هزینه بیمه بدنه موتورسیکلت چقدر است؟
عصر بانک؛صنعت بیمه دارای چندین بخش مجزا است که تمام شرکتهای بیمه این تقسیمبندی را در فعالیتهای خود لحاظ کردهاند از این تقسیمبندیها میتوان به بیمه عمر و سرمایهگذاری، بیمه خودرو، بیمه مسئولیت، بیمه اشخاص، بیمه آتشسوزی و بیمه باربری اشاره کرد، در این بین بیمه خودرو یکی از محصولات صنعت بیمه است که افراد از طریق بیمه اشخاص و بیمه بدنه با آن تا حدودی آشنا هستند.
بیمه شخص ثالث که قسمی از بیمههای اجباری محسوب میشود بیش از 70 درصد پرتفوی این صنعت را به خود اختصاص داده و از سوی دیگر بیمه بدنه تنها توانسته شش درصد از سهم این صنعت را از آن خود کند.
در سالهای نه چندان دور افراد حتی برای خودروهای تولید داخل خود بیمه بدنه خریداری میکردند اما امروزه رفتهرفته با افزایش میل و استقبال در بین مردم برای خرید خودروهای آنچنانی وارداتی بیمه بدنه خودروهای داخلی جای خود را به ماشینهای وارداتی دادهاند.
در کنار این موضوع در صنعت بیمه تا حدودی میتوان گفت چشمان مردم از عدم دریافت حق و حقوق کامل خود ترسیده و این موضوع عاملی شده است تا آنچنان به محصولات متنوع این صنعت علاقهای نشان ندهند و این صنعت همچنان بیشترین میزان فروش خود را در اختیار بیمههای اجباری ببیند.
این عدم دریافت حق و حقوق کامل از طریق بیمهنامه از دو منظر قابل بررسی است، نگاه اول بر آن است که خریدار بیمهنامه در زمان خرید باید دقیقاً موارد درج شده در بیمهنامه را مورد مطالعه قرار دهد که در این رابطه باید گفت شرکتهای بیمه موارد درج شده در پشت بیمهنامهها حتی بیمه شخص ثالث را با ادبیاتی سنگین و همسو با زبان صنعت بیمه به نگارش درآوردهاند که فهم آن در ادبیات عامیانه تا حدودی سخت به نظر میرسد. از نگاه دوم نمایندگان صنعت بیمه که پول ارتباطی افراد و شرکتهای بیمه و به عنوان مشاور شناخته میشوند آنچنان اطلاعاتی را در اختیار متقاضیان بیمه قرار نمیدهند.
صنعت بیمه مشکل دوم را درک و شناسایی کرده است از اینرو برای آنکه نمایندگان صنعت بیمه به فروش دیگر بیمهها همچون بیمه عمر و اشخاص تمایل پیدا کنند حق صدور بیمهنامههای مختلف را برای نمایندگان متناسب با نوع بیمه در نظر گرفتهاند، در کلامی سادهتر حق صدور بیمهنامه عمر برای نمایندگان بسیار بیشتر بیمهنامه شخص ثالث است.
با بررسی بیشتر در این صنعت و زیرمجموعههای آن، مشخص میشود که عدم پیشرفت در سهم صنعت بیمه در زندگی افراد دو مقصر بزرگ به نامهای صنعت بیمه و شرکتهای زیرمجموعه آن و مردم دارد.
صنعت بیمه برادر بزرگتری همچون نظام پولی و بانکی دارد که توانسته در چند سال اخیر در مسیر دریافت سرمایه مردمی گام موثری بر دارد، صنعت بیمه نیز همانند برادر خود باید با فروش بیمهنامه و دریافت سرمایه خدمات مناسب ارائه کند، در این راه نظام پولی و بانکی به آن درجه از اطلاعات دست پیدا کردهاند که فضای زندگی روزمره مردم چه سبک و سیاقی دارد و در چه مسیری رو به جلو حرکت میکند و در آن مسیر این نظام حرکت میکند، اما متاسفانه صنعت بیمه تا به امروز آن طور که باید چنین رویهای را در پیش نگرفته است.
حال اگر بخواهیم نگاه عمیقتری به بیمه خودرو داشته باشیم این بیمهنامه حافظ سرمایه افراد خواهد بود، این بیمهنامه همچون بیمههای دیگر دارای آپشنهای مختلفی است که متقاضی بیمه را انتخاب آنها و درک درست از بیمهنامه صادر شده فکر آینده خود را میکند.
در حوزه بیمه بدنه خودرو، بیمه موتور سیکلت زیر قرار دارد بیمهای که اگر اطلاعرسانی جامع و کامل برای آن صورت گیرد میتواند رقیب یکهتازی برای بیمه شخص ثالث شود زیرا به واسطه ترافیک شهرهای بزرگ کشور موتورسیکلت به یک وسیله کارآمد اما همراه با خطرهای ناگهانی بدل شده است.
در حال حاضر با توجه به میزان تولید موتورسیکلت در داخل و واردات این وسیله نقلیه حجم اعظم موتورسواران موتورهای سری CDI125 یا موتورهای مونتاژ هندی را سوار میشوند که اگر موتور صفرکیلومتر طرح هوندا را دو میلیون تومان و مونتاژهای هندی را شش میلیون تومان در نظر بگیریم به ترتیب حق بیمه بدنه آنها 52700 تومان و 142 هزار و 200 تومان محاسبه میشود، البته این مقدار هزینه حق بیمه بدون در نظر گرفتن موارد اضافی همچون سرقت و پاشیدن مواد اسیدی بر بدنه وسیله نقلیه است.
در رابطه با صنعت بیمه و بیمه خودرو مدیر بیمه خودرو بیمه دی با اشاره به اینکه بیمه بدنه شش درصد از پرتفوی صنعت بیمه را به خود اختصاص میدهد، بیان کرد: بیمه بنده خودرو بر اساس نوع خودرو، تعداد سیلندر و قیمت روز خودرو محاسبه میشود.
ابراهیم نوروزی اظهار کرد: در خودروهای سواری به غیر از خودروهای ناوگان عمومی، باربری و موتورسیکلت خطرات اضافی همچون سرقت، شکست شیشه و پاشیدن اسید نیز لحاظ میشود.
وی تصریح کرد: هزینه بیمه بدنه تا 10 سال اول دارای هزینه اضافی نیست اما با گذشت 10 سال از عمر خودرو سالیانه تا سقف 25 درصد به حق بیمه افزوده میشود.
او در رابطه با میزان اندک خرید بیمهنامه بدنه خودرو، خاطرنشان کرد: عدم آگاهی افراد یکی از موارد تعیینکننده در میزان خرید بیمهنامه است و این در حالی است که به طور کلی فرهنگ استفاده و ضریب نفوذ بیمه در کشور پایین است.
نوروزی در پاسخ به این سوال که آیا کاهش قدرت خرید مردم در کاهش علاقه به خرید بیمه تاثیرگذار بوده است، افزود: در رابطه با بیمه بدنه این گفته صدق نمیکند زیرا در ایران وسیله نقلیه به عنوان یک کالای سرمایهای تلقی میشود و منطق حکم میکند تا از سرمایه خود حفاظت کرد.
او با اشاره به اینکه آییننامه انتقال سوابق بیمه وجود دارد اما کمتر کسی از آن استفاده میکند، تاکید کرد: در بیمه خودرو باید به سمتی حرکت شود که فرد در آن بیمه شود زیرا یک خودرو دارای چند مصرفکننده است و سوابق چگونگی رانندگی فرد با خودرو باقی میماند.
نوروزی بیان کرد: اگر سوابق بیمه به نام فرد ضبط شود افراد از ترس لکهدار شدن گواهینامه خود دقت بیشتری در رانندگی به خرج میدهند، از دیگر معضلات بیمه شخص ثالث میتوان به تعیین نرخ دیه و میزان بیمه اشاره کرد که بیمهگذار هیچ دخل و تصرفی در آن ندارد.
او در پاسخ به این سوال که آیا صنعت بیمه دارای فضای رقابتی است، گفت: بازار صنعت بیمه اگر رقابتی باشد، بازاری با رقابت ناسالم بوده که تا حدودی خودزنی شرکتهای بیمه در آن وجود دارد، در این رابطه پیشنهاد میشود نرخگذاری آزاد شود و دولت تنها ناظر بر صنعت بیمه باشد، زیرا رویه فعلی باعث شده شرکتها در سمت صدور بیمهنامه هزینهها را کاهش دهند که این موضوع شرکتهای صنعت بیمه را از ارائه خدمات باز داشته است.
وی خاطرنشان کرد: در بین مردم تا حدودی ترس عدم دریافت حق و حقوق خود از شرکتهای بیمه وجود دارد که این مورد عاملی شده تا مردم به سمت خرید بیمهنامه سوق پیدا نکنند، که در این رابطه باید گفت مردم هیچ دقتی نسبت به بندها و تبصرههای درج شده در بیمهنامهها ندارند، شرکتهای بیمه دقیقاً نسبت به موارد درج شده در بیمهنامه عمل میکنند.
مدیر بیمههای خودرو بیمه دی تاکید کرد: به طور مثال در مرحله اول خسارت بیمه بدنه 10 درصد از خسارت به واسطه هزینههای جاری شرکت کسر میشود اما اگر بیمهگر حق بیمه بیشتری پرداخت کند کاهش 10 درصدی لحاظ نخواهد شد.
او ادامه داد: مثال بیان شده کاملاً در متن بیمهنامه ذکر شده است که خریدار باید آن را مطالعه کند و در صورت عدم آگاهی نسبت به بندها نمایندگان بیمه باید اطلاعات کافی را در اختیار افراد قرار دهند.
وی در واکنش به این گفته مبنی بر آنکه نمایندگان بیمه اطلاع کافی نسبت به انواع بیمهنامه ندارند و تنها علاقهمند به صدور بیمهنامه هستند، گفت: نمایندگان بیمه و کارمندان نمایندگی باید دورههای خاص و مشخصی را پشت سر بگذارند، در یک دوره زمانی اعطای نمایندگی از سوی بیمه مرکزی بسیار آسان گرفته شد و حجم نمایندگیها به شدت افزایش یافت، اما در حال حاضر سختگیریهای مناسبی در رابطه با اعطای نمایندگی لحاظ میشود.
نوروزی یادآور شد: در مجموع صنعت بیمه نیاز به آن دارد که همسو با علم و تکنولوژی روز پیش رود و از سوی دیگر در تبلیغات باید بحث فرهنگسازی در دستور کار قرار گیرد.
/اقتصادنیوز