محرکهای کسبوکار در نیجریه
عصر بانک؛جامعه نیجریه در سطوح قدرت به شدت سلسله مراتبی است. بسیار ضروری است که یک سلسله مراتب واضح ایجاد شده باشد؛ سلسله مراتبی که هر کارمندی از ساختار آن آگاه باشد تا بتواند بهطور موثری در آن همکاری کند. بهطور یقین وجود یک حاکم مطلق خیرخواه، در رهبری سازمان ترجیح دارد و کسانی که میخواهند این فرهنگ را بپذیرند، با موفقیت روبهرو خواهند شد.
سیستم اجتماعی در برابر فردگرایی: جامعه نیجریه، فرهنگی به شدت اجتماعی دارد. گرچه فردگرایی را ممنوع نمیکند، اما تلاش جامع در جهت مالکیت اشتراکی منابع است. در این فضا، اعتماد بسیار مهم است.
تمرکز کوتاهمدت: بسیاری از کسبوکارهای نیجریهای بر رسیدن به نتایج بهطور سریع نسبت به پذیرش تدابیر بلندمدت متمرکز شدهاند. مردم دوست دارند در کوتاهمدت نتیجه سرمایهگذاری پولی خود را ببینند.
یک تحلیل خلاصه SWOT 1 از محیط کسبوکار در نیجریه
نقاط قوت
• بخش مالی و بانکداری قوی
• عرضه پولی با مدیریت درست
• دسترسی به نیروی کار جوان، فعال و پرتحرک
• سرمایهگذاری رقابتی و با قابلیت سوددهی
نقاط ضعف
• عرضه ناکافی قدرت، شبکههای جادهای که مورد بیتوجهی واقع شدهاند، امنیت ناکافی و دیگر زیربناهای مرتبط
• سیستمهای اطلاعاتی و منابع تکنولوژیک ناکارآ و فقدان پژوهش علمی مستقل
• فقدان تنوع بازار
• منابع و مهارتهای مدیریتی ناکارآ
فرصتها
• جمعیت رو به رشد در نیجریه تقاضای بالایی را برای محصولات و خدمات ایجاد میکند
• پیشرفتهای سیاسی فرصتهای بیشتری را در توسعه بازار ایجاد کرده است
• فرصتهای برونسپاری، ایجاد روابط دوطرفه مربوط به همکاری و دسترسی بیشتر به ایدهها
• روابط عرضهکننده، تجارت بین کشور و روابط درون شرکتی میتواند فرصتهایی را برای یادگیری و پیشرفت ایجاد کند.
تهدیدها
• نرخ جنایات، کلاهبرداری و فساد
• تهدیدهای اثرات واردات بر بازارهای محلی
• افزایش رقبا در بازارهای محلی
چگونه فرهنگ کسبوکار نیجریه با کشورهای دیگر متفاوت شد؟
گرچه فعالیتهای بسیاری در نیجریه وجود دارد، اما سرعت انجام کسبوکار در نیجریه نسبت به کشورهای آفریقای جنوبی و غربیها آرامتر است. فرهنگ کسبوکار بینالمللی از تجارت الکترونیک حمایت میکند و گرچه این مورد در نیجریه در حال توسعه است، هنوز بخش بزرگی از معاملات با پول نقد انجام میشود.
برخی تفاوتهای فرهنگی مهم وجود دارند که باید به حساب آورده شوند: نیجریهایها در مقایسه با کشورهای دیگر پرتلاشتر محسوب میشوند. علاوه بر این، نیجریهایها اغلب خودش را «مغرور و سربلند» توصیف میکنند.
بسیاری از نیجریهایها دوست دارند منافع کوتاهمدت بهدست آورند. هرآنچه در آن سرمایهگذاری میکنند را دوست دارند بهصورت منافع و درآمد در حداقل زمان ممکن ببینند.
دستورالعملهایی برای موفقیت
نیجریهایها از کار کوچک شروع میکنند: افراد موفق در کسبوکار در نیجریه با هر استانداردی ثروتمند هستند. این کارآفرینان در ثروت به دنیا نیامدهاند، گرچه همه آنها از کار کوچک شروع کردهاند. به عبارت دیگر هر کدام از آنها ریسک کردهاند و حرفهشان را با پشتکار و کار سخت ساختهاند. آنها بر تلاششان متمرکز شدهاند: افراد موفق در کسبوکار تلاششان را بر بازارهای خاص متمرکز کردهاند. همان طور که گفته شد موفقیت آنها از استفاده از زمان، منابع و تلاش ناشی شده است. آنها به نیازهای کارگرانشان توجه داشتهاند: یکی از راهحلهای کلیدی برای افراد موفق در کسبوکار نیجریه مراقبت از کارگران است. داشتن کارگران مشتاق کلیدی برای فرآیند تولید آرام و کارآ است. تولید یک کار ملالآور است بنابراین اطمینان یابید که به کارگران خود توجه میکنید و همیشه به آنها انگیزه میدهید. کارآیی شعار آنها بود: یک جنبه کلیدی دیگر برای موفقیت کارآفرینان میلیاردر تلاش مداوم آنها برای بهبود کارآیی و بهرهوری بوده است.
الیکو دانگوت یکی از کارآفرینان و میلیاردرهای نیجریهای بزرگترین کارخانه سیمان با تازهترین تکنولوژی را تنها برای افزایش کارآیی ساخت. کارآیی کلید واژهای نه فقط برای راهاندازی موفق یک شرکت تولیدی، بلکه بهطور کلی یک کسبوکار موفق است. آنها یک ماموریت داشتند: موفقیت در کسبوکار به شدت به تمرکز دیدگاه شرکت وابسته است. سوالاتی مانند موارد زیر باید پاسخ داده شوند: چرا یک کارآفرین شدهاید؟ چرا میخواهید یک کسبوکار را شروع کنید؟ چرا میخواهید یک تاجر موفق باشید؟ اگر نگاه دقیقتری به زندگی میلیاردرهای کارآفرین بیندازید، ملاحظه خواهید کرد همه آنها یک ماموریت کسبوکار جدی داشتهاند و آن ماموریت یک نیروی محرکه ورای موفقیت آنها بوده است. اگر میخواهید بهعنوان صاحب یک کسبوکار موفق شوید، باید یک ماموریت کسبوکار جدی و استوار داشته باشید. الیکو دانگوت ثروتمندترین فرد در آفریقا شد، چرا که ماموریت داشت تا نیاز اساسی بیش از 150 میلیون نیجریهای را فراهم کند.
مشوقهای بازار: چه چیزی به کارگران نیجریهای انگیزه میدهد؟
• شناخت و توجه
• تشویق و تمجید
• نقش مدیریت
• محیط کار مساعد
• غذای روزانه رایگان
• حقوق بهبودیافته
• عناوین شغل
نیجریه یک کشور پیشرو نه فقط در غرب آفریقا، بلکه در کل قاره است. چشمپوشی از این اقتصاد رو به رشد یک اشتباه بارز خواهد بود مخصوصا برای کسبوکارهایی که مبنای آفریقایی دارند. کشورهای غیرآفریقایی باید در سرمایهگذاری در نیجریه بهعنوان یک بازار بالقوه آگاه باشند.
پاورقی:
1. تحلیل SWOT ابزاری کارآمد برای شناسایی شرایط محیطی و تواناییهای درونی سازمان است. پایه و اساس این ابزار کارآمد در مدیریت استراتژیک و همینطور بازاریابی، شناخت محیط پیرامون سازمان است.
مترجم: آناهیتا جمشیدنژاد
منبع:howwemadeitinafrica
/دنیای اقتصاد