عربستان با نفت 50دلاری 5 سال دوام می‌آورد، ایران 10 سال

صندوق بین‌المللی پول با اشاره به هزینه‌های بالای دولت عربستان هشدار داد با فرض نفت 50دلاری ذخایر ارزی این کشور تا 5 سال دیگر تمام می‌شود و این رقم را برای ایران 10 سال پیش‌بینی کرد.

عصر بانک؛ صندوق بین المللی پول در گزارش اخیر خود که درباره منطقه خاورمیانه منتشر کرده هشدار داده است این منطقه نمی‌تواند تا ابد در برابر قیمت‌های پایین نفت دوام بیاورد.

 

بر اساس این گزارش، اگر قیمت نفت در حدود 50 دلار باقی بماند، ذخایر ارزی اکثر کشورهای منطقه طی 5 سال یا کمتر تمام خواهد شد، این وضعیت به‌ویژه شامل کشورهای عربستان، عمان و بحرین می‌شود.

 

بر اساس برآورد صندوق بین المللی پول، کاهش قیمت نفت تنها در سال جاری میلادی 360 میلیارد دلار از ذخایر ارزی کشورهای منطقه را خواهد کاست.

 

در حالی که قیمت نفت از بالای 100 دلار در سال گذشته، اکنون به حدود 45 دلار رسیده است، مازاد بودجه‌های عظیم کشورهای منطقه به‌سرعت در حال تبدیل شدن به کسری بودجه‌های قابل توجه است. بسیاری از این کشورها ناگزیر شده‌اند برای تأمین مخارج خود از ذخایر ارزی خود کمک بگیرند.

 

صندوق بین المللی پول می‌نویسد: «صادر کنندگان نفت باید سیاست‌های هزینه‌ای و درآمدی خود را با افت قیمت نفت تطبیق دهند تا از ثبات مالی خود اطمینان حاصل کنند».

 

افت قیمت نفت در شرایطی اتفاق می‌افتد که بسیاری از این کشورها به‌دلیل درگیر شدن در جنگهای منطقه‌ای و آشفتگی در بازارهای مالی با هزینه‌های بالایی مواجه‌اند.

 

عربستان کشور شاخصی در این زمینه است. عربستان بزرگترین تولید کننده نفت جهان باید هر بشکه نفت را 106 دلار بفروشد تا بتواند در بودجه خود توازن برقرار کند و این به آن معناست که با نفت 50دلاری باید به ذخایر ارزی خود دست بزند تا کسری بودجه را جبران کند.

 

صندوق بین المللی پول با توجه به چشم‌انداز ناامیدکننده بازار نفت و درگیر شدن سعودی‌ها در جنگهای یمن و سوریه، پیش‌بینی کرده است ذخایر ارزی این کشور حداکثر تا 5 سال آینده تمام شود.

 

به همین علت است که سعودی‌ها به‌سرعت به فکر منابع مالی جدید افتاده‌اند. عربستان اوایل امسال با فروش اوراق قرضه 4 میلیارد دلار جمع‌آوری کرده است. بانک مرکزی این کشور طی شش ماه گذشته 70 میلیارد دلار از ذخایر ارزی خود را بیرون کشیده است.

 

پیش‌بینی شده است کسری بودجه عربستان پس از سالها مازاد عظیم، امسال به 20 درصد تولید ناخالص داخلی این کشور خواهد رسید. میزان ذخایر ارزی عربستان حدود 700 میلیارد دلار است، اما این رقم به‌سرعت در حال کاهش یافتن است.

 

بعید است عربستان در واکنش به افزایش کسری بودجه اقدام به افزایش مالیات‌ها کند، اما ناگزیر است حداقل بخشی از هزینه‌های خود را کاهش دهد.

 

رهبران عربستان که از تکرار خیزش‌های مردمی سال 2011 در کشورشان نگران هستند، احتمالاً هزینه‌های مربوط به برنامه‌های اجتماعی و نظامی خود را کاهش نخواهند داد.

بر اساس برآورد صندوق بین المللی پول، ایران وضعیت بسیار بهتری نسبت به عربستان دارد. قیمت سربه‌سر هر بشکه نفت برای ایران 72 دلار است، این به آن معناست که دولت ایران با نفت کمتر از 72 دلار با کسری بودجه مواجه می‌شود.

 

بر اساس محاسبات این نهاد بین المللی با وجود نفت 50دلاری و ذخایر ارزی 129 میلیارد دلاری این کشور تا 10 سال می‌تواند در برابر نفت ارزان مقاومت کند. این علاوه بر افزایش درآمدی است که ایران از محل رفع تحریم‌ها و افزایش صادرات نفتی می‌تواند داشته باشد.

 

میان کشورهای نفتی خلیج فارس، امارات وضعیت بهتری نسبت به دیگران دارد و با توجه به ذخایر ارزی گسترده و هزینه‌های پایین تا 30 سال می‌تواند در برابر نفت 50دلاری دوام بیاورد. این رقم برای کویت و قطر 25 سال است.

 

در عین حال بحرین که درگیر ناآرامی داخلی است تنها تا 5 سال برای مقاومت در برابر نفت 50دلاری ذخیره ارزی دارد. عراق نیز به‌دلیل هزینه‌های بالای جنگ با گروه تروریستی داعش ذخایر ارزی‌اش تقریباً تمام شده است. صندوق بین المللی پول در حال بررسی ارائه وام به این کشور است.

 

 

/تسنیم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.