نرخ سود بانکی با شرایط اقتصادی تناسب ندارد

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه نرخ سود بانکی فعلی به هیچ وجه با شرایط اقتصادی کشور تناسب ندارد، اظهار کرد: دولت در تلاش است با حفظ برنامه‌های مقابله با تورم نسبت به افزایش حمایت از تولید نیز گام بردارد.

عصر بانک؛ علی طیب‌نیا امروز – شنبه – در حاشیه همایش بین‌المللی معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حمل و نقل، مسکن و شهرسازی با اشاره به بهبود اوضاع اقتصاد کشور در تعامل با دیگر کشورها پس از توافق هسته‌ای اظهار کرد: با توجه به اینکه در آستانه لغو قریب‌الوقوع تحریم‌ها قرار داریم دولت برنامه‌هایی را برای استفاده بهینه از این شرایط تدوین کرده و قطعا بالا رفتن واردات و افزایش مصرف‌گرایی در این دوره به وجود نخواهد آمد.

 

وی با اشاره به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در دو سال اخیر برای مقابله مناسب با تکانه‌های اقتصادی، عنوان کرد: در دو سال قبل تحت تاثیر فشار تحریم‌ها و رکود تورمی قرار داشتیم که با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته از سوی دولت این فشار کاهش یافت و البته تورم نیز کنترل شد. در نیمه دوم سال گذشته نیز با تکانه‌ای جدید یعنی کاهش قیمت نفت مواجه شدیم که نسبت به این موضوع نیز برنامه‌ریزی‌های مختلفی صورت گرفت.

 

وزیر امور اقتصاد و دارایی ادامه داد: در این شرایط ما تلاش داریم از یک سو منابع غیرنفتی دولت را بالا ببریم و از سوی دیگر از فضای اقتصادی به وجود آمده پس از تحریم نهایت استفاده را داشته باشیم.

 

طیب‌نیا با بیان اینکه حمایت از تولید یکی از اصلی‌ترین اهداف دولت به حساب می‌آید، تاکید کرد:‌ طرح‌هایی مانند توسعه برنامه‌های عمرانی و یا پرداخت یارانه به تولیدات صادراتی بخشی از این مسائل را شامل می‌شود.

 

وی اضافه کرد: ‌از سوی دیگر دولت تلاش دارد منابع قابل وام‌دهی بانک‌ها را افزایش دهد و نرخ تسهیلات را نیز پایین بیاورد زیرا در حال حاضر نرخ سود لحاظ شده هیچ ارتباطی با واقعیت‌های اقتصادی کشور ندارد و باید نسبت به آن تصمیم‌گیری‌هایی صورت گیرد.

وزیر امور اقتصاد و دارایی خاطرنشان کرد: در این بین بنا شده بانک مرکزی نقش بین‌بانکی خود را افزایش دهد و با برقراری یک ثبات در بازار بورس امکان حمایت از تولید فراهم بیاید. بحث تغییر در نرخ سود در دستور کار شورای پول و اعتبار است و در آینده تصمیم نهایی در رابطه با آن اعلام خواهد شد.

 

تصمیم جدی دولت برای دستیابی به رشد اقتصادی 8 درصد

 

وزیر اقتصاد همچنین طی سخنرانی در همایش بین‌المللی معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حمل و نقل، مسکن و شهرسازی گفت: تصمیم جدی گرفته ایم تا راهکارها و سیاستهای لازم برای دستیابی به رشد اقتصادی هشت درصد را در برنامه ششم توسعه پیش بینی کنیم.

 

علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی اظهار کرد: وجود محیط کسب و کار مناسب هزینه های مبادله ای را به حداقل می رساند و زمینه را برای توسعه سرمایه گذاری بخش خصوصی فراهم می کند، وجود امنیت و وجود مقررات حامی سرمایه گذاری است.

 

وی افزود: نرخ رشد اقتصادی که در سال 1391 به منفی 5.8 رسیده بود خوشبختانه در سال گذشته به رشد مثبت سه درصد رسید. یکی از شاخص های مثبت سرمایه گذاری نرخ رشد سرمایه گذاری است. این شاخص از منفی 23.8 در سال 1391 به رشد مثبت 3.5 در سال جاری رسید.

 

وزیر اقتصاد تاکید کرد: وضعیت اشتغال هم حاکی از بهبود وضعیت در اقتصاد ایران است و تعداد شاغلان در سال جاری در کشاورزی، صنعت و خدمات افزایش قابل توجهی را نشان می دهد.

 

به گفته طیب نیا، نرخ تورم را به صورت اصولی کاهش دادیم. در 12 ماهه منتهی به شهریور امسال بر اساس آمار مرکز آمار نرخ تورم به 13.6 درصد رسید. نرخ تورم تیرماه منفی چهار درصد و در شهریور به منفی0.6 درصد رسید.

 

وی تصریح کرد: خوشبختانه شاخص بهای تولیدکننده که به عنوان یک پیش نشانگر نرخ تورم آتی را نشان می دهد به زیر 10 درصد رسید. معنای این شاخص این است که ما در آینده نزدیک از ناحیه هزینه های تولید، فشاری برای تورم نخواهیم داشت.

 

وزیر اقتصاد با بیان این که در حال حاضر سیاست های پولی، مالی و تجاری دولت کاملا معطوف به مقابله با رکود اقتصادی و دسترسی به رونق و رشد اقتصادی بالاتر قرار داده است، گفت: اگرچه ما مصممیم سیاست ضدتورمی خود را ادامه دهیم اما اولویت دولت دستیابی به رونق اقتصادی ضمن کنترل و انتظارات تورمی است.

 

طیب نیا خاطرنشان کرد: در سال گذشته وضعیت محیط کسب و کار در اقتصاد ایران 22 رتبه بهبود پیدا کرد و با توجه به اقدامات یک سال گذشته ان‌شاءالله در آینده نزدیک که نتیجه گزارش کسب و کار بانک جهانی منتشر می شود آثار این اقدامات مفید را در بهبود معنی دارد شاخص بهبود کسب و کارایران شاهد خواهید بود.

 

وی، ثبات اقتصاد کلان، بهبود محیط کسب و کار و سایر عوامل در ایران را مهیا دانست و گفت: ما همه تشویق های لازم را برای سرمایه گذاری خارجی و داخلی فراهم می کند و از نظر امنیت هم موقعیت ایران در تمام خاورمیانه و شمال آفریقا بی نظیر است.

 

وزیر اقتصاد تصریح کرد: در حال نهایی کردن برنامه ششم توسعه هستیم. در برنامه ششم مهمترین هدف کشور دستیابی به رشد اقتصادی مستمر و پایدار است. رشدی که مبتنی بر افزایش کارآییی و بهره وری باشد. رشدی که از سرمایه گذاری بخش خصوصی داخلی و خارجی حاصل شود که موجب ارتقای موقعیت ایران در عرصه بین المللی فراهم کند و رفاه و بهزیستی را برای عامه مردم ایران فراهم کند.

 

طیب نیا با بیان اینکه ارتقای نظام تامین مالی با نقش ویژه سرمایه گذاران خارجی و توسعه حمل و نقل و تبدیل ایران به هاب تجاری و سرمایه گذاری منطقه از اولویتهای ما است، گفت: در این زمینه دولت روشهای مختلف جذب سرمایه گذاری را در لایحه برنامه ششم توسعه کشور لحاظ می کند.

 

وزیر امور اقتصادی و دارایی در بخش دیگری از صحبتهای خود اظهار کرد: اقتصاد ایران در تجربه تحولات شگرفی است. اقتصاد ایران توان عبور از مشکلات و سختی ها را دارد و با مجموعه اقدامات و سیاستهایی که دولت تدبیر و امید ظرف دو سال گذشته از خود نشان داد خوشبختانه مشکلات اقتصادی تحت کنترل درآمد و امروز در پرتو آرامشی حاضر حضور روزافزون و بی سابقه ای از هیات اهای اقتصادی و سیاسی از کشورهای مختلف جهان در ایران هستیم.

 

وی ادامه داد: تحریم های بی سابقه ای که به ایران تحمیل شده بود و می توانست هر اقتصادی را بشکند مدیریت شد و آثار سوء آن به حداقل رسید. اقتصاد ایران توانست رکود ناشی از تحریمهای تحمیلی را به خوبی مدیریت کند.

 

وزیر اقتصاد با بیان اینکه اقتصاد و سیاست به خوبی و به صورتی هماهنگ پیشرفتها و موفقیتهای کشور را رقم زدند، گفت: در بعد سیاسی حقانیت ایران به جهان اثبات شد و در بعد اقتصادی موانع و مشکلات به ظاهر لاینحل مدیریت شد.

 

وزیر اقتصاد ادامه داد: ایران در مسیر ارتباطی شرق و غرب و شمال و جنوب قرار گرفته و همین وضعیت بی نظیر امکان توسعه شبکه حمل و نقل ریلی و تبدیل کشور به مرکز عبور و مرور هوایی و زمینی را برای کالا و مسافر برای کشور ما فراهم می کند. ما تصمیم جدی داریم از این فرصت و مزیت منطقه ای کمال استفاده را بکنیم.

 

به گفته طیب نیا، مقایسه عملکرد ارزش افزوده حمل و نقل با سایر بخشها نشان می دهد در این بخش ظرفیت لازم برای دستیابی به رشد اقتصادی بالا فراهم است؛ چرا که در برنامه چهارم و پنجم توسعه، رشد ارزش افزوده حمل و نقل حدود دو برابر سایر بخشهای اقتصادی بوده است.

 

 

/ایسنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.