روزهای مهم بورس برای حرفه‌ای ها

بورس تهران در حالی به تعطیلات 4 روزه در اواخر هفته پیش رفت که با وجود انتشار اخبار مثبت در حوزه سیاسی و بین المللی، با واکنش منفی بازیگران حقیقی و حقوقی بازار مواجه شد.

عصر بانک؛با وجود خوش بینی‌ها به دورنمای توافق هسته ای، به نظر می رسد هنوز معامله گران بازار سهام نتوانسته اند نسبت به رفع بزرگ ترین ریسک های تاثیر گذار بر این بازار با اطمینان و اعتماد بیشتری بنگرند.

 

بورس تهران همسو با مذاکرات فشرده  هسته ای در تیرماه به تدریج وزن انتظارات آتی خود از خوش بینی ها نسبت به دورنمای بازار سهام پس از رفع تحریم ها را افزایش داد، تا به این ترتیب بتواند دوباره به دوران اوج خود پس از تحمل یک دوره رکود فرسایشی سخت دست یابد.

 

اما همزمان با اعلام جمع بندی توافق هسته ای شش قدرت جهان با ایران و اعلام رضایت همه طرف های مذاکره کننده از دستیابی به این توافق به یکباره بورس تهران با واکنش منفی معامله گران اغلب حقیقی بازار در مواجهه با اخبار مثبت در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته مواجه شد.

 

اگر چه بازار سهام توانست از کانال روانی رکود 18 ماهه خود سر بیرون آورد، اما میزان چرخش نقدینگی و پایداری بازار در هفته جاری نقش تعیین کننده ای در سقوط یا صعود شاخص کل بورس برای عبور از این کانال خواهد داشت.

 

بازار سهام به مدار مثبت باز خواهد گشت

 

در همین رابطه نریمان میر رازقی کارشناس بازار سرمایه با پیش بینی برایند حرکتی بازار سهام در هفته جاری به خبرنگار فارس می گوید: مجموع خبرهای موجود و متغیرهای بنیادین بازار سهام نشان می‌دهد که اکنون هیچ نگرانی برای بورس تهران وجود نداشته و بازار به سرعت به مدار مثبت باز خواهد گشت.

 

مقصر خبرهای بد در بورس

 

محمد رضا احمد زاد اصل ، رییس هیات امناء صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد اما در گفت‌وگو با خبرنگار بورس خبرگزاری فارس با پیش بینی روند متعادل بازار سهام در روز جاری و گرایش آن به سمت مدار مثبت، معتقد است: عمده نگرانی بازار سهام ناشی از خبرهای تاثیر گذار بر صنعت بانکداری به عنوان پیشرو ترین صنعت بورسی این روزها است.

 

وی افزود: موضوع کسر سود بانکها و الزام بانک مرکزی برای افزایش ذخایر گرفته شده در پرتفوی سرمایه گذاری ها و همچنین تقسیم سود نقدی پایین تر در مجامع عادی سالیانه بانک ها به ایجاد هیجان کاذب در بازار سهام در اواخر هفه قبل منتهی شد، اما بررسی ها نشان می دهد این موج رفته رفته کاهش یافته و بازار نیز بتواند مرز روانی خود برای خروج از رکود 18 ماهه را در کوتاه مدت بشکند.

 

این مقام مسئول با بیان اینکه انتشار خبرهای منفی حوزه بانکی و پولی و برخورد با موسسات اعتباری غیر مجاز در هفته گذشته نیز در ایجاد هیجان منفی بازار سهام بی تاثیر نبود ، عنوان کرد: اگر چه برخورد با نهاد های پولی غیر مجاز خبری مثبت برای حوزه پولی و بانکی کشور به حساب می آید، اما در نهایت این موضوع باعث نگرانی سهامداران اغلب حقیقی بازار در هفته گذشته شد .

 

احمد زاد اصل، روشن شدن برخی ابهامات کلان تاثیر گذاربر بازار سهام را نیز از دیگر انتظارهای معامله گران برای حضور پررنگ تر در بازار عنوان کرد و افزود: در حوزه صنایع معدنی هنوز موضوع نرخ بهره مالکانه و کاهش 3 درصدی نرخ گندله نسبت به نرخ فروش شمش فولاد خوزستان نتوانسته انتظارات سهامداران در گروه معدنی را محقق سازد. در گروه پتروشیمی ها نیز هنوز بحث کاهش نرخ خوراک 13 سنتی مجتمع های پتروشیمی با ابهام مواجه بوده و به نظر می رسد، نرخ خوراک کاهش نیابد.

 

به گفته وی بخش اعظمی از بازار سهام در بلاتکلیفی به سر می برد و در انتظار دیدگاههای روشن دولت و متولیان اقتصادی کشور در مواجهه با ریسک های بنیادین بازار سهام است.

 

بازار سهام در انتظار و ابهام

 

محمد جواد سلیمی ، مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری سامان مجد نیز در گفت‌وگو با فارس با بیان اینکه بازار در انتظار مشخص شدن ابعاد توافق هسته ای است، عنوان کرد: نگرانی سهامداران از قطعنامه شورای امنیت در مورد جمع بندی توافق هسته ای ایران با شش قدرت جهانی در روز جاری و در عین حال شناسایی سود کوتاه مدت از سوی برخی معامله گران کمتر ریسک پذیر بازار سهام در روزهای قبل باعث شده تا بازار در شرایط انتظار و ابهام به سر برد.

 

به گفته وی تا زمانی که برای معامله گران بازار سهام تکلیف ابعاد توافق هسته ای مشخص نشود، مسیر خود را مشخص نخواهد کرد. در عین حال بسیاری از معامله گران در روزهای قبل از توافق هسته ای توانسته اند سود 25 درصدی را از نوسانی شدن قیمت سهام شناسایی کنند که بهانه ای برای تحقق فروش سهام در سبد دارایی های سرمایه گذاران کمتر ریسک پذیر بازار سهام شده است.

 

سلیمی با بیان اینکه نگرانی های بازار سهام برای 3 تا 4 روز آینده نیز ادامه خواهد داشت، معتقد است: پس از رفع این ابهام ها به نظر می رسد بورس مسیر مثبت تری در پیش روی خود خواهد داشت.

 

هیچ دلیلی برای افت بازار سهام وجود ندارد

 

حمید رضا مهر آور مدیر عامل شرکت کارگزاری بانک سامان اما در گفت‌وگو با فارس با بیان اینکه هیچ دلیل قوی برای افت قیمت سهام وجود ندارد، معتقد است: با توجه به برآیند مثبت خبرهای پیرامونی بازار سهام می بایست روند صعودی بازار ادامه یابد .در حال حاضر قیمت سهام اغلب شرکت های بزرگ در بورس کمتر از ارزش ذاتی آن معامله می شود و سهامداران باید مراقب از دست دادن دارایی های خود به قیمت های نازل در بازار سهام باشند.

 

حرفه ای ها این هفته خبرهای مثبت را ارزیابی می کنند

 

جواد عشقی نژاد ، مدیرعامل سرمایه گذاری دنیای ایرانیان اما دیدگاه متفاوت تری را در گفت‌وگو با خبرنگار ما در میان می گذارد.

 

وی با اشاره به واکنش منفی بازار سهام به اخبار مثیت پیرامونی خود ، عنوان کرد: اگر به واکنش بازار سهام  به رخدادهای هفته گذشته خوشبین باشیم، باید گفت هفته جاری بازار سهام روزهای ارزیابی معامله گران حرفه ای بازار از از اخبار مثبت در بلند مدت و میان مدت خواهد بود که به تبع آن اصلاح پرتفولیوی (سبد دارایی ها) صورت خواهد گرفت.

 

وی با بیان اینکه این دیدگاه صرفاً مطابق با رفتار کارشناسی معامله گران حرفه ای بازار سهام خواهد بود ، گفت: به دنبال این رفتار برخی سهم ها در روزهای آتی با تغییر قیمت مواجه خواهند بود و برخی نیز با افزایش که این موضوع  به معنای افت بازار سهام نخواهد بود و بازار سهام می تواند از کانال رکودی 18 ماهه اخیر خود خارج شود. بنابر این روند روزهای آینده بازار سهام به شدت به میزان جمع بندی معامله گران از اخبار مثبت پیرامونی بازار بستگی خواهد داشت.

 

 

/فارس

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.