راهکارهایی برای تبدیل شدن به یک بازاریاب موفق

بدیهی است اساسی‌ترین موضوع، آموزش و درک دقیق اصول و مفاهیم بازاریابی است. اما آموختن دانش پایه بازاریابی، فقط آغاز راه است و بازاریابان امروزی باید بیشتر مسلط باشند.

عصر بانک؛همه ما به خوبی از اهمیت بازاریابی آگاهی داریم، چرا که بازاریابی فرآیندی حیاتی است که در فضای در حال تغییر مستمر اقتصادی، کمک شایانی به صاحبان کسب‌وکار می‌کند. 

اما پرسش مهم آن است که چگونه می‌توان یک بازاریاب موفق بود؟ بدیهی است اساسی‌ترین موضوع، آموزش و درک دقیق اصول و مفاهیم بازاریابی است. اما آموختن دانش پایه بازاریابی، فقط آغاز راه است و بازاریابان امروزی باید بیشتر مسلط باشند. در این نوشتار برخی از راهکارهای مهمی که می‌تواند شما را به یک بازاریاب موفق و موثر تبدیل کند، معرفی می‌شود: 

1- مهارت‌های عمومی کسب و کار: یک بازاریاب از جمله افرادی است که برای کسب موفقیت نیاز به تسط کامل بر مهارت‌های عمومی کسب و کار دارد. برخی از مهم‌ترین این مهارت‌ها عبارت است از:

• ارتباطات: منظور از این مهارت برقراری ارتباطات نوشتاری، گفتاری و شنیدن موثر است. یک بازاریاب موفق در ارتباطات بدون نقص است. 

• کارتیمی: به عنوان یک بازاریاب باید بتوانید اثبات کنید بازیکن خوبی در تیم بازاریابی هستید، علاوه‌بر آن توانایی مدیریت و تفویض کار به دیگران را نیز دارید. مهارت کارتیمی موجب بهبود روابط کاری مثبت در بین اعضای تیم بازاریابی می‌شود. 

• مذاکره و متقاعدسازی: یک بازاریاب موفق به مهارت‌های مذاکره به خوبی مسلط است و توانایی لازم را برای متقاعدسازی مناسب دارد. 

• حل مساله: شما همیشه نیاز به توانایی حل مساله با روشی منطقی و تحلیلی برای حل و فصل مسائل کاری در بازاریابی دارید. 

• رهبری: این احتمال وجود دارد که پست مدیریتی نداشته باشید اما باید از مهارت‌های رهبری برای ایجاد انگیزه و روحیه در دیگر همکاران برخوردار باشید. 

2- درک تاثیر بازاریابی: یک بازاریاب باید به خوبی آگاه باشد که تصمیمات وی به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم بر تمامی واحدهای شرکت و حتی دیگر ذی‌نفعان تاثیر می‌گذارد. یک بازاریاب موفق باید بداند تصمیمات بازاریابی در انزوا و در پشت درهای بسته گرفته نمی‌شود و تصمیم‌گیری نادرست در تیم بازاریابی می‌تواند به بروز مشکلات جدی برای شرکت منجر شود. برای مثال تصمیم گیری برای فروش ویژه یک محصول که در آن قیمت به‌طور قابل‌توجهی کاهش می‌یابد، می‌تواند نمایندگان فروش را در صورتی که به درستی از این تصمیم مطلع نشده باشند دچار مشکلاتی جدی کند. 

3- درک تکنولوژی: بازاریابان امروزی باید از دوجهت درک قوی از تکنولوژی داشته باشند. اول اینکه بازاریابان باید در استفاده از تکنولوژی به عنوان بخشی از فعالیت‌های روزانه خود کاملا مهارت داشته باشند. آنها نه تنها باید توانایی‌های عمومی استفاده از کامپیوتر و نرم‌افزارهایی مانند اکسل و پاورپوینت داشته باشند، بلکه نیاز است تا اطلاعات خود را برای افزایش کارآیی و اثربخشی در بازاریابی مانند استفاده از تلفن‌های هوشمند پیشرفته و برنامه‌های کاربردی مرتبط به خوبی کامل کنند. دوم آنکه بازاریابان باید درک صحیحی از تاثیر شبکه‌های اجتماعی و برنامه های ارتباطی بر بازار داشته باشند. رشد سریع رسانه‌های اجتماعی می‌تواند به‌طور مستقیم بر استراتژی‌های بازاریابی موثر واقع شود. 

4- نیاز به چشم‌اندازهای جهانی: اینترنت موجب شده است که هر کسب‌وکاری بتواند تا در مقیاس جهانی فعالیت کند؛ اما تنها با ایجاد و راه‌اندازی یک وب سایت نمی‌توان موفقیت کسب و کار را تضمین کرد. بازاریابان باید با درک تفاوت‌های بازارهای جهانی و محلی برنامه‌ریزی مناسبی برای بازاریابی انجام دهند. 

5- جست‌وجوگر اطلاعات: بازاریابی یک فعالیت کاملا پویا است. تغییرات در آن به‌طور مستمر و اغلب به سرعت رخ می‌دهد. بنابراین بازاریابان باید همیشه و از طریق کانال‌های ارتباطی متنوع خود را در معرض اطلاعات به روز نگاه دارند. همواره تلاش کنید تا پیش‌بینی‌های مربوط به کسب‌وکار خود را تا 12 ماه آینده مطالعه و رصد کنید. به این ترتیب آنها خواهند توانست علاوه‌بر حفظ و نگهداری مشتریان فعلی خود، مشتریان جدید خود را پیدا کنند. 

6- نوآوری: به‌طور کلی ما انسان‌ها خیلی زود به شرایط انجام کار عادت می‌کنیم و به آن وابسته می‌شویم؛ ولی این رفتار مانند حکم اخراج برای یک بازاریاب است! سعی کنید تاکتیک‌ها و روش‌های بازاریابی خود را نسبت به سال گذشته(یا حتی ماه گذشته) براساس شرایط تغییر دهید. نوآوری شرط اصلی بقا در بازاریابی است. 

7- استفاده از داده‌های بزرگ: مدیریت و تجزیه و تحلیل داده‌های بزرگ اقدامی استراتژیک در بازاریابی است. یکی از ابزارهای موثر در سال 2015 مطابق با بررسی موسسه Bain & Company ، ابزار داده‌های بزرگ است. 

8- تمایل به تجربیات جدید: یکی از مهم‌ترین اقدامات برای تبدیل شدن به یک بازاریاب موفق میل شدید به کسب تجارب جدید است. سعی کنید در هر گام بازاریابی ریسک‌پذیر باشید و تجربه ای نو کسب کنید. 

به خاطر داشته باشید موفقیت در شغل بازاریابی یک سفر است که هر روز باید برای آن قدم‌های تازه بردارید.

 

سید محمد اعظمی نژاد

رئیس کمیته آموزش و پژوهش-انجمن مدیریت ایران

منبع: inc 

www.hrjournalist.com

/دنیای اقتصاد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.