ابهام سهامداران درفاز پایانی

ورس اوراق بهادار تهران هفته گذشته شاهد انتشار گزارش‌های فصلی به‌ویژه فصل دوم سال بود؛ امری که نشان‌دهنده شرایط نامناسب شرکت‌ها بود که پیش از این نیز انتظار آن در میان معامله‌گران وجود داشت.در عین حال گزارش‌ها بهتر از انتظارات بود.

زمان رشد بازار؟

 

اینک سوالی که ذهن اکثر کارشناسان بازار را به خود مشغول کرده، این است که چه زمانی،این وضعیت تغییر خواهد کرد. از دیدگاه کارشناسان حتی اگر گزارش‌های کنونی و افت قیمت‌ها به معنای نقطه کف بازار و شرکت‌ها تلقی شود، زمان بازگشت بازار و رشد قیمت‌ها تابع محض از این امرخواهد بود که در گزارش‌های 9 ماهه و پس از آن، شرایط شرکت‌ها بدتر نشده باشد. در این شرایط حتی اگر قیمت‌ها در ماه‌های آینده افت نکند، رشد آن وابسته به بهبود شرایط شرکت‌ها و همچنین ارائه گزارش‌های بهتر است. به بیان دیگر شرکت‌ها حتی اگر قیمت‌های پایین‌تر سهام را تجربه نکنند، رشد قیمت‌ها وابسته به بهبود شرایط آنها در آینده خواهد بود. در این شرایط البته کارشناسان بازار به دسته‌بندی شرکت‌ها براساس گزارش‌های 6 ماه کرده‌اند؛ گروه‌هایی نظیر پتروشیمی، بیمه، بانک‌ها، انفورماتیک و لیزینگ با ارائه گزارش‌های بهتر در مقابل گروه‌هایی نظیر فولادی، معدنی و خودرویی با گزارش‌های نامناسب‌تر قرار گرفته‌اند که همین امر نیز احتمالا اصلاح پرتفوی سهام در هفته‌های آینده را ایجاد کرده است.

 

در بازار سهام در کنار گزارش‌های 6 ماهه بازار در تحولات کلان شاهد ارائه نامه مهم مقام معظم رهبری به‌عنوان مجوز مشروط اجرای عملی برجام بود؛ امری که اینک توپ را به زمین کشورهای غربی انداخته است. انتظار می‌رود باوجود تاخیرهای مورد انتظار در نهایت لغو تحریم‌ها در ماه‌های آینده رخ داده و فشارها از روی شرکت‌ها کاسته شود. در صحنه اقتصاد جهانی نیز بهای مواد خام در سطح هفته قبل با ثبات به نظر می‌رسد. بهای هر تن مس 5272 دلار در هرتن باقی مانده است. بهای سه فلز آلومینیوم، روی و سرب نیز به ترتیب 1480 دلار، 1715 دلار و 1736 دلار رقم خورده است. در بازار جهانی سنگ‌آهن عرضه بالای فولاد در راستای رکود بازار تاثیر منفی در روند قیمت سنگ‌آهن گذاشته است. طبق آمار پلاتس قیمت سنگ‌آهن 62 درصد با 60/ 2 دلار کاهش نسبت به هفته ماقبل به 80/ 53 دلار در تن خشک سی‌اف‌آر شمال چین رسید. این در حالی است که شاخص کلی قیمت سنگ‌آهن خلوص 62 درصد در استیل ایندکس با 90/ 2 دلار کاهش، 60/ 52 دلار در تن خشک بوده است. کارخانه‌های چینی امید به عرضه بیشتر کالا و کسب نقدینگی بیشتر داشتند ولی ضعف بازار فولاد آنها را ناامید کرد، از طرف دیگر عرضه بالای سنگ‌آهن از طرف استرالیا و عدم تعادل آن با روند تقاضا نیز باعث فشار بر روند قیمت این کالا شد. به گزارش «ایفنا» طبق تحقیقات به عمل آمده، متوسط قیمت سنگ‌آهن برای یک یا دو سال آینده 45 تا 55 دلار در هر تن خشک سی‌اف‌آر تخمین زده شده است.

 

در بازار چه خبر بود

 

بازار روز چهارشنبه بازاری متعادل اما با ضعف پررنگ ناشی از کمبود نقدینگی بود.پس از چند روز رشد قیمت‌ها در ابتدای هفته گذشته در میانه هفته رشد قیمت‌ها با عرضه‌های سنگین متوقف شده و حتی عقب‌نشینی کردند این شرایط بار دیگر نشان داد که بازار با کمبود نقدینگی مواجه است، امری که تا زمانی که با حضور نقدینگی قابل ملاحظه در بازار همراه نشود نمی‌تواند زمینه‌ساز آن باشد که سرمایه‌گذاران، به رشد درازمدت بازار امیدوار باشند. در بازار روز چهارشنبه، شاخص کل بورس 33 واحد رشد کرد و به رقم 63175 واحد رسید. پارسان و سرمایه‌گذاری غدیر به ترتیب با 85 و 42 واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل بورس گذاشتند. بر همین اساس، معامله‌گران با دقت روند انتشار گزارش‌های 6 ماهه را دنبال کردند. گزارش‌های نگران‌کننده فولادسازان و همچنین برخی از گزارش‌های نامتعادل در میان بانک‌ها و دیگر شرکت‌ها موجب شده است بازار با تردیدهایی در مورد وضعیت بازار مواجه باشد.

 

در گروه فلزات اساسی گزارش ذوب آهن اصفهان همانند سه ماهه افت شدید این شرکت را نشان داد. در این گروه فباهنر در گزارش 6 ماهه خود 147 ریال سود به ازای هر سهم پیش‌بینی کرده که نسبت به گزارش قبلی با 9 درصد کاهش همراه است؛ همچنین شرکت طی این 6 ماه توانست مبلغ 19 ریال سود معادل 13 درصد از این مبلغ را شناسایی کند. فسرب نیز طی این دوره به ازای هر سهم 77 ریال زیان شناسایی و پیش‌بینی زیان امسال را با 5 ریال افزایش 197 ریال اعلام کرد که عمدتا بابت کاهش 33 درصدی فروش شرکت است؛ معاملات این نماد برای چهارمین روز متوالی در محدوده منفی دنبال شد و به 106 تومان رسید. ذوب که بیشترین حجم معاملات امروز گروه را در اختیار داشت 52 تومان زیان در 6 ماه امسال شناسایی کرد؛ در این نماد حقوقی‌ها طی چند روز اخیر از خریداران این سهم است.

 

فولاد که در افزایش سرمایه اخیر خود با ثبت رکورد سرمایه 75.000.000 میلیون ریالی به عنوان بزرگ‌ترین شرکت بورسی به لحاظ تعداد سهام و سرمایه اسمی شناخته شده گزارش 6 ماهه خود را با تغییرات جزئی منتشر کرد و طبق آن به ازای هر سهم 137 ریال سود پیش‌بینی کرد که در 6ماهه ابتدای سال توانست 101 ریال معادل 73 درصد از این مبلغ را پوشش دهد. فولاد مبارکه همچنین در روز ملی صادرات که با حضور معاون اول رییس‌جمهور، وزرای صنعت، معدن و تجارت و امور خارجه، رئیس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران و جمعی از فعالان اقتصادی در سالن اجلاس سران برگزار شد به عنوان صادرکننده نمونه معرفی شد. در گروه پالایشی، نفت پارس گزارش متعادل و به دور از انتظاری را منتشر کرد. شنفت با پوشش 50 درصدی پیش‌بینی خود، چهارشنبه در قیمت 7939 ریال صف خرید را تجربه کرد این شرکت که در گزارش 6 ماهه خود به ازای هر سهم 723 ریال سود شناسایی کرده، افزایش سرمایه 100 درصدی را در برنامه کاری خود دارد.

 

در گروه برقی، شرکت نیرو ترانس با سرمایه 240میلیارد ریال برای اجرای طرح توسعه و تامین سرمایه در گردش مورد نیاز برای بهره‌برداری از آنها اقدام به افزایش سرمایه 25 درصدی از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی خواهد کرد. با افزایش 60 میلیارد ریالی سرمایه «بنیرو» به 300 میلیارد ریال خواهد رسید.در گروه قندی، امیر حسین صدیقی مدیرعامل قند قزوین با ارسال نامه‌ای به سازمان بورس اعلام کرد: افزایش قیمت شکر تاثیر با اهمیتی بر EPS سال مالی اسفند 94 ندارد. جواد توکل هرندی، مدیرعامل قند ثابت خراسان هم که در سه ماه اخیر نظاره‌گر بازدهی 16 درصدی سهام بوده به سازمان بورس اعلام کرده با توجه به پیش‌بینی قیمت فروش کل محصولات، این شرکت تعدیل با اهمیتی در اولین پیش‌بینی سود هر سهم سال مالی 31 تیر 95 نخواهد داشت.در گروه خودرویی، معامله‌گران شاهد انتشار گزارش‌های نامناسبی بودند. این گزارش‌ها لزوم اتخاذ سیاست‌های نجات فوری این صنعت را الزامی می‌کند.

 

تداوم این وضعیت در گروه خودرویی می‌تواند در خلال ماه‌های آینده به تعطیلی برخی واحدها منجر شود. در همین حال عدم پیشرفت در مذاکرات میان شرکت‌های داخلی و خارجی و تهدید پژو برای افشای مذاکرات محرمانه فی مابین می‌تواند نشانه‌ای نامناسب از وضعیت شرکت‌ها تلقی شود. در مجموع بازار روز چهارشنبه بازاری کم‌رمق بود که در آن مجموعا 169میلیارد تومان سهام و حق تقدم در بورس و فرابورس معامله شد. با این کارنامه در کل هفته ارزش معاملات با رشد 5/ 24 درصدی به 510میلیارد تومان بالغ شد و شمار خریداران نیز با رشد 2/ 39 درصدی به 61هزار و 325 نفر رسید. بازدهی شاخص نیز در کل هفته با رشد 1200واحدی به 94/ 1درصدی رسید تا در کل سال بازدهی بازار به رقم یک درصد مثبت بالغ شود.

 

 

/دنیای اقتصاد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.