راهکارهای فناپتک برای گذار از موانع تولید سختافزارهای بانکی

برای آشنایی بیشتر با فعالیتهای این مجموعه در سال جاری گفتگویی با مهدی بزاززاده؛ معاون بازاریابی و فروش «فناپتک» داشتیم. وی که از حدود سه سال پیش به «فناپتک» پیوست، در کنار تحصیل در رشته مهندسی برق تا مقطع کارشناسیارشد، مدرک کارشناسی حقوق نیز دارد و در چندین مجموعه سرمایهگذاری صنعتی و توسعه کسبوکار، تجربه فعالیت داشته است.
عمق تولید داخلی «فناپتک» به بالاتر از 70% رسیدهاست
مهدی بزاززاده در مورد جایگاه «فناپتک» در هلدینگ «فناپ» و اکوسیستم بانکی گفت: هلدینگ «فناپ» به عنوان بازوی فناوری اطلاعات بانک پاسارگاد نقش بسزایی در تامین نیازمندیهای حوزه IT و ICT کشور دارد و با سیر تحولات بسیار، هماکنون با تولید محصولات مختلف سختافزاری، خدمات متنوعی ارائه میدهد.
بزاززاده با اشاره به اینکه «فناپتک» تنها شرکت تولید سختافزار در هلدینگ «فناپ» است، گفت: «فناپتک» سابقه موفقی در زمینه تولید محصولات بانکی و پرداختی دارد و دستگاههای کارتخوان این شرکت از سالها پیش در اختیار پذیرندگان بودهاست.
وی افزود: امروزه محصولات این شرکت بهصورت CKD وارد میشود و علاوه بر بدنه محصولات، تمامی بردهای الکترونیکی بهطور کامل و با عمق داخلیسازی بالا در مجموعه «فناپتک» تولید میشوند.
معاون فروش «فناپتک» خاطرنشان کرد: از سال گذشته و پس از خرید و راهاندازی SMT لاین دوم در کارخانه خرمشهر، عمق تولید داخلی به بالاتر از 60% رسیدهاست.
مهمترین اتفاق «فناپتک» در سال گذشته، تولد برند «یوگا» بود
بزاززاده به بیان اتفاقات «فناپتک» طی سال اخیر اشاره کرد و گفت: با توجه به تحولات مرتبط با حوزه کسبوکارهای دیجیتال و تجربه خدمات آنلاین دوران کرونا، نگرش مردم در مورد روشهای پرداخت، متحول شد که این مسئله در رویکرد «فناپتک» مدنظر قرار گرفت.
وی توضیح داد: افزایش قیمت دلار بر هزینه تمامشده تجهیزات نیز تاثیر گذاشته و از همینرو بسیاری از مشتریان تمایل به استفاده تعداد کمتری از دستگاههای کارتخوان دارند که درکنار سایر شاخصههای فعلی اقتصادی کشور و کاهش قدرت خرید پذیرندگان و توانمندی مالی شرکتهای پرداخت الکترونیک، شرایط انقباضی در صنعت پرداخت کشور بوجود آورده است.
بزاززاده خاطرنشان کرد: درحال حاضر«فناپتک» بهعنوان یک شرکت موفق در صنعت بانکی و پرداخت بر تولید تجهیزات الکترونیک و نه صرفا بانکی و پرداخت تمرکز دارد و با نگاه به بازارهای آتی، از حدود دو سال پیش در حوزه مودم وارد شده است.
وی با اشاره به اینکه مودم بهعنوان یک تجهیز اتصال به شبکه برای فروش بسیاری از محصولات، یک راهکار مکمل است، گفت: فروش مودم به صورت توامان با سایر محصولات سختافزاری و نرمافزاری یک ایده جذاب در حوزه فروش محصولات دیجیتال است.
معاون فروش «فناپتک» اظهار داشت: عقبافتادگی کشور در حوزه زیرساخت ارتباطی طی سه سال گذشته باعث شد تا سرمایهگذاری حاکمیتی گستردهای در این حوزه به ویژه فیبر نوری اتفاق بیفتد و به همین دلیل نیاز به تجهیزات پاییندستی در حوزه مخابراتی که مهمترین آن، مودم است در کشور به میزان زیادی احساس میشد و از همینرو «فناپتک» تولید انواع مودم به صورت CKD را در کارخانه خرمشهر آغاز کرد.
وی خاطرنشان کرد: مهمترین اتفاق «فناپتک» در سال اخیر، تولد برند «یوگا» بهعنوان برند مادر در تولید محصولات الکترونیک بود که اولین محصول آن،با عنوان مودم «یوگالینک» شناخته میشود اما در کنار آن، «یوگاویژن» در حوزه دوربینهای نظارت تصویری، برند «یوگاسِل» در حوزه باتریهای لیتیوم، «یوگامدیا» در حوزه مولتی مدیاهای خودرو و «یوگاپیکسل» در حوزه اکسسوریهای تجهیزات دیجیتال توسعه یافته است و امروزه پایبندی به استراتژی برندینگ یوگا، کسب سهم بازار و تشکیل بیزنسلاینهای مختلف با محوریت یوگا راهبرد اساسی شرکت فناپتک میباشد.
بزاززاده ورود «فناپتک» به حوزه تامین و تولید پکهای باتری لیتیوم را اتفاق مهم دیگر این مجموعه طی سال اخیر دانست و گفت: پیشتر در کارخانه دامغان باتریهای سیلداسید تولید و بهفروش میرسید اما در کنار آن، تولید باتری لیتیوم نیز آغاز شد که علاوه بر کاربرد آن بهعنوان یکی از نیازمندیهای محصولات تولیدی شرکت، به عنوان یک محصول مستقل، دارای برنامههای مدونی جهت توسعه فروش میباشد.
وی افزود: «فناپتک» در یک سال اخیر به حوزه الکترونیک خودرو با موضوع تولید مالتی مدیا نیز وارد شده است که به همین منظور چشمانداز شرکت فناپتک، حضور در عرصه خودروهای برقی و ایجاد توانمندی سختافزاری لازم جهت تولید داخلی این نوع خودروها میباشد.
معاون فروش «فناپتک» خاطرنشان کرد: با توجه به شاخص مندرج بر پروانه بهرهبرداری، ظرفیت تولید سالانه «فناپتک» حدود 300 هزار دستگاه کارتخوان،350 هزار دستگاه مودم و 5 هزار دستگاه پایانه غیرنقدی یا کشلس است. درحال حاضر شرکت فناپتک با ایجاد ظرفیت تولید حدود یک میلیون انواع دستگاههای الکترونیک شامل مودم، کارتخوان، مالتی مدیا و … در سال، آماده پاسخگویی به بخش قابل توجهی به نیاز داخلی این تجهیزات میباشد.
تامین و افزایش نرخ ارز مهمترین چالش تولید است
بزاززاده در بخش دیگری از گفتگوی خود با عصربانک به چالشهای تولید اشاره کرد و گفت: مهمترین چالش در «فناپتک» نیز همانند همه تولیدکنندگان، تامین ارز است چراکه با توجه به تغییر سیاستهای بانک مرکزی در تخصیص ارز، تعهدات تولیدکنندگان دستخوش تغییر و تاخیر شده است.
وی افزود: متاسفانه تخصیص ارز در سال جاری، بیش از چهار ماه زمانبر میشد که با توجه به افزایش نرخ ارز در این بازه زمانی و عدمثبات تامین ارز، مشکلات متعددی برای کسبوکارها ایجاد گردید.
معاون فروش «فناپتک»، افزایش مداوم قیمت ارز را چالش دیگر تولید در ایران دانست و اظهار داشت: افزایش قیمت ارز مشکلات عدیدهای برای تامین نقدینگی ایجاد میکند که مستلزم افزایش چشمگیر نقدینگی تولیدکنندگان است. تنها گزینه در دسترس، اخذ تسهیلات بانکی بیشتر است که موجب افزایش بدهی های جاری و بلند مدت تولیدکنندگان و خروج نسبتهای اهرمی آنها از حالت تعادل میباشد.
وی خاطرنشان کرد: تغییر قوانین حاکمیتی و بخشنامههای گمرکی نیز چالش جدی است که به حوزه ICT ضربه وارد میکند چراکه همه این تجهیزات وابستگی خارجی دارند، به همین دلیل کوچکترین تغییر در ضوابط تنظیمگیری دولتی، موجب ایجاد بحران در فرآیند تامین و تولید تجهیزات حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات میگردد.
تمرکز بر تولید مودم برنامه جدی در سال آتی است
بزاززاده با اشاره به اینکه «فناپتک» راهکارهای متعددی در جهت توانمندسازی خود و مشتریان در پیش گرفته، گفت: افزایش قیمت تجهیزات، توان خرید بسیاری از مشتریان سازمانی را تضعیف نموده است که شرکت فناپتک در راستای کمک به رفع این موضوع، خود را متعهد به ارائه مدلهای مختلف فروش محصول با تاکید بر تامین مالی، سرویسهای ارزش افزوده و ساختار فروش نموده است.
معاون فروش «فناپتک» اظهار داشت: در رویداد «اینوپوز» سال گذشته، تمرکز بر شناسایی اشخاص حقیقی و حقوقی بود که میتوانستند سرویسهای نرمافزاری ارزش افزوده را بر دستگاههای پوز اندرویدی توسعه دهند و از این طریق کارهایی که بهطور دستی انجام میشد، در قالب نرمافزار و بر روی دیوایسها انجام شود.
بزاززاده توسعه سرویسهای ارزش افزوده را به عنوان ماموریت ثانویه شرکت فناپتک به منظور بازار محصولات خود دانست و گفت: از آنجا که این شرکت مسئول طراحی و تولید سختافزار است، میتواند از شرکتهای استارتآپ حمایت کند و نقطه اتصال آنها به سرمایهگذار باشد.
بزاززاده با تاکید بر فروش B2C گفت: امروزه خریداران بزرگ توان مالی گذشته را ندارند و از همینرو فروش خرد در حوزههای پرداخت، مودم و سایر محصولات مدنظر قرار گرفته تا از توان بازار خُرد برای توسعه بازار استفاده شود که خوشبختانه مورداستقبال مشتریان نیز قرار گرفته است.
وی افزود: در حالحاضر در حوزه فروش مودم، باتری و تجهیزات بانکی شبکه کارگزاری ایجاد شده که بهعنوان واسط با شبکه خرد همکاری دارد و در حوزه مودم نیز عقد قرارداد با یکی از نمایندگان شرکت انجام شده که توزیع در شهرهای مختلف را پوشش میدهد.
بزاززاده به اهمیت افزایش قدرت نقدینگی شرکت فناپتک جهت اجرای برنامههای آتی خود تاکید کرد و گفت: توانمندی مشتری از طریق تنوعبخشی به مدلهای فروش و تسهیلگری در شرایط پرداخت و همچنین هدایت بخشی از فروش B2B به سمت بازار از جمله برنامههای آتی در راستای مقابله با چالشهای بالادستی است.
معاون فروش «فناپتک» خاطرنشان کرد: از دیگر دغدغههای شرکت فناپتک ایجاد تنوع بیشتر در زمینه کارتخوانهای بانکی است چراکه در حالحاضر انتظارات و ذائقه مشتریان تغییر کرده است. همچنین تولید مودمهای فیبر نوری ONT در دستور کار است که برای عرضه گسترده درحال هماهنگی با مشتریان عمده این محصولات میباشیم.
معاون بازاریابی و فروش فناپتک خاطر نشان کرد: از دیگر برنامههای اصولی شرکت فناپتک ایجاد تنوع بیشتر در گروه محصول کارتخوان و گروه محصول مودم جهت پاسخگویی به انتظارات و ذائقه مشتریان و با رویکرد ارائه ویژگیهای عملکردی جدید و کاهش بهای تمام شده محصولات است.