هزینه واردات خودرو معادل یارانه چند نفر است؟

واردات خودرو به پای ثابت تجارت خارجی کشور تبدیل شده و اگرچه درسال جاری کاهش را تجربه کرده امادرشهریور ماه معادل یارانه نقدی پنج میلیون نفر ارز ازکشور برای واردات خودرو صرف شده است.

عصر بانک؛چندسالی می شود که دولت برای جلوگیری از واردات کالاهای لوکس راه های مختلفی را امتحان کرده تا جلوی واردات کالاهای غیر ضروری به کشور را بگیرد.

 
یکی از این اقلام وارداتی پرحاشیه درسال های گذشته خودروهای لوکس بود که واردات آن افزایش چشمگیری را تجربه کرد و همین امر موجب شد تا دولت در مصوبه ای از واردات خودرو های باحجم موتور بیش از 2500 سی سی جلوگیری کند.
 
این گزارش می افزاید؛ بر اساس آمار گمرک درشش ماهه نخست سال جاری 496 میلیون و 942 هزار و 286 دلار صرف واردات خودور به کشور شد و در این میان خرداد ماه  با 132 میلیون و 950 هزار و 430 دلار معادل  452 میلیارد و 31 میلیون و 462 هزار تومان پرچم‌دار بیشترین میزان واردات خودرو شده است.
 
اگر چه واردات خودرو در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته اما هنوز هم ارز زیادی را از کشور خارج می کند علت این امر را می توان در سود سرشار این کالای لوکس وارداتی جستجو کرد که حتی ارز اختصاص داده شده به واردات دارو را نیز در بازه های زمانی از آن خود کرده است.
 
بر اساس این گزارش؛ با یک حساب سرانگشتی اگر دلار واردات خودرو سه هزارو 400 تومان در نظر گرفته شود در شش ماهه نخست سال جاری نزدیک به یک هزار و 689 میلیارد و 603 میلیون و 772 هزار و 400 تومان ارز از کشور برای واردات خودرو خارج شده است.
 
در این میان مقایسه رقم یارانه 45 هزار و 500 تومانی و دلارهایی که برای واردات خودرو هزینه شده، حاکی از آن است که این رقم معادل یارانه بیش از 36 میلیون نفر در یک ماه است که چهار چرخی می شود زیر پای از ما بهتران.
 
اما میزان واردات خودرو در سردم دار ماه های وارداتی میلیون دلاری ( بیشترین آمار واردات خودرو مربوط به خردادماه است) به طور تقریبی معادل یارانه نقدی بیش از 9 میلیون نفر در یک ماه است.
 
به عبارت دیگر معادل یارانه بیش از 9 میلیون نفر ارز از کشور در خرداد ماه برای واردات خودرو خارج شده که با در نظر گرفتن یک خانواده چهار نفره می توان گفت این رقم معادل یارانه دو میلیون و 484 هزار خانوار در ماه است.
 
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛‌ واردات خودرو همواره حاشیه هایی را به همراه داشته از انحصاری بودن واردات آن تنها به دست چند شخص خاص تا قیمت چند برابری خودروهای خارجی در کشور و سود میلیاردی که واردکنندگان به جیب می زنند اما این طور که به نظر می رسد حاشیه های واردات خودرو تمامی ندارد.
 
اعداد و ارقام این قیاس اگر چه در ذهن نمی گنجد اما یک تلنگر برای مسئولان حساب می شود، در شرایطی که قیمت نفت کاهش یافته و بودجه کشور که وابستگی شدیدی به قیمت نفت دارد در فشار است می توان با حساب و کتاب دقیق تر جلوی خروج ارز از کشور گرفته شود و در واردات باحساب و کتاب وارد عمل شد.
 
از سویی دیگر، این طور که به نظر می رسد اگر چه همه مردم علاقمند به استفاده از خودرو های لوکس هستند اما شانس تنها با قشر مرفه جامعه همراه شده و خرید خودرو های وارداتی تنها نصیب این قشر می شود و سایر مردم باید با توجه به قیمت های نجومی خودروهای وارداتی به خودروهای داخلی اکتفا کنند.
 
 
/باشگاه خبرنگاران
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.