بازار تهران در محاصره “چک‌ برگشتی” و حجره‌های نیمه تعطیل

گزارش میدانی، از آرامش بازار مواد غذایی و بعضاً افزایش قیمت برخی کالاها حکایت دارد، آرامشی که از رکود شدید بازار دلالت دارد؛ آرامشی که شاید به تعطیلی برخی از عمده فروشان بی‌انجامد؛ آرامش قبل از طوفان؟

عصر بانک؛رکود اقتصادی واژه ای است که در سال های اخیر به اندازه ای تکرار شده که حتی کودکان هم می توانند درباره آن اظهار نظر کنند و این نشان می دهد که در این مدت تمام طبقات و آحاد جامعه از نزدیک رکود را لمس کرده اند. همه ما می دانیم که در دوران رکود، رفتار مصرف کنندگان، که منبع اصلی درآمد کسب و کارها هستند، تغییر می کند. برای مثال برخی خریدها را عقب می اندازند یا به جای برخی کالاها، جانشین های ارزانتری را خریداری می کنند اما نباید فراموش کرد که همه این ها به معنی توقف خرید کردن نیست. آنها در واقع دست از خرج کردن نمی کشند بلکه شیوه خرج کردن خود را تغییر می دهند تا اوضاع مالی خود را سامان ببخشند. مشتری ها به سوی برندهای ارزانتر سوق پیدا می کنند و البته اگر برندهای گرانتر به میزان کافی وفاداری مشتری ها را جلب کرده باشند و در دوران رکود هم آن را حفظ کنند، آنگاه مشتری ها به محض اینکه وضعیت اقتصادی بهتر شد دوباره به عادات سابق خود باز خواهند گشت.

دولت نسبت به پایین آوردن نرخ تورم احساس موفقیت می‌کند، اما بسیاری از کارشناسان بر این باور هستند که وقتی مصرف کننده قدرت خرید پایینی دارد و خرید انجام نمی‌دهد و بازار با رکود مواجه است، پایین آمدن تورم هم زیر سوال می‌رود چراکه زمانی می‌توان گفت تورم پایین آمده که در بازار رونق وجود داشته باشد.

با عبور از دالان های بازار تهران عمده فروشی یا تک فروشی فرقی نمی کند آنچه که بیش از هر چیزی نگاه ها را متوجه خود می سازد رکود بازار و ناراحتی کاسب های بازار است. یک بازاری در رابطه با رکود حاکم بر بازار به خبرنگار اقتصادی تسنیم گفت: اوضاع بازار به قدری به هم ریخته است که بسیاری از مغازه‌ها مجبور به بستن مغازه خود شده‌اند چراکه هم‌اکنون رونقی وجود ندارد و خرید و فروش با رکود شدیدی مواجه شده است و کاهش قدرت خرید مردم باعث شده تا بسیاری از عرضه‌کنندگان کالا بیکار شوند زیرا علاوه بر اجاره‌بهای مغازه‌ها،‌ مالیات و… حتی از پس خرج‌های روزانه خود نیز بر‌نمی‌آیند.

از او درباره اینکه مردم به بازار برای خرید می آیند یا خیر اظهار داشت؟ بازار در رکود کامل است، در حال حاضر جنس در بازار داریم اما خریدار نداریم. مغازه هایی هم که از ما خرید می کنند به ما چک می دهند، که خیلی از این چک ها پاس نمی شود؛ من هفت هشت عدد از این چک ها دارم که وصول نشده است. اگر هم با چک ندهیم که دیگر باید در مغازه را ببندیم.

در خیابان مولوی برای ارزیابی وضعیت بازار به گفتگو با بعضی از عرضه‌کنندگان و مردم پرداختیم. به اولین مغازه که در میدان محمدیه وجود داشت و مملو از مواد غذایی مثل رب، تن ماهی و انواع کمپوت‌ها بود وارد شدیم، پیرمردی که صاحب حجره بود، با خوشرویی به سؤالات ما پاسخ داد. از او درباره اوضاع بازار پرسیدم، شروع به گلایه و شکایت از وضعیت بازار کرد؛ و گفت: بسیاری از مشتری‌ها از عمده‌فروشان کالاها را به صورت غیرنقدی و چک خریداری کرده‌اند و هم اکنون با این رکودی که در بازار به وجود آمده است، نمی‌توانند چک‌های خود را پاس کنند و بنابراین بسیاری از این چک‌ها برگشت می‌خورد و اوضاع فعالان بازار به هم ریخته‌تر می‌شود.

او ادامه داد، در حال حاضر در همه ماه‌های سال فروشندگان با رکود در بازار مواجه هستند و حتی فروش میلیونی در روزهای منتهی به عید، فقط جبران درآمد نداشته شان در روزهای دیگر سال را برطرف می‌کند. پس باید برای ایجاد رونق در بازار یعنی افزایش قدرت خرید مردم از سوی دولت راهکارهای اجرایی سنجیده شود.

یکی از کسبه حوالی سه راه امین حضور تهران گفت: هم اکنون مغازه ها در این مکان باز است اما داد و ستدی به شکل گذشته وجود ندارد چرا که به دلیل رکود، فروش نصف گذشته است.

این فعال بازار گفت: اوضاع رکود به قدری به فروشندگان کالا فشار آورده که برخی برای تامین هزینه‌های روزانه زندگی خود، مجبور به واسطه‌گری و دلالی شده‌اند، اما این موضوع برای افرادی که سالیانی است در شغل خود تجربه دارند، امری پسندیده و به نفع مردم هم نیست.

عالمی، کاسب قدیمی بازار هم در مورد رونق در بازار عمده‌فروشی یا خرده‌فروشی گفت: بازار خرده‌فروشان به دلیل اینکه از مشتری پول نقد می‌گیرند و آن را تبدیل به سرمایه برای زندگی خود می‌کنند و در عوض کالا به عمده‌فروش چک می‌دهند، بهتر است، اما در شرایط فعلی که مشتری در بازار وجود ندارد، هر دو با کساد و ضرر و زیان مواجه هستند چراکه علاوه بر نداشتن سود، مجبور هستند تا از سرمایه کاری‌شان هم خرج کنند تا بتوانند پاسخگوی هزینه‌های خود باشند.

با هزار و یک تاسف متوجه می شویم اقتصاد پریشان کشور که نمود بارز آن را در بازار تهران به عینه می بینیم برای بازسازی به یک همت بزرگ نیازمند است همتی که لازم است از سوی دولت و ملت اتخاذ شود و با استفاده از تمام استعدادهای بالقوه کشور و با استفاده از تدابیر اساسی اقتصاد بیمار نجات یابد.

/تسنیم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.