اقشار کم‌درآمد بعداً مشمول کارت خرید اعتباری می‌شوند

معاون رفاه وزیر کار با اشاره به اینکه در حال حاضر بازنشستگان تأمین اجتماعی و صندوق بازنشستگی کشور در اولویت طرح کارت اعتباری خرید هستند، گفت: قصد داریم برای اقشار کم‌درآمد و ضعیف تحت‌پوشش با ضمانت یارانه اقدامات مؤثر را انجام دهیم.

عصر بانک؛برنامه تیتر شب گذشته در شبکه خبر به تشریح جزئیات کارت خرید اعتباری کالا اختصاص داشت و احمد میدری معاون رفاه وزیر کار، ناصر حکیمی پور مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی و مسئول طرح کارت اعتبار در بانک مرکزی (حضور زنده در برنامه) و حمیدرضاغزنوی سخنگوی تولیدکنندگان لوازم خانگی (به‌صورت تلفنی) مهمانان این برنامه بودند.

احمد میدری معاون رفاه وزیر کار در خصوص شناسایی افراد مشمول کارت خرید اعتباری کالا گفت: به‌طور همزمان دو طرح را در دستور کار داریم. طرح اول کارت خرید کالاست که با همکاری بانک مرکزی و وزارت صنعت در حال انجام است. طرح دیگر کارت خرید است که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به‌منظور امور حمایتی افراد نیازمند از گذشته در دست بررسی  داشته است. در اجرای این طرح شرایط را برای بازنشستگان تأمین اجتماعی و صندوق بازنشستگی کشوری مهیا کرده ایم و این قشر در الویت هستند. سعی کرده‌ایم این طرح را با طرح بانک مرکزی هماهنگ کنیم تا به خوبی اجرا شود.

معاون رفاه وزارت کار با بیان اینکه شرایط برای اقساط کارت خرید برای بازنشستگان تأمین اجتماعی و صندوق بازنشستگی کشور فراهم است، گفت: از آنجایی که این افراد حقوق بگیر هستند، شرایط برای پرداخت وام و اقساط آسان‌تر مهیاست.

*یارانه نقدی ضمانت بازپرداخت اقساط می‌شود

وی با بیان اینکه وزارت کار از سال گذشته بحث طرح خرید اعتباری را در زمینه رفاه اجتماعی دنبال می‌کرده است، گفت: یکی از ابزارهای حمایت اجتماعی از مردم در تمامی جوامع بهره‌مندی ازوام‌های کوتاه مدت است. کشورهای دیگر برای اقشار متعدد از این ابزار استفاده می‌کند.

میدری ادامه داد: در دولت قبل نیز این اقدام در قالب طرح کارت میزان بود که 800هزار نفر ثبت‌نام کردند، ولی برای 80هزار نفر کارت صادر شد، و به دلیل مشکلات متعدد ناقص متوقف ماند و اجرا نشد.  علت این مشکل پیچیدگی های متعدد است. یکی از ابزارهای تقویت قدرت خرید مردم کارت‌های اعتباری است.

معاون رفاه اجتماعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: طرح کارت اعتباری خرید کالا از هفته آینده به صورت آزمایشی در چند شهرستان آغاز خواهد شد.

این طرح به صورت گسترده برای افراد زیادی صادر می شود و زیرساخت‌های اطلاعاتی صورت گرفته و هماهنگی بین نهادها در مراحل پایانی است که امیدواریم با مشکل اجرایی مواجه نشویم.

وی  با تأکید بر اینکه در مرحله نخست بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی و بازنشستگان صندوق کشوری تحت پوشش این طرح قرار دارند اظهار کرد: در واقع اولویت نخست ما در اجرای این طرح این دو قشر است.همچنین تلاش اصلی ما این است که جامعه که تحت پوشش این طرح قرار می گیرد افزایش بدهیم و با سازمان‌های ذیربط گفتگو و مذاکراتی صورت گرفته تا اقشار کم درآمد و ضعیف شناسایی و تحت پوشش این طرح قرار گیرند و یارانه آنها نیز ضمانت بازپرداخت اقساط باشد.

* تزریق 4هزار میلیارد تومان برای اجرای طرح

میدری با بیان اینکه قصد داریم تمام افرادی که حق بیمه پرداخت می‌کنند را مشمول این طرح کنیم ادامه داد:کسانی که حق بیمه پرداخت می کنند؛ از جمله کارگران ساختمانی و مستمری بگیران نیز باید تحت پوشش باشند و در واقع برنامه ریزی برای افزایش افراد تحت پوشش صورت گرفته است و از هفته آینده در چند شهرستان به صورت آزمایشی این طرح آغاز خواهد شد و بعد از مراحل آزمایشی نیز در بقیه استان‌ها اجرایی می شود که در واقع یکی از استان‌های همجوار تهران و یکی از استان‌های جنوب کشور در طرح های آزمایشی ما قرار دارند.

معاون رفاه اجتماعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: برای کارمندان دولت مشکل چندانی نداریم . آنها با رضایت نامه ای که هنگام دریافت کارت به بانک می دهند ضمانت آنها کفایت می کند و نیازی به ضمانت دیگراز جمله سفته و چک نیست.

وی افزود: ما اکنون دو میلیون و 700 هزار بازنشسته سازمان تأمین اجتماعی و یک میلیون و 300 هزار بازنشسته صندوق کشوری داریم که در مجموعه چهار میلیون نفر شامل این طرح می شود و اگر فشارهایی صورت گیرد که این طرح به سمت و سویی برود شکست می خورد بنا بر این باید آرام آرام حرکت کرد.

میدری گفت: این طرح برای نخستین بار است که در کشور اجرا می شود و تولیدکنندگان باید بپذیرند که کار بزرگی صورت می گیرد و تزریق چهار هزار میلیارد تومان پول برای این طرح کم نیست.

 

* کسی با اقساط 900هزار تومانی نیازی به کارت اعتباری ندارد

 

در ادامه برنامه حمیدرضاغزنوی، سخنگوی تولیدکنندگان لوازم خانگی با بیان اینکه بهتر است در بازپرداخت اقساط بازنگری شود گفت:تولیدکنندگان در شرایط اقتصادی بدی هستند که تولید زمین گیر شده است. در حال حاضر تولیدکنندگان با ظرفیت کمتر از 30 درصد کار می کنند که این رکود عواقب بدی را به دنبال دارد.

 

غزنوی با بیان اینکه منابعی برای سرمایه در گردش تولید کنندگان با افزایش قیمت‌ها وجود ندارد اظهار داشت:با توجه به شرایط برجام و پسابرجام مردم خریدهای خود را به عقب انداخته اند و در واقع همین کاهش خرید منجر به سقوط بازار شد.طرح کارت اعتباری خرید کالا یک دستاورد ملی است و ابتدا تولیدکنندگان طرح کارت اعتباری خرید را با وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی مطرح کردند.

 

سخنگوی تولیدکنندگان لوازم خانگی با بیان اینکه تولید کنندگان تعهداتی را در قبال این طرح بر عهده گرفته‌اند گفت:هر میزان خریدی که انجام می شود پنج درصد پول آن را به سیستم بانکی برمی‌گردانند. البته در ابتدا قرار بود بازپرداخت اقساط این کارت‌ها در چهار قسط باشد. اما در بازنگری به 18 قسط رسید و در ادامه از طرف بانک مرکزی به صورت یک جانبه 12 قسطه شده که این تغییر شرایط رکودی را در بازار ایجاد کرد.

 

غزنوی ادامه داد: این طرح نیاز به بازنگری دارد و باید بر اساس رأفت درستی انجام شود و اگر در نهایت با رأفت بیشتری این طرح انجام شود و اگر طی یک ماه آینده این طرح با استقبال مواجه نشد باید درایت دیگری صورت گیرد و اقساط آن 18 ماهه شود.

 

وی درباره پیش‌بینی اینکه آیا این طرح مورد استقبال قرار می‌گیرد یا خیر افزود:زمانی مردم از این طرح استقبال می کنند که اقساط آن مناسب باشد و مسلماً‌ کارت اعتباری 10 میلیون تومانی اقساطش 900 هزار تومان می شود و کسی که بتواند 900 هزار تومان در ماه قسط پرداخت کند چه لزومی به کارت خرید دارد بلکه به صورت نقدی خرید خود را انجام می دهد.

 

وی ادامه داد:حداقل پنج هزار میلیارد تومان بر اساس برآورد وزارت صنعت، معدن و تجارت کالا در انبارهای تولید کنندگان موجود است که بر اساس همین نیز بانک مرکزی منابع در نظر گرفته است اما اکنون آقای حکیمی (معاون مسئول طرح کارت اعتباری خرید کالا در بانک مرکزی) می گوید چهار هزار و 200 میلیارد تومان برای این کار اختصاص داده شده است. نباید طوری اقدام شود که این طرح با شکست مواجه شود و بهتر است بازنگری صورت گیرد.

 

* هفته آینده کارت اعتباری وارد فاز اجرایی می‌شود/ منابع بانک مرکزی محدود است

 

در ادامه برنامه ناصرحکیمی، مسئول طرح کارت اعتباری خرید کالا در بانک مرکزی گفت: منابع بانک مرکزی برای ورود به طرح کارت اعتباری خرید کالا نامحدود نیست بلکه با منابع محدودی مواجه هستیم.

 

وی در ادامه جزئیات طرح کارت اعتباری خرید کالا گفت: ابلاغیه و دستورالعمل صدور کارت خرید کالای ایرانی چهارشنبه(25 آذر ماه 94) به شبکه بانکی کشور ابلاغ شد که قبلاً هماهنگی برای ایجاد شبکه پرداخت و پذیرش صورت گرفته بود.

 

حکیمی بیان کرد: البته تغییراتی در آن صورت گرفت که از جمله آن زمان‌بندی تقسیط مشخص شد و اولویت برای صدور کارت‌ها نیز صورت گرفت و از هفته آینده بحث صدور کارت و پذیرش آن انجام خواهد شد و در واقع از اول هفته آینده این طرح وارد فاز اجرایی می شود.

 

وی در ادامه دربیان یکی از مشکلات طراحی این چنین کارت‌های اعتباری گفت: یکی از مشکلات طراحی این کارت ها، اعتبار و منابع آن است که اعتبار آن از چه منابعی تأمین می شود.با این طرح وام های خرد در اختیار مردم قرار می گیرد و با اعتباری که سیستم بانکی به مردم می دهد منابع به سمت تولید می رود.

مسئول طرح کارت اعتباری خرید کالا در بیان چالش اصلی این طرح با طرح خودرو گفت:بانک مرکزی برای حمایت از تولید داخلی این طرح را مطرح کرد و چالش اصلی این طرح نیز در مقایسه با طرح خودرو این است که تعداد افرادی که در این طرح برای آنها کارت صادر می شود بیشتر است و خود طرح نیز درازمدت است.

 

وی بیان کرد: اجرای این طرح منجر به افزایش اعتماد مردم به نظام پولی می شود.در ابتدا قرار نبود ریالی از این منابع برای خرید کالاهای خارجی هزینه شود یعنی غیر از کالاهای تولید داخل نباید در جای دیگری هزینه شود.

 

حکیمی ادامه داد: این طرح در مرحله نخست برای حمایت از تولید داخلی شروع خوبی است و ریال به ریال این منابعی که بانک مرکزی اختصاص می دهد نظارت می شود تا غیر از فهرست کالاهایی که مشخص شده در جای دیگری هزینه نشود.

 

مسئول طرح کارت اعتباری خرید کالا درباره اقساط بازپرداخت این کارت ها گفت: هر چقدر تعداد اقساط را بالا ببریم می توان منابع بیشتری را به آن اختصاص داد اما در این طرح با منابع محدودی مواجه هستیم.

 

*تقریباً‌یک سوم درآمد مشمولان این کارت‌ها درگیربازپرداخت می‌شود

 

وی افزود: طبق آخرین آماری که وزارت صنعت، معدن و تجارت به ما داده است چهار هزار و 200 میلیارد تومان به این طرح اختصاص یافته است و در واقع در این طرح قرار نیست از منابع بانک‌های عامل هزینه شود.

 

حکیمی با بیان اینکه سقف کارت های اعتباری 10 میلیون تومان است گفت:اعتبار کارت‌ها تا سقف 10 میلیون تومان صادر می شود که بستگی به توان بازپرداخت کننده دارد اما سعی شده است که بیش از یک سوم درآمد مشمولان این کارت‌ها درگیر بازپرداخت نشود. دوباره تأکید می کنم که در مرحله فعلی و بعدها هم سیاست بر این است که کالاهای ایرانی و تولید داخلی شامل طرح شود.

 

مسئول طرح کارت اعتباری خرید کالاگفت:یکی از ویژگی‌های اصلی این طرح نسبت به طرح‌های دیگر این است که پیش بینی شده است که با هماهنگی دستگاه‌های مربوطه فرد فقط یک بار برای دریافت کارت به بانک مراجعه کند.

 

وی درباره اینکه چرا منابع بیشتری به این طرح اختصاص نمی یابد افزود: بانک مرکزی منابعش از جیب مردم است ضمن اینکه منابع نامحدود بانک مرکزی در این طرح ایجاد تورم می کند و اگر بیش از اندازه منابع تزریق شود اثرات تورمی ایجاد خواهد کرد و تعادل برقرار کردن در این خصوص وظیفه بانک مرکزی است.

 

حکیمی پور خطاب به غزنوی بیان کرد: قرار نیست به صورت نامحدود پول چاپ کنیم و این مبلغ 4 هزار و 200 میلیاردی که بانک مرکزی تزریق می کند بر اساس محاسبات دقیق است و با توجه به هدفمند بودن این طرح در مراحل اجرایی با استقبال مواجه خواهد بود.

/تسنیم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.