استارت آپ های مالی و بانکی در انتظار هکاتون توسن بوم

هدف از ایده توسن بوم ایجاد نوآوری برای بانک ها و مشتریان آنهاست. این هدف برای توسن که از 17‌سال پیش در این‌حوزه فعالیت می کند بسیار مهم‌ است.

عصر بانک؛ دومین چالش نوآوری توسن اواخر بهمن ماه 95 با حضور فعالان و علاقه مندان استارت آپی و فین تکی مالی و بانکی 28 الی 30 بهمن در پارک فناوری پردیس ، ساختمان شرکت توسن برگزار می شود. به این بهانه عصربانک  گفتگویی با جناب آقای مهندس همایون محبوبی، مدیراجرایی توسن بوم ‌انجام داده که در ادامه آمده است.

همایون محبوبی در رشته کارشناسی ارشد  فناوری اطلاعات تحصیلات کرده و بیش از 10 سال است که در بخش  های مختلف شرکت توسن فعالیت میکند و دوسال است که مسئولیت راه اندازی اکوسیستم توسن بوم را برعهده گرفته که هدف این اکوسیستم حمایت از استارت آپ های بانکی و مالی برای تولید محصولات و اپلیکیشن های جدید می باشد.

محبوبی در باره تاریخچه توسن بوم گفت : یک تیم از متخصصان شرکت توسن از دوسال پیش برای ایجاد این اکوسیستم ‌شروع به فعالیت کردند و خوشبختانه همکاری خوبی با بانکها و استارت آپ ها و فین تک ها داشتیم و توانستیم به محصولات عملیاتی برسیم.  هدف از  ایده توسن بوم هم‌ ایجاد نوآوری برای بانک ها و مشتریان آنهاست. این هدف برای توسن که از 17‌سال پیش در این‌حوزه فعالیت می کنیم‌ بسیار مهم‌ است. ما به دنبال تحقق بانکداری باز و ایجاد نوآوری هستیم ‌و از تمام‌ ظرفیت های موجود ‌در اقصی نقاط ایران استفاده میکنیم تا این اکوسیستم‌ به بلوغ برسد.

ایجاد اکوسیستم های این چنینی مثل توسن بوم و نمونه های خارجی آن، موضوع نسبتا جدیدی در دنیاست و ماهم گام به گام آن ها پیش میرویم و چالش مهم این پروژه ها هم با توجه به حساسیت های نظام بانکی در کل دنیا این است که چگونه می توان داده های بانکی را در اختیار استارت آپ ها و فین تک ها گذاشت که با قوانین بانکی مطابقت داشته باشد و جنبه های امنیتی و محرمانگی را در بالاترین سطح پوشش دهد.

یک تعریف ساده از عبارت بانکداری باز یا همان OpenBanking از مدیر اجرایی توسن بوم

محبوبی در تعریف بانکداری باز گفت : بانکداری باز در تعریفی ساده عبارت است از این که سرویس ها و داده های بانکی به شکلی مناسب و با اعمال سیاستهای حاکمیتی دقیق در اختیار بازیگران خارج از بانک قرار بگیرد و آنها بتوانند با ایده های خود یک‌محصول جدید ایجاد کنند و یا یک ارزش افزوده به محصولات موجود اضافه کنند.

مدیراجرایی توسن بوم درباره نحوه در اختیار گذاشتن اطلاعات به استارت اپ ها و فعالین فین تکی گفت: داده ها و اطلاعات بانکی و مالی بر اساس یک روش حاکمیتی و سیاستی مشخص و بر اساس موضوعی که قرار است توسعه داده شود در اختیار فعالین قرار میگیرد و ما با مدلی که در توسن طراحی شده این موضوع را حل کردیم.

میتوان‌ گفت ما فرآیند کاملی داریم که در ابتدا استارت آپ ها و ایده های آن ها را بررسی میکنیم و از فیلترهای مختلفی می گذرانیم مثلاً ایده باید اولا در یک بخشی مرتبط با سرویسهای بانکی باشد و دوما قابل اجرا باشد و با قوانین بانکی مطابقت داشته باشد، سپس استارتاپ ها آن ایده را در محیط سندباکس توسعه میدهند و وقتی اپلیکیشن کامل شد، در اپ استور قرار میگیرد و ما میتوانیم برای آن بازاریابی کنیم و آن را در اختیار بانک های متصل به بوم قرار دهیم.

وی در ادامه گفت این اکوسیستم نو هست و در حال حاضر بیش از 13 اپلیکیشن در اپ استور قرار داده شده است. ما هکاتون پارسال را با 24 تیم برگزار کردیم که چند ایده از بین آنها را جذب و به مرحله تولید نهایی رساندیم. با تعدادی از استارتاپ ها هم بعد از هکاتون اول شروع به کار کردیم که خوشبختانه به محصولات عملیاتی رسیدیم.به گفته محبوبی ، بطور خلاصه ، هکاتون به عنوان یک  ماراتن نوآورنه ، یک شیوه برای جمع آوری ایده های خلاقانه و شناسایی تیم های استارتاپی است.

شرایط شرکت و جوایز هکاتون دوم

محبوبی در باره شرایط حضور افراد و تیم ها گفت : همه افراد و تیم هایی که داری ایده خوب و نو در زمینه بانکی و مالی هستند میتوانند در این رویداد شرکت کنند. علاقه مندان تا تاریخ 30 دی ماه مهلت ثبت نام دارند. بعد از این تاریخ ما به بررسی ایده ها می پردازیم و در نهایت 20 تیم انتخاب می شوند. کسانی که علاقه مند هستند میتوانند برای اطلاعات بیشتر به سایت ما مراجعه کنند www.tosanboom.ir که تمام‌جزئیات در آن‌موجود است‌.

وی درباره انتخاب تیم ها گفت که مهم ترین ملاک برای انتخاب، علاوه بر داشتن ایده خوب و خلاقانه، داشتن تیم کامل و حرفه ای است. هدف ما صرفا برگزاری این رویداد نیست و ما به دنبال عملیاتی کردن این ایده ها هستیم. برای جوایز هکاتون هم به تیم اول 30 میلیون تومان، تیم دوم‌20 میلیون و تیم سوم 10 میلیون تومان جایزه اهدا میشود و به برترین ایده  نیز 10 میلیون تومان به عنوان جایزه تعلق میگیرد.

خدمات API توسن بوم

در اکوسیستم توسن بوم مجموعه کاملی از سرویس ها ارائه می شود، از جمله سرویس های تایید هویت مشتریان، انواع انتقال وجه، سرویسهای تسهیلات، استعلام وضعیت و گزارش گیری از تراکنش ها و بطور کلی هر آنچه برای توسعه یک محصول و اپلیکیشن بانکی نیاز است پیش بینی شده است. جزئیات کامل این سرویسها در سایت رویداد قرار گرفته است.

مدل همکاری مالی بین توسن بوم و استارت آپ ها چگونه است؟

مدیر اجرایی توسن بوم در جواب این سوال گفت : ما به دنبال جذب استارتاپهای فعال در این زمینه هستیم و آینده بانکداری را بانکداری دیجیتال می دانیم‌ که با کمک فین تک ها می تواند شکل بگیرد، بنابراین با حمایت از استارتاپها و کمک به پیاده سازی ایده ها و عرضه آن به بانک ها در این مسیر قدم برمی داریم. ما حاضریم با همه تیم های علاقمند به کار در این حوزه، قرار داد همکاری ببندیم. خوشبختانه این مسیر برای تعدادی از استارتاپها طی شده است و می تواند الگویی برای استارتاپ های جدید باشد.

همایون محبوبی در آخر درباره چالش های پیش روی استارت آپ ها در رویداد هکاتون امسال گفت: چالش هایی که  امسال به  استارت آپ ها  پیشنهاد می دهیم، موضوعاتی مثل توسعه محصول در زمینه بانکداری اجتماعی ، بانکداری هوشمند ، تولید محصولاتی برای شرکت ها و مشتریان حقوقی و کسب کارهای کوچک و متوسط، مشتریان خرد بانکی و پرداخت های خرد، پرداخت موبایلی و همچنین فناوری های نوین مانند بلاک چین است. بنابراین از علاقمندان می خواهیم به این فکر کنند که با این موضوعات چه محصولات نوآورانه ای می توان طراحی و تولید کرد.

با توجه به تجربه سال گذشته، تغییراتی در اجرای این رویداد هم داریم که در آینده نزدیک اطلاع رسانی می شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.