سقف تضمین سپرده‌ در بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی در صندوق ضمانت سپرده‌‌ها

هیات وزیران در جلسه 25 تیرماه سال جاری خود با استناد به اصل 138 قانون اساسی یک مصوبه مهم در رابطه با موضوع سپرده صندوق ضمانت داشت.

عصر بانک؛بانک مرکزی در بخشنامه‌ای به شبکه بانکی اعلام کرد سقف تضمین برای هر سپرده‌گذار در هر یک از بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی در صندوق ضمانت سپرده‌‌ها برای سال‌های 1393 و 1394 به میزان یک میلیارد ریال تعیین شد. بررسی‌ها نشان می‌دهد با توجه به پایین بودن درآمد سرانه ایران در مقایسه با کشورهای توسعه‌یافته جهان طبیعتا رقم مذکور نیز پایین‌تر از کشورهای دیگر است.

 

هیات وزیران در جلسه 25 تیرماه سال جاری خود با استناد به اصل 138 قانون اساسی یک مصوبه مهم در رابطه با موضوع سپرده صندوق ضمانت داشت. بر همین اساس هیات دولت تصویب کرد سقف تضمین برای هر سپرده‌گذار در هر یک از بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی در صندوق ضمانت سپرده‌‌ها برای سال‌های 1393 و 1394 مبلغ یک میلیارد ریال تعیین می‌شود.

 

همچنین براساس این مصوبه مقرر شد استفاده بانک‌ها و موسسات اعتباری از ظرفیت‌های قانونی صندوق ضمانت سپرده‌ها منوط به پرداخت کامل حق عضویت مقرر در مهلت‌های تعیین شده توسط صندوق است.

 

بند سوم مصوبه مذکور بر این موضوع تاکید دارد که تشخیص موارد و مصادیق سپرده نزد بانک‌ها و موسسات اعتباری با بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران است.

 

بانک مرکزی در این بخشنامه با تاکید بر حسن اجرای ضوابط جاری و نظارت کافی در این خصوص آورده است براساس مفاد «آیین‌نامه میزان و نحوه دریافت حق عضویت در صندوق ضمانت سپرده‌ها»، مصوب هیات وزیران، تمامی بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی موظفند در زمینه ارائه اطلاعات و آمار درخواستی صندوق ضمانت سپرده‌ها و پرداخت به موقع حق‌عضویت‌ها به آن صندوق، همکاری لازم را معمول دارند.

 

 

/دنیای اقتصاد

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.