یک پاسخ مبهم برای حذف شدگان از یارانه نقدی
عصر بانک؛گرچه سامانه yaraneh10.ir از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به منظور ثبت اعتراض حذف شدگان از دریافت یارانه نقدی از خرداد ماه امسال راهاندازی شد ولی متقاضیان گاها با مشکلاتی در این رابطه مواجه می شوند که پاسخی هم برای آن وجود ندارد.
سامانه اینترنتی در حالی از پنجم خرداد تا دو ماه پس از حذف یارانه خانوار شکایات آنها را ثبت میکند که در مواردی با وجود اینکه یارانه خانواری حذف شده، بعد از وارد کردن کد ملی و شماره حساب، به آنها اعلام میشود که " اطلاعات شما در سامانه ثبت درخواست موجود نیست. در وضعیت یارانه شما تا نون تغییری ایجاد نشده است"
این پاسخ در شرایطی به برخی حذف شدگان اعلام می شود که گرچه پیگیری موضوع از سازمانهای مربوطه- سازمان هدفمندی یارانه ها و وزارت تعاون،کار و ورفاه اجتماعی- پاسخ شفافی به دنبال نداشت ولی عنوان کردند که حتما از دو ماه فرصت تعیین شده برای ورود اطلاعات گذشته و یا اینکه به تازگی یارانه آنها حذف شده و چند روز برای به روز شدن اطلاعات زمان لازم است.
این درحالی است که در بین حذف شده ها که با این پاسخ -یارانه شما حذف نشده است-برای استعلام وضعیت خود روبه رو می شوند خانوارهایی حضور دارند که یارانه آنها در شهریور و یا مرداد ماه حذف شده و مبلغی به حسابشان واریز نشده است و یا خانوارهایی که از ابتدای سال یارانه ای دریافت نکرده اند.
با این وجود همانطور که پیش تر معاونان وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی اعلام کردند حذف شدگان می توانند با وارد کردن اطلاعات در سامانه yaraneh10.ir از دلایل حذف آگاه شده و اعتراض خود را ثبت کنند که بعد از انجام بررسیها در صورت تایید صلاحیت دریافت یارانه نقدی، مجددا به لیست سازمان هدفمندی یارانه ها باز خواهند گشت.
آنطور که فیروز آبادی -قائم مقام وزارت کار- اعلام کرده است تا کنون حدود دو میلیون نفر از دریافت یارانه نقدی حذف شدهاند که در این بین حدود 17 هزار نفر بعد از انجام بررسی دوباره مشمول دریافت شده اند.
تاکنون برخلاف وعده چند باره ربیعی-وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی- برای اعلام شاخص های حذف یارانه بگیران، هیچ اطلاع رسانی در این مورد نشده است ولی شواهد نشان می هد که موقعیت جغرافیایی، اتومبیل و املاک از شاخص های غربالگری این وزارتخانه است.
/ایسنا