همه آن‌چه باید درباره «حق بیمه» قبض‌های برق بدانید

شرکت توانیر درباره جزییات هزینه «بیمه» در قبوض برق مشترکان توضیحاتی را ارائه کرد.

عصر بانک؛پیرو انتشار خبری با عنوان «پول بیمه قبوض برق به کجا می‌رود؟» در ایسنا، توانیر توضیحاتی را جهت آگاهی عموم هموطنان ارائه کرد.

 

براساس توضیحات توانیر، اخذ مبلغ از بیمه مشترکان در سال جاری براساس بند "ب" تبصره 14 ماده واحده قانون بودجه سال 1394 انجام می‌شود که این مبحث قانونی از سال 1391 تاکنون در قانون بودجه گنجانده و هر سال نیز تکرار شده است.

 

در بند "ب" تبصره 14 قانون بودجه چنین آمده است: به هر یک از وزارتخانه‌های نفت و نیرو از طریق شرکت‌های تابعه ذی‌ربط اجازه داده می‌شود هر دو ماه از هر واحد مسکونی مشترک گاز مبلغ یک هزار (1.000) ریال و از هر واحد مسکونی مشترک برق مبلغ پانصد (500) ریال اخذ نمایند و نسبت به بیمه خسارات مالی و جانی اعم از فوت و نقص عضو و جبران هزینه‌های پزشکی ناشی از انفجار، آتش‌سوزی و مسمومیت مشترکان شهری و روستایی گاز و برق از طریق شرکت‌های بیمه با برگزاری مناقصه اقدام کنند. این مبالغ جزو درآمد‌های شرکت‌های ذی‌ربط وزارتخانه‌های نفت و نیرو محسوب نمی‌شود و مشمول مالیات نیست.

 

در ادامه این توضیحات آمده است: براساس روال قانونی، برگزاری مناقصه جهت انتخاب شرکت بیمه‌گر، پس از ابلاغ قانون بودجه انجام می‌شود و ترتیبات مناقصه نیز با توجه به حساسیت موضوع در کوتاه‌ترین زمان ممکن و در صورتی که نیاز به تمدید نباشد، 45 روز به طول می‌انجامد. به ترتیب در سال 1391 بیمه دانا، سال 1392 و 1393 بیمه دی به عنوان شرکت بیمه‌گر مشترکان برق در مناقصه برنده و انتخاب شدند. در سال جاری نیز پس از انجام مناقصه، شرکت بیمه پارسیان به عنوان بیمه‌گر انتخاب شده که مراحل پایانی مبادله قرار‌داد نیز انجام شده است.

 

توانیر تاکید کرده است که : کلیه خسارات مربوط به سال‌های 1391 و 1392 توسط دو شرکت بیمه‌گر پرداخت شده است و خسارت‌های 9 ماهه سال 1393 نیز پرداخت شده و سه ماه پایانی سال مذکور (1393) نیز در مراحل نهایی پرداخت است.

 

براساس این گزارش، مشترکانی که در سال جاری دچار خسارت ناشی از برق شده باشند نیز می‌توانند مدارک را به شرکت‌های توزیع نیروی برق ارائه دهند که پس از مبادله قرار‌داد و براساس مقررات، در اسرع وقت توسط شرکت بیمه گر رسیدگی و پرداخت می‌شود.

 

بر اساس اعلام توانیر، براساس ضوابط فنی و قرار‌داد سال جاری که با شرکت بیمه گر منعقد شده است، بابت خساراتی که به تجهیزات و لوازم خانگی برقی وارد شود، پنج میلیون ریال، آتش‌سوزی ناشی از برق، 111 میلیون ریال، جبران هزینه‌های پزشکی 55 میلیون ریال، غرامت فوت 335 میلیون ریال و جبران هزینه‌های نقص عضو 280 میلیون ریال سقف پرداخت در نظر گرفته شده است.

 

هم‌چنین، براساس ضوابط قرار‌دادی، مشترکان تا 15 روز پس از اختلال برق که باعث بروز یکی از موارد مذکور شده باشد، می‌توانند مراتب را به اطلاع امور مشترکان شرکت‌های توزیع برق در سراسر کشور برسانند و مدارک را به این دفاتر تحویل دهند. بدیهی است بررسی این مدارک در روالی قانونی انجام می‌شود.

 

لازم به ذکر این‌که اطلاع‌رسانی مناسب در این خصوص همه‌ساله و پس از تصویب قانون بودجه از طریق رسانه‌های مختلف انجام شده است. در سال‌های گذشته نیز این موضوع به صورت پیام در قبوض برق مشترکان درج و اطلاع‌رسانی لازم صورت گرفته است.

 

 

/ایسنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.