چه طور خرید اینترنتی ایمنی داشته باشم؟!

دنیای امروز ما در همه زمینه های روزمره با دنیای قبل تفاوت زیادی دارد. اگر یک روز ابن سینایی بود که با گرفتن نبض بیمار و نام بردن از شهرهای اطراف پی به سوختگی ِ دلِ بیمارش می برد، امروز کافی است علائم بیماری را برای پزشک توضیح بدهید تا دردتان را برایتان ساده کند. اگر یک روز برای رساندن یک نامه محرمانه به دست رئیس فلان قبیله، چاپارِ تازه نفس لازم داشتیم، حالا چند خط تایپ و رمز گذاری نامه و یک کلیک ساده روی کلمه «send» همه این کارها را می کند.

عصر بانک؛از رقابت های استارت آپی، اصل قصه اینجاست که دنیا مدام در حال پیشرفت است و این تکامل هر روزه، ابزارهای تازه تر می خواهد. در کنار همه تغییرات یک اصل همیشگی هم هست: انسان ذاتا به راحتی و ساده سازی علاقه مند است. بنابراین در تمام لحظات عمر به دنبال آن چیزی است که می تواند زندگی در جهان را برایش آسوده کند؛ و اگر قبول داشته باشیم که اینترنت یکی از مهم ترین ابزارهای انسان برای رسیدن به آسایش بوده، خرید و فروش اینترنتی هم یک جور راحتی مضاعف است.

 

خرید اینترنتی در ایران اما کار نسبتا جدیدی محسوب می شود و آدم به طور کلی این طوری است که در زمینه همه کارهای جدید مقاومت می کند. اگرچه این روزها در میان نسل جوان(به خاطر ذات تجربه جو) خرید اینترنتی روال بهتری پیدا کرده است، اما در میان همین افراد هم هستند کسانی که از تجربیات مجازی فرار می کنند. «من هزارتا دلیل دارم برای خرید اینترنتی… دستم می ره که سفارش بدم ولی می دونی چیه؟! همیشه تو این جور موقعیت ها فکر می کنم اصلا من چه قدر می تونم به یه سایت اعتماد کنم؟! اگر چیزی که دارم سفارش می دم اونی نباشه که توی عکس دیدم چی؟! اصلا اگر پول رو بریزم به حسابشون و چیزی که سفارش دادم رو نفرستن چی کار می تونم بکنم؟!». اینها را شهرزادِ 24 ساله می گوید که در کافی شاپ کنار من نشسته است. ساعت ها با هم حرف می زنیم. فکر می کنم این اندازه علاقه به تجربه چرا با سدی محکم از این همه سوال رو به رو شده است؟! انگار ریشه همه چیز به اطلاع رسانی کم ربط داشته باشد. برای شهرزاد از مجوزها می گویم. از راه هایی که می شود اعتماد کرد و در آخر وقتی داریم از هم خداحافظی می کنیم، وقتی که آن حالت دست به سینه اولیه اش، به دست های رها روی میز تبدیل شده، می گوید: «یه عالمه سوالم جواب پیدا کرد…».

 

چه طور خرید اینترنتی ایمنی داشته باشم؟!

 

امروز قصد داریم نظام ذهنی شما را که پایه اش بر اعتماد نکردن است به طور کلی تغییر دهیم! می پرسید: «مگر ممکن است؟!» پاسخ ساده است: «همیشه راهی هست.» راستش را بخواهید در یک خرید اینترنتی رضایت خاطر یکی از مهم ترین عوامل است. یعنی اگر شما اولین تجربه خرید اینترنتی تان خوب نباشد، احتمالا سخت تر از دیگران می توانید به دیگر وبسایت ها اعتماد کنید. نظرسنجی های مختلف و تحقیقات نشان می دهند که یکی از دلایل اصلی خرید اینترنتی، رضایت خاطر افراد است. فکرش را بکنید، وقتی می شود در وقت صرفه جویی کرد، به راحتی انتخاب کرد یا مشکلات مربوط به حمل و جست و جوی کالا و خدمات را نداشت، خرید چه قدر لذت بخش تر می شود. سارا که به تازگی به دانشگاه رفته می گوید: «من دوست دارم همیشه خیلی مرتب و منظم باشم. دانشگاه می رم، سرکار هم می رم و واقعیت اینه که زمان کمی دارم برای پرسه زدن توی پاساژ و خرید کردن… خرید اینترنتی برای من یه نعمت بزرگ محسوب می شه… فقط باید زمان رسیدن وسایل رو با مامانم هماهنگ کنم…» آن وقت خنده اش را پهن می کند در صورتش؛ می پرسم: «تا حالا خدمات هم سفارش دادی؟!» دستش را به نشانه کثرت حرکت می دهد و می گوید: «اوووووووه تا دلت بخواد… مامانم اول ها خیلی راضی نبود ولی وقتی تجربه ش کرد، خیالش راحت شد و الان خودش کلی مشتری شده. البته کلی براش از مجوزها توضیح دادم.»

 

چه طور خرید اینترنتی کنیم؟!

 

خیلی کار سختی پیش روی شما نیست. قرار نیست شاخ غول بشکنید یا از هفت خوان رستم رد شوید. پله به پله برایتان تعریف می کنیم که چه طور می شود به فروشگاه های اینترنتی اعتماد کرد. یکی از مهم ترین مزایای استفاده از فروشگاه های اینترنتی، از بین رفتن فاصله هاست. مثلا فاصله شما با اولین آرایشگر در آرایشگاه اینترنتی کلون یا اولین تعمیرکار تلویزیون چند کلیک ساده است. این فاصله کم، پرداخت را هم برای شما راحت می کند. در دنیای امروز که کمتر پیش می آید ما پول نقد در کیفمان پیدا کنیم، با وصل شدن به درگاه های امن می توانید هزینه ها را هم مدیریت کنید.

 

قبل از هر چیز وقتی وارد یک فروشگاه آنلاین می شوید در قسمت پایین صفحه (فوتر) دنبال مجوزها بگردید. همه فروشگاه های مجاز باید از یک ارگان وابسته به حوزه کاری شان (مثل نشان ملی ثبت برای رسانه های دیجیتال، مجوز کسب و کارهای مجازی از اتحادیه کشوری و … )مجوز فعالیت داشته باشند. نکته بعدی که باید به آن توجه کنید، نماد اعتماد الکترونیکی یا همان اینماد است. اینماد مجوزی است که کلیه پرداخت های شما را ایمن و قابل بررسی می کند.

 

اگر دوست دارید از مجوزهایی که فروشگاه های اینترنتی دارند بیشتر سر دربیاورید یک سرچ ساده در گوگل نجاتتان می دهد؛ اما این را بدانید که برای خیال جمعی از این نمادها باید روی آنها کلیک کنید و از شباهت اطلاعاتشان با وبسایتی که در آن هستید، مطمئن شوید. (این یعنی کانال های تلگرامی یا اینستاگرامی راه خیلی مطمئنی برای امنیت پرداخت نیستند، گرچه اعتماد متقابل در دنیای تعاملی حرف اول را می زند.). بعد از اینها به نکات زیر توجه کنید:

 

وبسایت ها و فروشگاه های اینترنتی مجاز که برای فعالیتشان ارزش قائل هستند و مشتری مداری برایشان یک کار همیشگی است، حتما یک بخش پشتیبانی دارند که شما می توانید برای مشاوره و پیگیری با آنها ارتباط برقرار کنید. برای مثال در همین وبسایت کلون شما برای دریافت مشاوره قبل از سفارش و پیگیری های لازم همیشه می توانید با شماره تلفن های ارائه شده تماس بگیرید.

وبسایت های فروش کالا، برای کالای ارائه شده شان امکان ضمانت و مرجوعی قرار داده اند. شاید فکر کنید در فروشگاه های خدماتی ضمانتی وجود ندارد، درحالی که بسیاری از وبسایت های خدماتی راه های ضمانت خدماتشان را برای شما توضیح داده اند. اگر هم راهی پیدا نکردید، حتما با شماره های مشاوره تماس بگیرید و راهنمایی بخواهید.

بیشتر بخوانید! همه وبسایت ها درباره نوع خدمات یا کاهایشان برای شما توضیحات کافی و کاملی می نویسند. مشکل فقط آنجاست که شما به عکس ها توجه بیشتری می کنید. مطمئن باشید خواندن مطالب مود در یک وبسایت شما را نسبت به حقوقتان به عنوان مشتری آگاه می کند.

قیمت ها را بررسی کنید. یادتان باشد هیچ ارزانی هم بی دلیل نیست. اگر میان قیمت های یک وبسایت با فروشگاه دیگری تفاوت فاحشی دیدید، حتما در آن زمینه خاص تحقیق کنید یا باز هم برای مشاوره با شماره تلفن های پشتیبانی تماس بگیرید. اگر مشتری یک فروشگاه خاص هستید، می توانید با عضویت در خبرنامه ها یا باشگاه مشتریان از تخفیف ها هم با خبر شوید.

نظرات مصرف کننده ها را دنبال کنید. مشتری های اینترنتی معمولا درباره کالا یا خدماتی که دریافت کرده اند، نظر می دهند. بنابراین بررسی نظریات آنها می تواند در انتخاب و اطمینان به شما کمک کند. 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.