی و روش های تجارت الکترونیکی بر یکدیگر تاثیر زیادی گذاشته اند ؛ و البته نمونه هایی از ترکیب سنتی – الکترونیکی نیز متصور است . لذا چهار نوع ترکیب میسر است :

1. تجارت سنتی ، پرداخت سنتی : که همان شیوه سنتی است که ما آن را تجربه کرده ایم.

2. تجارت الکترنیکی ، پرداخت سنتی : نمونه بارز آن سرویس پرداخت در محل است ؛ خریدی از یک سایت تجارت الکترونیک صورت می پذیرد ،ولی پرداخت وجه آن با اسکناس و هنگام تحویل کالا انجام می شود .

3. تجارت سنتی،پرداخت الکترونیکی : نمونه بارز آن فروشگاه هایی هستند که به صورت کاملا سنتی و غیر الکترونیکی عمل می کنند و صرفا عملیات پرداخت ، الکترونیکی انجام می گردد .

4. تجارت الکترونیکی ، پرداخت الکترونیکی : که حالت ایده آل است . و فروش اینترنتی کالا و خدمات به همراه پرداخت اینترنتی وجوه نمونه ای از این مدل هستند .

در کشورهای توسعه یافته ، حتی در سطح فروشگاه های خرد نیز تجارت الکترونیکی و یا حتی کسب وکار الکترونیکی محقق شده است . کشورهای درحال توسعه هنوز در حال رواج این نوع از فعالیت ها هستند ، به عنوان مثال در ایران ، در حداقلی ترین اقدام ممکن ، فروشگاه ها موظف به استفاده از پایانه فروشگاهی که ترکیبی از سخت افزار و نرم افزار است و یا ترازوی دیجیتال شده اند .

 

/کتاب پرداخت الکترونیک به زبان ساده

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.