از زباله تا گنج؛ طراحی کفش جدید آدیداس
عصر بانک؛«اقیانوسهای ما در آستانه از بین رفتن هستند و زمان زیادی برای نجات آنها نداریم. هیچکس نمیتواند این مشکل را به تنهایی حل کند. همه بخشی از حل این مشکل هستند و همکاری و مشارکت در این زمینه فرمول جادویی است.» این گفته کریل کاچ، موسس سازمان گفتوگو برای اقیانوسها» (Parley for the Oceans) است؛ سازمانی که در سال 2013 تاسیس شد و به انجام پروژههایی برای حفاظت از اقیانوسهای کره زمین میپردازد. آلودگیهای دریایی را اگر یک مشکل بزرگ بدانیم، آن را دستکم گرفتهایم. طبق اعلام سازمان فرهنگی، علمی و آموزشی سازمان ملل در سال 2006، در هر 5/ 1 کیلومتر مربع از آب اقیانوس، 46 هزار تن زباله پلاستیکی شناور وجود دارد. پسماندهای پلاستیکی سالانه عامل مرگ بیش از یک میلیون مرغ دریایی و 100 هزار موجود دریایی هستند و اینها تنها اطلاعاتی هستند که از آن خبر داریم؛ اثرات پسماندهای پلاستیکی در زندگی جانوران دریایی عمدتا ناشناخته است.
برند ورزشی آلمانی آدیداس برای کمک به افزایش آگاهی نسبت به این مسائل، معنای جدیدی به این مثل قدیمی داده است: «زباله یک فرد گنج فردی دیگر است.» در همین راستا این شرکت به سازمان Parley پیوسته و در یکی از رویدادهای آن در چند هفته گذشته، نمایندگان سازمان و آدیداس از یک پروژه مشارکتی جدید پرده برداشتند: تولید نمونه کفشی که رویه آن بهطور کامل از بازیافت پسماندهای پلاستیکی اقیانوسها و تورهای ماهیگیری غیرقانونی در اعماق دریا ساخته شده است. اریک لیدکه، از اعضای اجرایی هیات مدیره آدیداس میگوید؛ «حفاظت از اقیانوسها انگیزهای است که در قلب من و بسیاری از کارمندان آدیداس وجود دارد. ما در یک جنبش زیست محیطی بزرگ مشارکت میکنیم.» لیدکه در مصاحبه با نشریه Fast Company تصریح کرده «مدل این کفش به گونهای است که بهطور کلی تولید پسماند را حذف میکند، چون مجبور نیستید از الگوهای سنتی استفاده کنید. ما از موادی استفاده میکنیم که صرفا برای تهیه این کفش به آن نیاز داریم و بنابراین هیچ زوائدی نخواهیم داشت.» آدیداس امیدوار است این کفشهای جدید بتوانند بر این مساله مهم زیست محیطی تاکید کنند و آن را در مرکز توجه قرار دهند. این شرکت همچنین میگوید همکاری با سازمان Parley بخشی از تلاشهای مداوم پایداری این شرکت را شکل میدهد و امکان بهرهبرداری از حوزههای جدید و تولید محصولات نوآورانه را برای ورزشکاران فراهم میآورد. همکاری آدیداس و سازمان Parley به صورت اجرای یک برنامه مشارکتی بلندمدت است که بر سه رکن استوار شده: ارتباط و آموزش، تحقیق و نوآوری و اقدامات مستقیم علیه آلودگی اقیانوس. این مشارکت نمونهای از رویکرد نوآوری باز آدیداس است: درگیر شدن با شرکا، ایدههای جمعسپاری و ایفای نقش در آینده صنعت. این همکاری در کنار اثرات دیگری که دارد، تولید محصولات نوآورانه را تسریع خواهد کرد.
آدیداس ماموریت دارد روشهای بهتری برای تولید محصولات – عمدتا از طریق نوآوری – پیدا کند. در سال 2012 این شرکت برای اولین بار در بازار از روشی برای رنگرزی لباسهای خود استفاده کرد که اصلا از آب استفاده نمیکند. آدیداس همچنین قصد دارد تا سال 2018 در کلیه محصولات خود از کتان 100 درصد پایدار استفاده کند. این شرکت در طول سالها به رویکرد نوآورانه خود نسبت به نوآوری افتخار کرده و در رتبهبندی پایدارترین شرکتهای دنیا، در میان 100 شرکت رتبه سوم را به خود اختصاص داده است.
/دنیای اقتصاد