سه روند حوزه امنیت بانکداری دیجیتال

سال گذشته میلادی 60 درصد جمعیت آمریکا از خدمات بانکداری دیجیتال استفاده کردند و این میزان یعنی بیش از 160 میلیون آمریکایی حداقل یک بار در ماه از طریق کانال‌های دیجیتال به بانک، کارت اعتباری یا حساب‌های خود دسترسی پیدا کردند.

عصر بانک؛ شانکار سایبابو،پیمنت ژورنال: درصد رو به افزایشی از مشتری‌ها مدیریت مالی حساب‌های خود را به شکل آنلاین یا از طریق یک ابزار موبایل انجام می‌دهند. این بدان معناست که نهادهای مالی که مایل هستند پیشرو باشند و مشتری‌های خود را حفظ کنند باید امنیت مشتری‌ها را در بالاترین استانداردها تضمین کنند اما این بدان معنا نیست که آنها می‌توانند دیگر موضوعات را نادیده بگیرند. برای مثال مشتری انتظار دارد هنگام استفاده از خدمات بانک یا موسسه مالی مورد نظر خود، هم بالاترین سطح امنیت را داشته باشد و هم خدمات به‌طور مناسب، سریع و با هزینه‌ای منطقی ارائه شود.

 

اما بدون تردید امنیت اهمیت بسیار بالاتری دارد. در تازه‌ترین نظرسنجی‌ها مشخص شد 64 درصد از مشتری‌ها که از بانکداری موبایل استفاده نمی‌کنند می‌گویند علت این امر نگرانی درباره مسائل امنیتی است. نه تنها در آمریکا، بلکه در دیگر کشورهای جهان تمامی مشتری‌ها و استفاده‌کنندگان از خدمات بانکی دچار نگرانی هستند و تحقیقات نشان می‌دهد موسساتی که می‌توانند اطمینان بیشتری در حوزه‌های امنیتی به مشتری‌ها بدهند، وفاداری بیشتری از سوی آنها مشاهده خواهند کرد. نهادهای فعال در حوزه عملیات بانکی موبایل و آنلاین همواره در پی ارتقای روش‌های امنیتی هستند تا مشتری هنگام استفاده از خدمات بانکداری آنلاین و دیجیتال احساس امنیت بالاتری داشته باشد. موضوع امنیت آن قدر مهم است که هر سال در چند نوبت مدیران بانک‌ها و موسسات مالی بزرگ و کوچک برای بحث و تبادل نظر در این حوزه گرد هم می‌آیند و نیز یکی از بخش‌های مهم در شرکت‌های فناوری همواره به موضوع امنیت اختصاص داده شده است. در ادامه به سه روند حوزه امنیت بانکداری دیجیتال اشاره می‌کنیم.

 

نخستین روند حذف کارت یا رمز عبور هنگام استفاده از عابر بانک هاست. برخی بانک‌های بزرگ از جمله مریل لینچ و ولز فارگو از پیش تلاش کرده‌اند تجربه مشتری را هنگام استفاده از عابر بانک ارتقا دهند و یک روش موثر، حذف کارت بانکی است. آنها اپلیکیشن‌هایی طراحی کرده‌اند که به کارت مشتری نیاز ندارد در نتیجه استفاده از عابربانک سریع تر و امن تر خواهد بود. با این حال این خدمات مستلزم استفاده از یک روش پایه‌ای امنیت یعنی استفاده از رمز عبور یا رمز یکبار مصرف است اما در ذهن نگه داشتن این رمزها دشوار است در نتیجه مشتری‌ها تشویق می‌شوند آنها را در جایی ثبت کنند یا از یک رمز برای حساب‌های مختلف خود استفاده کنند و در این صورت امنیت تراکنش‌ها کاهش پیدا می‌کند. این روش در آینده کنار گذاشته خواهد شد به ویژه به این دلیل که موسسه مالی استانداردها و فناوری اعلام کرده رمز یکبار مصرف که از طریق پیامک ارائه می‌شود امنیت ندارد. انتظار می‌رود در آینده‌ای نه چندان دور از ابزارهای پیشرفته تر نظیر تشخیص هویت بیومتریک برای کار با خودپردازها استفاده شود. در این حالت سطح امنیت تراکنش‌ها بدون استفاده از کارت، رمز عبور یا رمز یکبار مصرف بسیار بالا خواهد رفت. اثر انگشت، صدا، اسکن صورت یا شبکیه چشم، روش‌های بیومتریک برای تشخیص هویت مشتری هستند و از پیش در برخی ابزارها مورد استفاده قرار گرفته‌اند. این روش در حال حاضر جزو امن ترین روش‌های انجام عملیات‌های بانکی است و مشتری‌ها حاضر هستند از آن استفاده کنند حتی اگر وارد کردن رمز عبور آسان تر باشد. همان‌طور که بیان شد امنیت در اولویت نخست قرار دارد.

 

دومین روند ارتقای امنیت، آسان‌سازی سیستم‌های تشخیص هویت بیومتریک است. بسیاری از سازمان‌ها این سیستم‌ها را در پلت فرم امنیتی خود گنجانده‌اند و حرکت بانک‌ها به سمت استفاده از این روش در بخش‌های مختلف، حرکت در مسیری درست است. اما باید استفاده از آنها آسان‌تر شود. پیش‌بینی می‌شود در آینده‌ای نه چندان دور استفاده‌کنندگان برای دسترسی به اپلیکیشن‌های امن نیازی به یک پروسه رسمی تشخیص هویت نخواهند داشت و در فرم‌های دیجیتال به شکل پیوسته هویت استفاده‌کننده از طریق رفتار ذاتی و اعمال او تشخیص داده می‌شود. برای مثال نوع گرفتن ابزار دیجیتال در دست از سوی استفاده‌کننده، روش تایپ کلمات یا روش بیان یک رمز عبور می‌تواند ابزار تشخیص هویت باشد. به این ترتیب استفاده از این روش نه تنها آسان تر است. بلکه دقیق تر می‌تواند هویت استفاده‌کننده را تشخیص دهد و چگونگی تشخیص دائماً در حال تکامل خواهد بود.

 

سومین روند که از پیش آغاز شده کاهش شعبه بانک‌ها و تمرکز فعالیت‌ها در پلت‌فرم‌های دیجیتال و آنلاین است. بین سال‌های 2009 تا 2016 در ایالات متحده هشت هزار شعبه فیزیکی بانک‌ تعطیل شد و این روند ادامه پیدا خواهد کرد. در واقع تنها در مواقع و حوزه‌هایی که به شعبه و ملاقات چهره به چهره نیاز است مشتری به بانک مراجعه می‌کند. دیر یا زود بانک‌ها و موسسات مالی عملیات‌های سنتی داخل شعبه نظیر پرداخت وام را از یک مکان مرکزی انجام می‌دهند و به شکل آنلاین از طریق فناوری‌های ارتباطی امن نظیر تماس ویدئویی با مشتری در ارتباط قرار خواهند گرفت. البته امنیت این نوع ارتباط‌ها به ابزارهای جدید تشخیص هویت نیاز دارد و انتظار می‌رود در سال‌های آینده همزمان با کاهش بیشتر شعبه‌های بانک‌ها و پیشرفت فناوری، ابزارها و روش‌های جدید تشخیص هویت به کار گرفته شود. چند ابزار جدید تشخیص هویت در مراحل تکمیل شدن قرار دارد تا امنیت ارتباط‌های آنلاین را تضمین کند. برای مثال در برخی موارد برای اثبات آنکه فرد همان کسی است که ادعا می‌کند از سیستم‌های تشخیص چهره استفاده می‌شود. پلت‌فرم دیجیتال از فرد مورد نظر می‌خواهد چند سلفی بگیرد. پس از آنکه پلت‌فرم هویت فرد را تایید کرد می‌توان پیوسته از سیستم تشخیص هویت بیومتریک در طول جلسه آنلاین با او استفاده کرد. بانک‌ها طی جلسه از راه دور با مشتری، با استفاده از فناوری امضای الکترونیک، به مشتری این امکان را می‌دهند اسناد الکترونیک را امضا کند. همچنین فرم‌های الکترونیک از اپلیکیشن برای کارت اعتباری یا حساب جدید وجود دارد. همزمان با آنکه بانکداری دیجیتال تلاش می‌کند به‌عنوان ارائه‌کننده متمایز خدمات بانکی در بین نهادهای مالی عمل کند این گونه راه حل‌های امنیتی دقت و سهولت مورد نظر مشتری را فراهم می‌کنند و باید به این موضوع اشاره شود که حرکت در جهت ارتقای سطح امنیت مشتری تنها یک گزینه نیست، بلکه یک ضرورت است.

 

/دنیای اقتصاد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.