مدیری که 20 سال آینده بانکداری را میبیند

شاید برای شما هم جالب باشد بدانید یکی از مدیران ارشد فناوری اطلاعات سیستم بانکی آینده بانکداری را چگونه میبیند، پس با ما همراه شوید...

عصر بانک؛  در ادامه گفتگوی پایگاه آموزشی خبری عصربانک با مدیران ارشد سیستم بانکی با جناب آقای مهندس منصوری، مدیر عامل شرکت سامانه های مقیاس بزرگ فردا(TLS) و از مدیران  قدیمی و شناخته شده حوزه پرداخت الکترونیک گفتگوی کرده ایم که در ادامه توجه شما را به این گفتگو جلب می کنیم:

جناب آقای مهندس منصوری لطفا در ابتدا کمی از تحصیلات و سابقه کاری خود بگویید:

من دیپلم ریاضی را از دبیرستان ادیب گرفتم و بعد از آن در سال 53 وارد مدرسه عالی کامپیوتر شدم و برای اولین بار در این مدرسه یک معادله دومجهولی را روی کامپیوتر 1130 که به اندازه یک اتاق بود با استفاده از زبان برنامه نویسی فرترن (FORTRAN) نوشتم.از سال 53 به عنوان حسابدار همزمان با درس مشغول به کار شدم و با یادگرفتن اولین زبان برنامه نویسی در کنار درس و کارحسابداری، کارهای برنامه نویسی را شروع کردم.

از چه زمانی وارد سیستم بانکی شدید ؟

از سال 75 در شرکت داده پردازی با عنوان مدیر پروژه های نرم افزای ، پروژه حساب جاری بانک رفاه  به  قسمت من سپرده شد و این پروژه، من را وارد صنعت  فناوری اطلاعات بانکی کرد که نقطه شروع کار من در سیستم بانکی بود.

فناوری اطلاعات در ابتدا در سیستم بانکی ایران چگونه بود؟

 اگر فناوری اطلاعات در سیستم بانکی را به 3 دوره تقسیم کنیم دوره اول  دهه 60 بود، در این دهه  تمرکز روی سیستم شعبه ای بود که بعضی از آن سیستم ها هنوز در بعضی از بانکها امروز وجود دارد . دوره دوم دهه 70 بود، در این دهه با حمایت ریس کل بانک مرکزی مرحوم دکتر نوربخش  طرح تحول اتوماسیون بانکی کشور در هیأت دولت تصویب و پیرو آن  شرکت ملی انفورماتیک تاسیس شد ( این شرکت قبلا با هدف اتوماسیون بانکی توسط بانک ملی ایران و داده پردازی ایران تاسیس شده بود ) و بعد از آن شرکت خدمات اتفورماتیک به عنوان مجری وارد عمل شد پس از مدتی برای شروع  طرح مذکور قسمتی از آن بنام  جاری متمرکز در دستور کار قرار گرفت که معروف ترین آن سیبای بانک ملی است که این طرح باعث شد بعد از آن از طرف بانک مرکزی به بانک ها ابلاغ شود که همه بانکها باید یک جاری متمرکز داشته باشند و در دهه هفتاد بیشتر بانکها شعبه محور بودند و این روال تا دهه هشتاد ادامه داشت، تا سال 84 که با پیدایش دو بانک خصوصی یک تحول اساسی بوجود آمد و با مجوز گرفتن بانک اقتصاد نوین و پارسیان ما شاهد دگرگونی در این صنعت شدیم و با استراتژی تمرکز گرایی در بانک پارسیان ، اساس کار بانک بر بانک محوری گذاشته شد و سیستم شعبه ای محور به سمت بانک محوری حرکت کرد و پیدایش  تفکر مشتری محوری در سامانه های بانکی ایجاد گردید.

بیشتر فعالیت شما در کدام بانک بود  و لطفاً چند نمونه از کارهایی که برای اولین بار در سیستم بانکی انجام داده اید را بگویید.

بیشتر فعالیت های بانکی من در بانک پارسیان بود و من به عنوان نفر 53 در بانک پارسیان استخدام شدم و در بانک پارسیان به عنوان مدیر برنامه ریزی فناوری اطلاعات مشغول به کار شدم و تا سه سال پیش در بانک پارسیان مشغول به فعالیت بودم.

در بانک پارسیان به دلیل اینکه این بانک با سرمایه اولیه 32 میلیاردی توان مالی خرید شعب را نداشت از ابتدا استراتژی استفاده از بانکداری الکترونیک در دستور کار قرار گرفت و در یک جمله کلیدی که در بانک وجود داشت در بانک پارسیان باید 70% تراکنش ها در خارج از شعبه  انجام گیرد.

در پارسیان ما اولین بانکی بودیم که بجز شرکت خدمات انفورماتیک ماهواره اختصاصی برای بانک در اختیار داشتیم ، بجز این مورد، انواع کارت های بانکی مثل کارت های اعتباری که منطبق بر الگوهای کارت ویزا بود و با شرایط کشور بومی سازی شده بود برای اولین بار توسط بانک پارسیان وارد سیستم بانکی شد و همچنین کارت های هدیه با مبلغ و متن دلخواه ، کارت ACCES  و بن کارت خرید ، کارت خرید کالای بادوام، صدور آنی کارت، سیستم تلفن بانک نیوشا و بسیاری از محصولات دیگر که در بانک اجرایی نشد، برای اولین بار در سیستم بانکی آورده شد.

لطفا کمی درباره تاریخچه شرکت سامانه مقیاس بزرگ فردا بفرمایید:

شرکت سامانه‌ های یکپارچه بزرگ فردا  ، توسط گروه توسن  و جمعی از مدیران این صنعت در سال 92 جهت ارائه راه‌حل‌ های جامع و نوین به بانک‌های بزرگ کشور بنام سامانه‌ های مقیاس بزرگ توسن   تأسیس گردید که در اسفند ماه سال 93 بنام شرکت سامانه‌ های یکپارچه بزرگ فردا   تغییر یافت.

این شرکت به پشتوانه گروه توسن ، سالیان دراز تجربه‌ی مدیران و تیم این شرکت راه‌حل‌ های مهم و ویژه‌ ای در حوزه سامانه‌ های یکپارچه بانکی (سیب) بخصوص راه‌اندازی راهکارهای مبتنی بر پردازنده‌های بزرگ و نرم‌افزار های بنیادی و بانک‌های اطلاعاتی شرکت IBM فراهم آورده است.

شرکت سامانه‌ های یکپارچه بزرگ فردا (TLS)، بر پایۀ سال ها تجربه  شرکت توسعه سامانه‌ های نرم ‌افزاری نگین ( تعامل با بیش از 20 بانک و موسسه مالی) و با حضور مدیران خبره در صنعت بانکداری توانسته است خدمات مهمی در حوزۀ بانکداری الکترونیکی و به‌ خصوص راه‌ اندازی راهکارهای مبتنی بر پردازنده‌ ها و سرورهای بزرگ شرکت IBM (Z Series) فراهم آورد. این شرکت در برنامه‌ی آتی خود درحوزه‌ی بانکداری الکترونیکی، سعی دارد تجربیات خود را به شکل راهکارهای مدیریت داده ‌های مقیاس بزرگ در حوزه‌ی بانکداری در اختیار بانک‌های بزرگ کشور قرار دهد.

سامانه هوشمند و مقیاس‌پذیر بانکی مذکور  توسط این شرکت Tomorrow Large Integrated System (TLS)  جهت بانک‌های بزرگ کشور در آینده‌ی نزدیک به شکل نهایی آن عرضه خواهد شد.

بنکو1414    حاصل تجربه بانکی و معماری خدمت‌گرا (SOA) است؛ این محصول به ویژه برای بانک‌هایی که دارای زیر ساخت مبتنی بر پردازنده‌های بزرگ شرکت IBM (Z Serie) هستند مناسب است.

بنکو1414  بر اساس چهارچوب‌ های کسب و کار بنکو «BaNcO Frame Works » و منطبق بر بانکداری جمهوری اسلامی می باشد .

در بنکو 1414  از بانک اطلاعاتی 2DB و نرم‌افزار میانی WebSphere تحت سیستم عامل Zos استفاده می‌گردد.

جنابعالی آینده بانکداری را چگونه میبینید؟

اجازه دهید این سوال را با یک مثال جواب بدهم ،فرض کنید در چند سال آینده ساعت 6:30 یک روز بهاری چشم باز میکنم و سیستم هوشمند بانکی  این گونه شروع به فعالیت می کند:

آقای عبدالحمید منصوری به درگاه  شبکه  گیتی خوش آمدی. بیمه خودرو شما تمدید شد و هزینه آن از حساب پس انداز کوتاه مدت شما به شماره 12 بانک الف پرداخت شد . در ضمن شهریه دانشگاه فرنام پسر تان از حساب جاری شما در بانک جیم پرداخت شد و همچنین 1000 سهم شرکت دال را برایتان خریدیم. مبلغ 12 میلیون تومان توسط آقای بهزاد (باجناق شما) به حساب جاری 14 در بانک  نون واریز شده است.

تا 15 دقیقه دیگر تاکسی سمند به شمار 78899 درب منزل آمده است تا شما را به فرودگاه ببرد.

شما با پرواز 145 هما ساعت 8عازم مشهد خواهید بود.

در فرودگاه مشهد تاکسی سمند به شماره 78798 آماده خواهد بود تا شما را به دانشگاه مشهد جهت شرکت در سمینار امنیت برساند.

ساعت 6 بعد از ظهر تاکسی پژو به شماره 67676 با رانندگی آقای بابایی شما را به فرودگاه جهت برگشت به تهران با شماره پرواز 146 ماهان ساعت 9 میرساند. در ضمن شما در راه فرودگاه میتوانید از فروشگاه خراسان زعفران برای دخترتان بخرید. با پوزش از اینکه در این سفر نمی توانید به زیارت بروید.

داروی فشار خون را فراموش نکنید.

شاد، پیروز و تندرست باشید.

 شبکه گیتی

در صورت  نیاز به خدمت جدید میتوانید کلمه جدید را بیان کنید.

بانکداری در آینده یعنی بانکی که  قابلیت و توانمندی انجام سناریوی فوق را داشته باشد یعنی بانک رکنی از شبکه گیتی البته رکن اصلی آن خواهد بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.