بالا بودن بهره بانکی سدی در برابر صادرات

عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران بالا بودن بهره بانکی را از موانع توسعه صادرات عنوان کرد.

عصر بانک؛حمیدرضا صالحی عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به لزوم توسعه زیرساخت‌های مناسب صادرات گفت: یکی از موانع بخش صادرات این است که نهاد مرتبط با این موضوع در دولت به طور مستقیم وجود ندارد.

 

وی افزود: همچنین باید سرمایه مورد نیاز بانک توسعه صادرات برای حمایت از صادرکنندگان تأمین شود و نهاد تأثیرگذار دیگر در امر صادرات صندوق ضمانت است.

 

وی افزود: در همه دنیا صندوق‌های ضمانت پروژه‌های صادرکنندگان را بیمه می‌کنند اما در ایران سرمایه صندوق ضمانت نزدیک به 150 میلیون دلار است که این رقم برای حضور ایران در پروژه‌های میلیاردی بسیار کم است.

 

صالحی تصریح کرد: باید صندوق ضمانت بتواند از صادرکنندگان حمایت لازم را انجام دهد به عنوان مثال برای صادرات و سرمایه‌گذاری در کشوری مانند عراق نیاز به حمایت جدی از طرف این صندوق احساس می‌شود.

 

وی در ادامه صحبت‌های خود با انتقاد از متمرکز نبودن نهادهای مرتبط با صادرات گفت: به عنوان مثال بانک توسعه صادرات زیر نظر وزارت اقتصاد مشغول به کار است و سازمان توسعه تجارت به عنوان متولی بخش تجارت کشور زیر نظر وزارت صنعت در حال کار است که همین امر موجب کند شدن توسعه صادرات می‌شود.

 

وی با اشاره به نقش صادرات در اقتصاد کشور گفت: برای اینکه صادرات پیشران عبور از رکود باشد و درآمد ارزی کشور افزایش بیابد باید یک نهاد معاونت رئیس جمهور در امر صادرات غیرنفتی ایجاد شود تا مشکلات مربوط به این بخش حل شود.

 

عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی نرخ ارز را یکی دیگر از موانع پیش روی توسعه صادرات عنوان کرد و گفت: اگر نرخ ارز به سمت واقعی شدن حرکت نکند شاهد توسعه صادرات نخواهیم بود چرا که یکی از زیرساخت های اصل ی واقعی بودن نرخ ارز است.

 

به گفته عضو کمیسیون تشکیل تجارت اتاق تهران با واقعی شدن نرخ ارز تولیدات داخلی رقابتی شده و موتور تولید به عنوان پیشران عبور از رکود روشن می شود وشاهد افزایش اشتغال و کنترل تورم خواهیم بود.

 

وی ادامه داد: متأسفانه در سال‌های گذشته برخی مسائل موجب شد تا بخش خصوصی نحیف شود و در شرایط کنونی باید از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های لازم جهت توانمند کردن این بخش استفاده شود.

 

وی تصریح کرد: در شرایط کنونی باید در کنار روابط دیپلماتیک سیاسی بتوانیم روابط اقتصادی خود را افزایش دهیم و انتظار ما از دولت این است که در ارتباط خود با سایر کشورها و دولت‌ها مسائل و مشکلات صادرکنندگان را حل کند.

 

صالحی با اشاره به رقم صادرات خدمات فنی و مهندسی از ایران گفت: از سال 74 تاکنون نزدیک به 20 میلیارد دلار خدمات فنی و مهندسی از ایران صادر شده است اما نکته قابل توجه این است که از این رقم تنها 900 میلیون دلار جنس از ایران خارج شده و بقیه آن مربوط به سایر کشورها بوده و در شرایط کنونی هر جا با اجناس ایرانی مانند کابل وارد بازارهای صادراتی شویم نمی‌توانیم به اهداف مورد نظر دست پیدا کنیم چرا که هزینه‌های تولید در کشور ما بسیار بالا است.

 

وی پرداخت جوایز صادراتی را مثبت ارزیابی کرد و گفت: پیشنهاد ما این است که کالایی که ارزش افزوده بیشتری تولید می‌کند جایزه صادراتی بیشتری را دریافت کند.

 

وی در ادامه صحبت‌های خود بهره بانکی را از دیگر موانع توسعه صادرات عنوان کرد و گفت: اگر بهره بانکی کاهش بیابد هزینه‌های تولید به تبع آن کاهش یافته و قدرت رقابت افزایش می‌یابد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.